Crew Dragon a Rusko – pohled Vadima Lukaševiče

Vadim Lukaševič při interview

Moskva 24, zpravodajská televizní stanice založená Všeruskou státní televizní a rozhlasovou společností, uveřejnila na Youtube jedenáctiminutové interview s nezávislým kosmickým expertem, kandidátem technických věd, Vadimem Lukaševičem, o Crew Dragonu Ilona Muska (jak říkají) a o ruských reakcích na DM1. Vadim Pavlovič Lukaševič byl členem sboru vesmírných expertů Skolkovo a znelíbil se v roce 2015, kdy veřejně oponoval přeměně Roskosmosu z vládní agentury na státní podnik pro vesmírné aktivity a jejímu spojení se Sdruženou raketovou a kosmickou společností (ORKK). Lukaševič je mj. autorem webu Buran.ru. Pokusím se vybrat (z mého pohledu) to podstatné, či zajímavé, a převyprávět je (nikoli doslovně přeložit), popř. ještě je o něco doplnit.

Start Crew Dragonu, DM-1

Start Crew Dragonu, DM-1
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Vadim Pavlovič na úvod sdělil svůj názor, že vypuštěním DM1 pomocí Falkonu 9 společnosti SpaceX (i když to bylo na objednávku NASA) začala nová éra kosmonautiky, kosmonautiky soukromých firem (toto tvrzení podpořil ještě poukazem na izraelskou sondu k Měsíci, Beresheet). Zmínil různé etapy letů Američanů do vesmíru (od Mercury, přes Gemini, Apollo až po raketoplány) a také to, že se v posledních letech museli spolehnout na ruské Sojuzy. Nyní se vrací zpět. SpaceX v podstatě vynulovalo Roskosmos. Ukázali Roskosmosu Kdo je kdo, v připomínce Rogozinovy poznámky (z doby, kdy se jako místopředseda ruské vlády ocitl na sankčním seznamu kvůli anexi Krymu), ať se Američané zkouší dostat na ISS třeba trampolínou. Roskosmos nejdříve s připojením DM1 k ISS souhlasil, potom přicházely zprávy o stanovisku NOGO, nakonec nařídili veliteli ISS Olegu Kononěnkovi, aby strávil manévr připojení v ruské části ISS, co nejblíže Sojuzu. Prý s ohledem na bezpečnost, v případě neovladatelnosti Dragonu a jeho nárazu do ISS.

Tvít Roskosmosu v ruštině

Tvít Roskosmosu v ruštině
Zdroj: https://twitter.com/roscosmos/

Rokosmos uveřejnil (opožděně) po úspěšném připojení CD k ISS dva blahopřejné tvíty, ani jeden z nich nezmiňoval SpaceX (formálně správně, protože partnerem Roskosmosu je NASA) – nejdříve rusky, který zdůrazňoval ohledy na bezpečnost, a asi za hodinu anglicky (ten tuto poznámku neobsahoval). Podle Vadima Pavloviče (i s ohledem na to, že Roskosmos otálel s výslovným souhlasem s dokováním) se jednalo o reakci ani ne tak rivala, ale někoho, kdo si najednou uvědomil, že zaostává. Vadim Pavlovič upozornil, že na začátku Elon Musk přijel do Ruska a chtěl si ruskou raketu koupit, ale byl odmítnut, tak si postavil svou vlastní. Principiálně se za současné situace Ruska a se současným vedením Roskoskosu není možné SpaceX v Rusku ani přiblížit. Historie kosmických soukromých společností v Rusku je příkladem toho, jak to nedělat. Pokud se už někde začne dařit (jako příklady zmínil Lin Industrial a společnost Seven), vymění se vedení a vše pokračuje ve starých kolejích dále.

Sojuz MS-04

Sojuz MS-04 Zdroj: https://spaceflight101.com/…/photo_04-08-04-1.jpg

Na žádost o srovnání CD a Sojuzu, který byl výlučným dopravním prostředkem na ISS od roku 2011, Vadim Pavlovič  odpovídal, že z technologického hlediska se Sojuz s CD nedá srovnávat, protože Sojuz je ideově založen na práci Sergeje Pavloviče Koroljova. Je to neuvěřitelná kosmická loď, která, i když prošla mnohými úpravami, je spolehlivá a létá stále výtečně, ale je beznadějně zastaralá – vězí v 60. letech minulého století. I čínská Božská loď (Šen-čou), která je na Sojuzu založena, má oproti němu řadu podstatných vylepšení. Ale Musk vytvořil loď budoucnosti, založenou na nových technologiích. CD překonává Sojuz ve všech parametrech, jen nyní musí prokázat svou kvalitu při letu s posádkou.

Kononěnko se snímkem Gagarina

Kononěnko na ISS se snímkem Gagarina
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Po letu DM2 přijde Roskosmos o 400 mil. USD, které ročně v posledních letech NASA (a ostatní) platili za dopravu svých astronautů na ISS. Roskosmos bude velice pravděpodobně nabízet svá volná sedadla vesmírným turistům, ale Musk bude schopen nabídnout nižší cenu – takže, o čem se vlastně bavíme? Těch přibližně 80-90 miliónů za dopravu jednoho cizího astronauta bylo víc než cena rakety, lodi Sojuz i vypuštění z kosmodromu. Znamenalo to, že Sojuz (a ruský kosmonaut v něm) letěl v podstatě zadarmo. Byl to vítaný příjem, ale působilo to jako narkotikum. Tento systém dovoloval Roskosmosu nedělat absolutně nic (ve smyslu rozvoje) a přitom stále vydělávat. Nyní toto narkotikum přestane působit (to je dobře) a Roskosmos bude nucen něco podniknout. Buďto se Rusko odsune (se všemi svými bývalými úspěchy) do historie – jako Portugalsko po éře námořních výbojů, nebo bude muset vážně situaci řešit. Bez plateb za cizí kosmonauty se teprve ukáže, zda kosmonautika v Rusku je hodna slávy Gagarina.

Je třeba poznamenat, že po přistání DM-1 Rogozin reagoval dříve a více vstřícně (a zmínil i SpaceX) – možná to souvisí i s Muskovým tvítem v mezidobí, ve kterém vyjadřuje obdiv k ruským raketovým motorům.

 

Zdroj informací: https://www.youtube.com/watch?v=f_4xZJJ9jHU&feature=youtu.be

Zdroje obrázků: https://twitter.com/roscosmos/…
https://spaceflight101.com/…/photo_04-08-04-1.jpg
https://pbs.twimg.com/media/D1IgDV0XgAUoMHF.jpg:large

Crew Dragon a Rusko - pohled Vadima Lukaševiče, 4.9 out of 5 based on 39 ratings
Pin It
(Visited 8 890 times, 2 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/5 (39 votes cast)
(Visited 8 890 times, 2 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.


114 komentářů ke článku “Crew Dragon a Rusko – pohled Vadima Lukaševiče”

  1. Vlado napsal:

    Ďakujem za zaujímavý článok!

  2. jregent napsal:

    Diky za clanek.
    Reorganizace vyzaduje tym, ktery se nezakeca.
    Pral buch ho Rusku.
    Existuje?

  3. Spytihněv napsal:

    To s tím tweetem v ruštině, kde jsou pochybnosti o bezpečnosti a v angličtině nic, plus rozkaz Kononěnkovi, aby se schoval, skrčil a skryl hlavu mezi koleny, je klasika. Ruská státní média to dělají často a na různé témata. Jedna verze je dovnitř a druhá ven. A když se tomu zvenku někdo podivuje, je mu řečeno, ať si toho nevšímá, že to bylo určeno pro lid Ruska. Jinými slovy – my víme, že to není pravda.

  4. zdeňek napsal:

    Podle mě je Ruská kosmonautika vlastně mrtvá, nebo strašně zastaralá. Ať žije Dragon.

    • MK napsal:

      V podstate mate pravdu, ruska kosmonatika poslednich par dekad spise stagnuje. Pokud chce Roskosmos prezit, bude muset zacit vyvijet nove stroje. Konkurence ze strany SpaceX, Blue Origin, Boeingu a dalsich je zkratka neuprosna 🙂

      • HM napsal:

        Zcela nové stroje ani vyvíjet nemusí. Úplně by stačilo pokračovat aspoň v něčem z toho, s čím už začali – Angara, Sojuz 5, Federace…
        Momentálně na ně není moc optimistický pohled. Spíš smutný… Zcela zjevně je to krutě podfinancované a začínají jim chybět inženýři. Ještě, že se toho nedožil Koroljov.
        Vždy měli velký rezervoár velmi schopných lidí. S tím mám praktickou zkušenost – několik mých kolegů byli nebo jsou Rusové. Bohužel v tomto případě pracují pro německou společnost, protože doma je nikdo nezaplatí(návrat nikdo z nich zjevně neplánuje). Jde o automotive, ale odhaduju, že v letectví nebo kosmickém průmyslu to tam nebude jiné – spíš ještě horší.

        Jak jsem psal výše, je to smutné a rozumný člověk z toho nemůže mít radost. Každá konkurence je zdravá a když chybí, je to ke škodě všech.

  5. dfxxfd napsal:

    Prekvapuje ma, ze Sojuz s raketou a vypustenim stoji menej ako 80 milionov USD. Rusi este mozu znizit cenu za jedno miesto, ale proti znovupouzitelnym F9 nakoniec budu stale drahsi.

    Ked skonci ISS, tak uz nezarobia ani dolar. O 10 rokov uz bude ISS zastarala a o 15 rokov uz zrejme bude tak poruchova, ze sa ju nevyplati prevadzkovat. Dovtedy sa USA vratia na Mesiac a snad aj Cinania uz budu na Mesiaci. Ak dovtedy Rusi nic neurobia, tak ich kozmonautika skonci.

    • Martin Gembec napsal:

      Svou roli zde asi pořád bude hrát cena surovin a pracovní síly. Pochybuji, že by sami sobě prodávali suroviny tak draho, jako na světových trzích a že ruský dělník nebo raketový odborník bere to co ve SpaceX. Rusko má na čem stavět, ale neuvěřitelně to zabíjí.

      • Racek napsal:

        No, rozdíl tam moc velký není. Většina surovin je tam totiž v soukromých rukách a i Gasprom je akciovka státem nedotovaná, i když politicky podporovaná.

        • Xaver napsal:

          Gazprom je sice akciovka, ale přes 50 % akcií vlastní stát.

        • Radim Pretsch napsal:

          Rozdíl v těch surovinách je tam naopak dost zásadní. Zeptejte se Abramoviče nebo Chodorkovského co v praxi znamená vlastnit firmu ve vztahu ke Kremlu…

          • Racek napsal:

            Oba tito skvělé exemláře podniksatelů získali svůj majetek od Jelzina zdarma, v případě Chodorkovského jim ještě stát připlácel. Jinak Putin vyhlásil v určité době jistou amnestii pod heslem “vy tedy podnikejte, ale nemluvte mi do politiky” No, u nás se tohle nepodařilo. Ale to sem nepatří, omlouvám se.

  6. Hubert napsal:

    Kde mají vlastně Rusové Angaru? Je to až k uzoufání. V roce 94 se vybere dodavatel, v roce 97 stalé přemýšlí, 2004 to změní a začne nový vyvoj, 2008 hotový motor, 2014 první test, a potom už jen odklady a sliby, poslední zpráva start prosinec 2023.
    SpaceX 2002 zalozeni firmy, 2006 prvni start F1 (neuspesny), 2008 prvni uspesny F1, 2010 první start F9, 2012 první start k ISS, 2018 první start FH.

    • Pája napsal:

      NASA, ESA to same. Státní instituce aby řešila špičkový vývoj je naprostý nesmysl..

      • Tomáš napsal:

        Vždit od toho ty státní agentury jsou objevují neznámé, prokopávají cestičku soukromím firmám, ty pak staví na jejich poznatcích. Vsaď se kdyby státní agentury se nevěnovali špičkovému vývoji tak by SpaceX nebyla tam je dnes.

      • HonzaH napsal:

        To co pisete je nesmysl, je to presne naopak. Spickovy vyzkum uz prave neni vozeni lidi na obeznou drahu a je nesmysl, aby to delaly verejny vyzkumny instituce. Ty se maji zabyvat novymi pohony, gravitacni observatori, sondou na Europu a podobne. Provozovani dopravy lidi a nakladu na ISS jim jen zbytecne odcerpava prostredky, ktere navic neumi vynakladat efektivne, protoze jsou to primarne vyzkumny organizace.

      • Milos napsal:

        V tomto konkrétnom prípade porovnávať NASA a ESA s Roskosmosom chce naozaj veľa odvahy. NASA aj ESA totiž robia špičkový vývoj. Neviem ale kde a v akej oblasti sa tak deje v Rusku. Skúste mi pripomenúť.

      • urbis napsal:

        Právě naopak, státní instituce mají dělat a dělají onen špičkový vývoj, zatím co soukromé firmy mají pracovat na tom, co jde standartizovat a komercionalizovat. Nedovedu si představit, že by si třeba ESA přistání na kometě objednala od soukromá firmy.

        • Vlastimil Pospíchal napsal:

          To by neměl být problém. Přesněji by si sondu postavili sami a dopravu na Europu či nějakou kometu by si objednali od soukromé firmy jako službu.

          • Urbis napsal:

            Samozřejmě, jako dodavatelé určitých technologií a služeb soukromé firmy pracovat mohou a vždycky pracovaly. Ale nejde to tak u všecho. Například, mohou tu sondu vynést na oběžnou dráhu a případně mimo gravitační působení Země, mohou postavit iontový motor, ale že by sami sondu navrhli a řídili třeba 10 let než se dostane na místo, to už je prozatím nereálné.

          • lvy napsal:

            Tak jak to popisujete je to standardní přístup státních molochů. Výsledek je ten, že vývoj sondy a její výroba trvá 3x tak dlouho než by stačilo a cena je rovněž 3x vyšší, než kdyby to dělala soukromá firma. Rozdíl je v tom, že tyto státní instituce si stejně vše objednávají od soukromých firem jen s tím rozdílem, že těžce přeplácejí, protože je jim to jedno, kdežto soukromé firmy si to pohlídají a tím pádem jsou několikrát levnější.

    • Jiří Hošek napsal:

      Prosinec 2023 byl termín startu z Vostočného (dnes už tento termín neplatí).
      Ale snad už letos v prosinci poletí Angara-A5 z Plesecku.
      https://www.kosmonautix.cz/2018/12/priprava-dalsich-startu-rakety-angara-a5/

  7. casso napsal:

    Pomyselne preteky medzi lodami Crew Dragon a Starliner nakoniec prehrava Sojuz. Prehru este viac prehlbuju nedavne problemy ruskych rakiet a kozmickych lodi.

    dakujem autorovi za super clanok. s uvedenymi nazormi pana Lukasevica plne suhlasim. Roskosmos mal dostatok casu reagovat na prichod novych kozmickych lodi, ale zaspali na vavrinoch.

    Pomaly nam konci era ruskeho sojuzu, ktory vychadza este z lode, na ktorej letel Gagarin. Uvidime, ci nova ruska lod federacija bude konkurencieschopna.

    • Yamato napsal:

      Ak nejaka Federacija vobec bude 🙁 Vypadok prijmov po skonceni taxisluzby pre USA bude kolosalny, a ak sa s Federacijou nepohli doteraz…

      • pavel napsal:

        federace nebude, respektive to zalezi na tom jestli rusko bude mit nejake ambice okolo mesice, pripadne jestli se bude podilet na DSG, protoze pokud ne tak kvuli taxikareni na iss federaci rozhodne vyvijet nebudou-sojuz na to staci tak nebude vule do tojo sypat prachy zvlast za situace kdy prijdou o prachy od americanu.

        • Urbis napsal:

          Ambice určitě jsou. Rusko má vždycky velké ambice. Ale jestli ji zvládnou dokončit je velká otázka.

          • pavel napsal:

            no ja ti nevim jestli maji skutecne ambice po tom vedeni, pruzkumu atd…. me to prijde ze maj ambice si na te kosmonautice honit hrdost a o tu vec samotnou moc nestoji, tak posledni leta porad vidime ty smele plany do budoucna na papire, aby se nereklo ze jim ujizdi vlak, ta prakticka vule tam ale neni

  8. Rado napsal:

    Super článok, díky. Kľudne mohol byť aj oveľa dlhší. 🙂
    CD držím palce. Dúfam, že sa nestane dáka porucha a ďalšie lety sa zdržia.
    Rusi by už konečne mali niečo aj dokončiť a nerobiť len papierové štúdie a prototypy. Ľudí majú šikovných, nápady tiež. Len to vedenie….

    • Roman Vyhnánek napsal:

      No, to teda ne. Víte, jak dlouho jsem už neodposlouchal rozhovor v ruštině? A té redaktorce jsem stejnak rozuměl každé třetí slovo. Vadimovi bylo sice rozumět dobře, ale stejnak mi některé výrazy vypadly..
      To s těmi šikovnými lidmi říkal i Vadim.

    • Radim Pretsch napsal:

      Myslím si, a je to můj soukromý názor, že problém není jen ve vedení či managementu. Fráze o šikovných lidech je trochu berlička.

      Ne že by se nenašli. Ale! První ruská univerzita ve světovém srovnávacím žebříčku univerzit QS WUR je Lomonosova na 90. místě. Pak dlouho nic a další se objevují až ve 3. stovce a dál. Poslední Nobelovka šla do Ruská tuším cca 2010. To hodně napovídá o celkové úrovni vzdělávacího systému.

      Kdo z vás by si “dobrovolně” koupil ruské tenisky, mobil, auto, pračku? Jaké aerolinky používají ruská letadla? V aeroflotu standardně lítají Boeingy a Airbagy. Viděl nekdo Iljušiny a Túčka u Emirates, Lufthansy, BA nebo AA?

      A k tomu přistupuje demografie. Takže vidím problém ve vzdělání/ přípravě, výrobní základně i vývoji.

      Jsou to střípky, neplatí absolutně, ale o situaci v Rusku něco napovídají. Stav ruské kosmonautiky to jen potvrzuje.

      • Milos napsal:

        Presne vystihmuté. Ešte by som pripomenul veľký odliv najma vzdelaných Rusov z krajiny. Ročne sú to desiatky tisíc.

        • urbis napsal:

          To je asi ten největší problém. Z Ruska mizí kvalifikovaní mladí lidé a bez nich to jde těžko. Pokud chce Rusko v kosmonautice opět něco znamenat, musí se nejdříve stát zemí, kde budou chtít lidé žít a pracovat.

          • Xaver napsal:

            Což pod současným vedením země nenastane. Muselo by dojít k zásadnímu politicko-ekonomickému obratu, ale ten na obzoru není.

          • Urbis napsal:

            což nedojde, protože není dost lidí, kteří by na ten obrat tlačilo. Je to začarovný kruh ze kterého nevede lehká cesta ven.

      • Jirka napsal:

        Hele to je celkem demagogie, naopak Lomonosovova univerzita je nejlepší univerzitou ze všech neanglicky mluvících zemí… České a jiné EU univerzity – pokud je do žebříčků vůbec zařadí se umisťují kolem 500. až 1000. místa… To celkem taky ukazuje úroveň vzdělání v EU.. A nebo ne? Ony tyhle hodnocení se dělají podle článků v angličtině a to dá rozum, že v rodném jazyce se píše jednodušeji… Tenisky? Mobil? Pračku? To je všechno made in China… to se nevyrábí ani v ČR ani v EU… a letadla? Suchoj Superjet 100 létá u aeroflotu i u zahraničních leteckých společností běžně, Irkut MC-21 začíná být světovým aerolinkám dodáván právě teď… přístě než něco napíšete, tak prosím použijte alespoň wikipedii, ušetříte si tím trapasy…

        • Dušan Majer napsal:

          Cítím, že tahle diskuse začíná pomalu ujíždět mimo téma. Pánové, zkuste ji vrátit zpět, díky.

        • Urbis napsal:

          Tak to už je dost drsná propaganda. Řada evropských univerzit patří mezi nejlepší na světě, před Lomonosovou univerzitou jsou jich desítky. V Evropě je skoro polovina světového leteckého průmyslu. Superjet 100 nepatří zrovna mezi nejprodávanější letadla a je přecpaný západními technologiemi. Rozhodně nemůže konkurovat letadlům Airbusu či Boeingu.

          • Xaver napsal:

            Jirka asi čerpá informace ze Sputniku nebo Aeronetu 😉

          • europa napsal:

            ty si dalsi co pouziva pojem europa na oznacenie europskej unie 🙂

            ked porovnavas eu a rusko, tak nepouzivaj pojem europa pre oznacenie eu, to je take tazke napisat europska unia, alebo jednoducho skratku eu?

          • Dušan Majer napsal:

            Už jsem to psal několikrát, zopakuju to ještě jednou. Všichni diskutující chápou, jak je to myšlené, najednou se přiříte vy a začnete zase psát tyhle zbytečné komentáře. Pamatujte, že jste už před pár dny dostal poslední varování. Na vašem místě bych se chytil za nos a zamyslel se nad tím, zda opravdu stojíte o to psát u nás komentáře. Zatím to vypadá, že ne, protože si z dobře mířených rad nic neberete a stále jedete svůj styl beze změny. Jste na nejlepší cestě k banu. Snažíte se neustále řešit něco, co ostatní chápou, tím v podstatě drolíte diskusi a odtahujete ji od tématu, což není vhodné. Psal jsem to již několikrát, ale zatím je to na úrovni házení hrachu na zeď. nevidím u vás ani sebemenší snahu o zlepšení, už jen tím, jak arogantně všem bez rozdílu tykáte dáváte najevo pohrdání pravidly, která tu máme. Nejde jen o tenhle konkrétní komentář. Jde o to, jak u nás diskutujete celkově. Berte tento komentář jako poslední varování. Ještě jednou se proti pravidlům (na která jsem vás již mnohokrát upozornil) proviníte, přijde ban – bez dalšího varování.

          • europa napsal:

            no tak daj ban, ak sa ti to pomoze
            ale davat ban za to, ze uvadzam veci na pravu mieru tak to zavana tazkou diktaturou 🙂 ale ked to tak citis tak si posluz

            a na zaver
            to, ze nieco robia vsetci, neznamena to, ze je to spravne
            u nas mame take prislovie ak sa to da tak nazvat, ze ak vsetci skocia do studne skocis aj ty? ty asi ano lebo nechces byt mimo partie, ale ja sa riadil vlastnym rozumom nie tym co robia vsetci 🙂

            jednoduchu eu a europa niesu synonyma, eu je len podmnozinou europy a ked sa porovnava eu a rusko tak je drzost hovorit o eu ako o europe lebo aj rusko je europa

          • Dušan Majer napsal:

            Já vás jen varuju, kam může tento diskusní styl vést. Věřte mi, že kdybych chtěl, tak jsem vám mohl dát ban už dávno. Ale pořád vám ještě dávám šanci, abyste věděl, že u nás nerozdáváme bany na potkání. A ještě jednou – nedáváme bany za NÁZORY, ale za FORMU diskuse. Přestaňte tedy opakovat slova o diktatuře, protože tohle už zavání trollingem.
            A asi jste mne nepochopil – nejde o to, zda něco dělají všichni, ale že to chápou všichni. Ale vy se musíte vždycky hned přihlásit se svojí snahou o uvedení věcí na pravou míru, o kterou nikdo nestojí, protože každý i bez vás ví, jak je to myšleno.

          • europa napsal:

            to, ze to chapu neznamena, ze ich nemozem upozornit, ze tak ako to pisu to nieje spravne
            ked sa bude porovnavat usa vs. eu tak povedzme moze sa hovorit o eu ako europe, ale ked sa porovnava eu vs. rusko tak by sa to nemalo pisat ako europa vs. rusko

            to je prave ta drzost zo strany obcanov eu, ze si prisvojuju pojem europa vyhradne sami pre seba aj v kontexte v akom to nanajvys nieje vhodne

          • zvejkal napsal:

            Toto nie je prvy clanok, pod ktorym tu vyskakujes a provokujes k veci, ktora nikoho nezaujima.
            Najsmiesnejsie je, ze ty sam si sa oznacil pojmom, o ktorom tu davas nepotrebne rozmumy.
            Smiesna nahoda?
            Skor si myslim, ze si len troll cakajuci na zamienku k demagogickym prispevkom.

          • Xaver napsal:

            to Europa: Netrpíte takhle náhodou přebujelým pocitem vlastní sebedůležitosti? 😉

          • Jaro Pudelka napsal:

            No ak si všimnete štýl vyjadrovania nicku Europa, tak je to ako cez kopirák nick Peter, známy to najmä z portálu Elonx. Je to môj názor, možno sa mýlim. Ako moderátor na webe progboard.com si neskutočne vážim prácu Dušana, najmä jeho takmer nekonečnú mieru empatie.

          • Dušan Majer napsal:

            Díky, já prostě beru ban až jako poslední možnost a pořád dávám lidem další šanci. U tohoto pána ale už moje trpělivost končí.

  9. Dandy napsal:

    Obávám se, že toto neplatí jen pro rusko, ale prakticky pro všechny agentury. Peníze se vždycky našly, státní zájem a dnes netuší co s tím. Nejdříve se Elonu smáli a teď musí vysvětlovat.

    • Mirek S. napsal:

      SpaceX má oproti státním agenturám tu výhodu, že v podstatě musí inovovat a posouvat se. Nové milníky = nové dotační programy a v případě potřeby i nové investory. Je to to samé, proč Tesla pořád oznamuje nové modely.
      Ač nemám Rusko rád, tak jim přeji úspěšnou transformaci kosmického programu. Už jen proto, aby postrčili kupředu Nasa, která si před nimi bude chtít udržet náskok, který teď bezpochyby má.

  10. Jaroslav Jansa napsal:

    Moc pěkně to pan Vadim Lukaševič napsal. Jen ještě aby NASA překonala obavy návrat Crew Dragonu s palivem v nádrži pro motorický návrat na motorech Draco. Tady je obava o bezpečnost posádky při průletu hustou vrstvou atmosféry. Ovšem přistávací manévr na Marsu už mají za sebou.

    • Juraj Rojko napsal:

      Poslední série tweetů EM je v tomto směru docela optimistická. U letů s posádkou to asi nebude, ale pokud jsem to správně pochopil, tak pro zásobovací lety to ještě není zcela uzavřená kapitola. Navíce se trochu nejednoznačně, ale ne zcela zamítavě, vyjádřil i k možnosti motorického přistání v případě selhání padáků.

    • František napsal:

      Návrat na motorech Draco by asi nebyl úplně dobrý nápad, ale Super Draco by to zvládnout měly, to je tak pro pořádek 🙂

  11. Roman Chodura napsal:

    Hezky napsáno a je to pravda. Rusové musejí zabrat a pořádně.

  12. Pavel Riedl napsal:

    V článku jsou zmíněny kauzy “Lin Industrial” a “Seven”. Víte o tom něco víc?

  13. Kamil napsal:

    S čím tedy s pánem souhlasím, že nastává nová éra nejen americké, ale světové kosmonautiky jako celku.
    Sám pro sebe si definuju zatím 2 éry. Té první v letech 1957 – 1977 říkám Éra průkopníků, kdy všechno bylo poprvé a všichni byli hrdinové.
    Druhou éru kladu do let 1977 až 2019 a říkám jí Éra budovatelů. Za těmi budovateli vnímám takovéto státem organizované budování základní infrastruktury, nejen ISS ale i systémy jako GPS, systém komunikačních satelitů na geostacionární dráze nebo pravidelné snímkování celé Země.
    A teď nastává nová éra, pracovně ji nazývám Éra soukromníků, ale uvidíme, jaké výsledky přinese, pak bychom ji třeba mohli nazvat Érou dobyvatelů

  14. Červ napsal:

    No, stajně je ale zajímavé, že velký pokrok byl vždycky svázán se jménem některého “velikána” – Koroljov, von Braun a dnes Musk. Ono je jistě důležité mít dobrou základnu, ale také musíte mít nějakého lídra … někoho z veklým snem, vizí, který za ní jde někdy přes “mrtvoly” a dokáže strhnout ostatní k výkonům, kterých by jinak nebyly schopní.

    • Pavel napsal:

      Tak ono je asi potřeba obojí-nějakého toho velikána a společenský systém, který mu to umožní realizovat. Bohužel ten sovětský-ruský systém má své limity a nepustil jejich kosmonautiku přes určitou mez, než byly ty prvotní relativně jednoduché začátky. Už na závodech o Měsíc se ukázalo, že to je pro sověty a jejich systém příliš komplexní.

  15. Petr napsal:

    …jsem pro, všichni ať si navzájem gratulují, asi to chtěl článek říct?

    • Roman Vyhnánek napsal:

      To určitě ne, ale z načasování, stylu a dvojí formulace lze uvažovat o naladění různých aktérů. Jinak blahopřání po úspěchu patří k dobrému vychování.

  16. Josef Waters napsal:

    Trochu mimo, ale k Rusku a DM-1 to je:
    V ruských médiích se objevila informace o zápachu alkoholu po otevření CD. Po odletu prý zápach zmizel. Izopropylalkohol je čistidlo a leštidlo, tak jestli to Elon nepřehnal s úklidem :o)
    https://ria.ru/20190310/1551665282.html

    • MichaelM napsal:

      A nebyla to nahodou “vůně nového auta,” kterou uvolňují nově vylisované plasty a lepidla?

      https://en.wikipedia.org/wiki/New_car_smell

      A kterou bych tam opravdu očekával a také chtěl, abych si byl jistý, že je to nový Dragon a ne nějaká ojetina z dragounského vrakoviště. Ale co já vím, možná každá vůně Rusům připomíná alkohol.

      • Dušan Majer napsal:

        Podle všeho to byl opravdu IPA (isopropylalkohol), který pocházel z nějakého závěrečného úklidu před startem, kdy páry nestihly vyprchat.

        • MichaelM napsal:

          To je ale opravdu zvláštní. Já použivám 70% nebo 90% IPA pravidelně několikrát denně na čistění rukou a různých instrumentů ale nikdy nic po pár vteřinách necítim. Často mám v kuchyni otevřenou láhev celý den a také nic.

          Ale nyní jsem udělal malý experiment a rozlil velkou louži na kuchyňskou podlahu a po chvíli ho opravdu
          trochu cítím jak se vypařuje ale pochybuji, že ho budu ještě vůbec cítit za půl hodiny.

          Takže v tom uzavřeném systému CD by ho musela být ohromná dávka. Ne z pouhého čistění povrchů před odletem.

          • Dušan Majer napsal:

            Lepší vysvětlení toho čichového vjemu zatím nepřišlo.

          • Mário napsal:

            Možno si Ripleyová troška vypila aby sa uvoľnila 😀

          • Radim Pretsch napsal:

            V CD je uzavřená atmosféra. Okénko si za letu neotevřete, abyste vyvětral. A pachové filtry alkohol zřejmě nedokázaly bezezbytku zachytit. Ono to tam taky určitě nevonělo jak v palírně, jen ten alkohol byl cítit.

          • pavel napsal:

            tak pravdepodobne nejakym alkoholem otiraji gumova tesneni- cisty kyslik a mastnota se vyrazne nemaji radi tak mozna z toho…

          • Vojta napsal:

            Alkohol a čistý kyslík bych taky kombinovat nezkoušel (leda jako směs do raketových motorů). Naštěstí Dragon nepoužívá čistý kyslík ale normální vzduch.

          • pavel napsal:

            Jasný, ale předopkládám, že tam nějaký nádrže s kyslíkem mít budou a nemít to mastný je pro vákuovou techniku štábní kultura.

    • Kamil napsal:

      Skvělý Elonuv tah, jak prolomit ruské ledy a získat si sympatie rusů pro Dragon

  17. Hawk napsal:

    Nevim kdo se cemu divi.
    Rusko ma HDP cca na urovni Italie, ktera horko-tezko ukovala ve spolupraci s ESA lehkou Vegu.
    Mnohem bohatsi staty se ani nezmohly na pilotovanou kosmonautiku, ESA se pokousela pretavit ATV o CTV, vzdala to ,britsky(?) projekt Hotol tez ukoncen. Japonsko se snad pro jistotu ani o pilotovany system nepokusilo.
    Jak tady nekdo zminil Federaci, pokud pohori nebude to prvni ani posledni projekt na svete, ktery takto skonci. Tam si nikdo nema co vycitat.
    Osobne si myslim, ze Rusko na pilotovanou kosmonautiku po vypadku plateb za drozkareni na ISS ekonomicky mit nebude a Sojuz skonci. Z tohoto pohledu se jen zbytecne kope do mrtvoly. S ohledem na vykon hospodarstvi proste neni nad stavem ruske kosmonautiky nic k diveni.

    • europa napsal:

      aktualizuj si noty, lebo ta hlupost o hdp na urovni talianska je uz obohrata platna, navyse momentalne nepravdiva, lebo ruska ekonomika je v nominale len na 3/4 talianskej 🙂
      lenze v parite kupnej sily je rusko 6-ta najvacsia svetova ekonomika hned za nemeckom a 2x tak velka ako talianska

      porovnavat ekonomiku rozdielnych krajin len na zaklade nominalneho hdp je blbost ale to je na dlhu debatu a ty o to aj tak nestojis aby si zistil, ze ruska ekonomika je daleko vacsia ako ta talianska. tebe staci, ze si si to niekde precital na diskusii lebo je to velmi popularny hoax a to ti ku zivotu staci

      jaj a aby som nezabudol, rusko ma zadlzenie nieco medzi 10-20%(presne cisla sa mi hladat nechce), taliansko ak si dobre pamatam je zadlzene cez 100% HDP

      • Josef Waters napsal:

        23%. Jenže srovnání podle % státního dluhu taky nebude to pravé ořechové. Do 10% jsou třeba Libye, Haiti, nebo Ázerbajdžán …
        ČSSR měla taky minimální zadlužení, tedy finanční, v %HDP. Ale dluh ve zdravotnictví, infrastruktuře, ekologii, technice, výrobních prostředcích, atd., byl děsný.

      • Hawk napsal:

        Smysl meho prispevku vezi jinde, to jste zjevne nepochopil, takze debata je opravdu zbytecna.

        • europa napsal:

          no zmysel tvojho prispevku bolo kopnut si do ruska, nic ine

          to, ze taliani ledva ukovali lahku vegu neznamena, ze rusi neukovu tazku alebo aj supertazku raketu a pilotovanu kozmicku lod

          jednu novu tazku raketu uz ukovali, aj ked jej realne nasadenie sa stale odklada, ale ta raketa vyvinuta bola a bola aj otestovana a to uspesne

      • Petr napsal:

        Přeji hezký den pane Majere, Kosmonautix jsem začal sledovat před nedávnem (díky vašemu nedávnému pořadu na streamu). A moc Vám fandím. Částo jsou i zajímavé diskuze, které se tu vedou. Bohužel až na nějaké Europy a podobné jedince, kteří se naváží do ostatních diskutujících a posouvají debatu často do osobní roviny. Jako předchozí příspěvek. Tak nějak nerozumím té trpělivosti s tímto diskutujícím.

        • Dušan Majer napsal:

          Děkuji, že se Vám náš portál líbí. A ta trpělivost je pomalu u konce. Pán už dostal několik varování.

        • maro napsal:

          Jenže v tomto případě se zrovna panu “europa” moc divit nelze. Ta věta pana Hawka “Rusko ma HDP cca na urovni Italie, ktera horko-tezko ukovala ve spolupraci s ESA lehkou Vegu.” je totiž přesně ten nesmyslný manipulační škvár, který má cílit jen na ekonomikou méně políbené lidi. Provnávat HDP je totiž opravdu absolutní nesmysl a jediné co má nějaký smysl je porovnávat HDP v přepočtu na paritu kupní síly, protože jen to porovnává reálně vzniklé hodnoty a ne jen cedulky cen, které jsou v každé z těch zemí úplně jiné.

          • pavel napsal:

            no ale pokud nakupujes za dolace, tak to samozrejme smysl ma.

          • Xaver napsal:

            Až na to, že srovnávat státy podle HDP je všeobecně poněkud nesmysl, pakliže se zároveň nepřihlédne k počtu obyvatel. Ono totiž dle toho srovnání HDP v paritě kupní síly je hned za Ruskem Indonésie a např. Jižní Korea až čtrnáctá, což krásně dokládá, že to nic nevypovídá o vyspělosti či reálné ekonomické síle země. Jen to, že prostě Indonésie se svými skoro 270 mil obyvatel toho logicky vyprodukuje víc než J. Korea s 51 miliony (jiná je pak věc, jakou skladbu konkrétně má ona produkce).
            Jestli má vůbec něco smysl, tak srovnání HDP na hlavu (a i to je nic moc vypovídající údaj). A zde jasně vidíme, že dle MMF je Indonésie až 96., Rusko pak 47., Itálie 32. J. Korea 29. a USA 11.
            Dle Světové banky je dokonce Itálie 29. před J. Koreou a Rusko až 53.
            Takže když už brát v potaz ekonomické ukazatele a něco na nich dokazovat, tak je potřeba nevytahovat jednotlivá v podstatě nic neříkající čísla, ale vidět je v kontextu všech možných jiných ukazatelů a údajů, např. fiskální politiky.

          • Xaver napsal:

            Vše je to samozřejmě v paritě kupní síly. Zde odkaz:
            https://www.google.com/search?q=GDP+ppp+per+capita+by+countries&oq=GDP+ppp+per+capita+by+countries&aqs=chrome..69i57j69i60.16461j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8

          • Hawk napsal:

            “nesmyslný manipulační škvár, který má cílit jen na ekonomikou méně políbené lidi. Provnávat HDP”
            Celkem zbytecny hystericky prujem, HDP nebo zmineny HDP na hlavu se standardne jako ekonomicky a srovnavaci ukazatel pouziva, takze ho s dovolenim budu pouzivat nadale. Pro strucnou nazornost je postacujici. Ono vsechny mozne parametry dost dobre strucne vyjadrit nejde. Mzdy jsou treba nizsi, mistni vyrobky jsou mozna nizsi, ale jen placnu procesot Intel asi za mistni ceny neporidi, ze…
            Nicmene kdyz vam to tak vadi, muzete zde prakticky na prepoctech demonstrovat svoje srovnani obou ekonomik.

          • Hawk napsal:

            “Hrubý domácí produkt (HDP, v mezinárodních pramenech GDP z anglického Gross Domestic Product) je finální celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území. Tento ukazatel se používá v makroekonomii pro určování výkonnosti ekonomiky států. ”

            https://cs.wikipedia.org/wiki/Hrub%C3%BD_dom%C3%A1c%C3%AD_produkt

            Jiny zase resi produkci a produktivitu, ale fakt z toho nechci delat ekonomicke forum.

            V podstate nekdo, mozna nechtene,jeste vice podtrhl vyznam meho puvodniho prispevku:

            “Rusko ma HDP cca na urovni Italie, ktera horko-tezko ukovala ve spolupraci s ESA lehkou Vegu.
            Mnohem bohatsi staty se ani nezmohly na pilotovanou kosmonautiku, ESA se pokousela pretavit ATV o CTV, vzdala to ,britsky(?) projekt Hotol tez ukoncen. Japonsko se snad pro jistotu ani o pilotovany system nepokusilo.”

            Takze pokud nekdo chce pouzivat HDP na hlavu, z hlediska produktivity je to ferovejsi, ale v podstate tim vyznam meho puvodniho prispevku jeste zvyraznil. Ze mnohem chudsi zeme je z pohledu kosmonautiky na tom stale lepe nez mnohem bohatsi zeme, ale ze tento stav neni dlouhodobe udrzitelny( hlavne po vypadku prijmu za dopravu lidi na ISS).

            Tim s dovolenim, minimalne z me strany toto vlakno uzaviram.

          • maro napsal:

            Hawk: Že je srovnávání HDP bez přepočtu na paritu kupní síly úplný nesmysl, krásně pochopíte i vy na příkladu Německa a Bulharska. Německý zedník postaví v Berlíně třímetrovou zeď a cena za ni v dolarech se připočte do HDP Německa. V Sofii postaví bulharský zedník úplně stejnou zeď a její cena v dolarech se připočte k HDP Bulharska. Protože ale bulharský zedník bere v přepočtu na dolary 6 krát menší mzdu než německý zedník, připočte se do bulharského HDP 6 krát menší číslo než do německého HDP za úplně stejnou zeď. Proto je HDP jen hausnumero, které má možná smysl pro vývoj jednoho státu v čase, ale pro porovnání výkonnosti ekonomiky a množství vzniklých statků v různých státech je totálně k ničemu.

  18. Spytihněv napsal:

    Ono ani tak nejde o to, na jaké úrovni bude v budoucnu ruská kosmonautika. Jako jedna z velmocí mají na oběžné dráze dost zařízení, které potřebují a na nichž mají postaveno fungování kdečeho. Takže je to jen o prioritách. Zbytné věci se dělat nebudou a hotovo. A to důležité si zajistí. Spíše jde o to, jestli svět ruskou kosmonautiku vůbec bude k něčemu potřebovat. Americké pilotované mise už jsou za dveřmi, Čína už taky umí, Indie se chystá, nosných raket připravených na vynášení nákladu je po světě také dost…. Nemyslím si, že ruská kosmonautika bude důležitá.

  19. velinsto napsal:

    Jak to vůbec vypadá s ruskou účastí a DSG? Pokud si dobře pamatuju, rusove se urazili, že by měli hrát druhé housle a z projektu odešli. Nevim ale přesně, co se za tím skrývalo. Četl jsem něco o rozdílném napětí v západních a ruských palubních systémů/rozvodů. Prý je to tak v současnosti na ISS. Rusové by museli přejít na “západní standard”, ale nevím jestli jsem to správně pochopil. Nebo to bylo z důvodu, že by rusové dodali jen malou část a to jim přišlo málo?

    • Dušan Majer napsal:

      Ruská účast na DSG je komplikovaná. Ještě před pár měsíci to vypadalo, že stanice bude bez nich, ale nejnovější informace zase naznačují jejich zapojení. Budeme se snažit o tom informovat, až bude situace trochu jasnější.

    • Hawk napsal:

      To bude jen zbytecna brzda, idealni by bylo, aby DSG bylo v narodni rezii, ale na to uz je v pripade Orionu pozde.
      Soutez je pro kosmonautiku prinosnejsi nez spoluprace. Spoluprace znamena spise stagnaci, vetsinou jeden tahne a ostatni se vezou a ten kdo tahne ve vysledku zakrni tez, protoze nema motivaci se nekam posunovat.

      • Mário napsal:

        A Rusi sú kvalitná brzda. Čo viem tak američania museli zaplatiť jeden ruský modul na ISS aby ho vlastne dokončili v rozumom case. A ešte sa Rusi urážali že američania im museli niečo zaplatiť. Ak naozaj už majú niečo robiť na DSS bojím sa že to budú nekonečné odklady a základný modul už bude po záruke než Rusi niečo reálne dodajú. Rusko sa kozmonautiky nevzdá už len pre hrdosť ale bez peňazí a odborníkov budú všetko vyvíjať donekonečna a nehody z nedbalosti alebo neschopnosti budú častejšie.

    • europa napsal:

      rusi chceli spolupracu na styl ISS, usa si to ale predstavuju skor tak, ze sice spolupraca ale podla ich pravidiel hry a to sa rusom samozrejme nepaci

      • Dušan Majer napsal:

        To jsou spíše takové řeči na ukonejšení člověka, který si nechce přiznat skutečný stav věcí. Spíše si uvědomili, že by tam hráli druhé housle, protože ruská kosmonautika je objektivně ve vážné krizi – viz vývoj supetěžkého nosiče či lodi Federace, které jsou k účasti na Gateway nezbytné.

  20. Vysoky Japonec napsal:

    Zaujímavé je, že tu nikto nespomenul medzinárodný politický, vojenský a ekonomický tlak konkrétne Západu na RF, “sankcie” mimo rámec medzinárodného práva. Akoby RF malo rovnaké podmienky na rozvoj, ako napr. USA.
    V takej situácii sa ruské peniaze a intelekt prejavili v “zelených raketách”.
    Rusi robia za svoje prachy a USA si prachy jednoducho tlačia.
    Aby raz neprišla doba, že sa americkí astronauti a akční hrdinovia z vojenských základní, nebudú mať za čo a ako dostať domov.

    • Josef Waters napsal:

      Vás je tady, na odborném webu, škoda. Na NWOO, Protiproudu, nebo Levá-net, si jistě vašich komentářů váží víc …

      Je hrozná škoda, že Rusko nevyužilo zisků ze svých enormních monopolních cen za vynášení posádek i materiálu na ISS a neinvestovalo do urychlení vývoje Federace. Nejenom aby konkurovali Orionu, ale zálohu jinou lodí s jiným nosičem by určitě všichni přivítali. O dopravu na nízkou oběžnou dráhu v podstatě už asi přišli.

      • Vysoký Japonec napsal:

        Nechcem Vás šokovať, ale o zadržiavaní Ruska sa môžete dozvedať na dennej báze z českých verejnoprávnych a iných médií. Zmienené zadržiavanie spôsobuje tie veľké problémy, komentovanie ktorých, na odbornom webe, vyvolávajú dojem samozjavenia.

        • Dušan Majer napsal:

          Tahle debata trochu utíká mimo téma. Zkuste ji tam, prosím, vrátit.

          • František napsal:

            Přátelé nekrmte TROLLY !!! Každý průměrně inteligentní diskutující pozná věcnou připomínku od demagogických žvástů. NEREAGUJTE NA PITOMCE, ono je to přestane brzo bavit. A samozřejmě pane Majere je Vaším výsostným právem odstřelit každého tupana, u kterého to uznáte za vhodné! Je to Váš web 🙂

          • Dušan Majer napsal:

            Já beru ban až jako poslední řešení, když všechno ostatní selže. Nechci rozdávat bany na potkání.

      • Spytihněv napsal:

        No tak ono stačí, když pan používá místo Rusko zkratku RF. Hned je jasno, odkud vítr vane 🙂 Sankce mimo rámec mezinárodního práva… hm. V poválečné Evropě bychom velmi složitě hledali větší porušení mezinárodního práva, než co udělalo Rusko na Krymu a na východě Ukrajiny. A to je hlavní věc, na kterou ty “protiprávní sankce” reagují. Omlouvám se za zcela mimotéma, ale není možné nechat lživou propagandu bez reakce ani zde na kosmonautixu.

        • europa napsal:

          naozaj by si to hladal velmi tazko? vazne? ziadny priklad ta nenapada? chces pomoct? zacina sa to na K konci na osovo? 🙂

          a preco zostavat len v europe? dnes je predsa globalizmus cool pojem a vo svete uz zrazu od konca studenej vojny sa da najst desiatky flagrantnych poruseni medzinarodneho prava od krajin ktore tak moralizuju nad krymom

          • Yamato napsal:

            Nielen ze sem neustale tahas politiku, ale rovno tu najtvrdsiu demagogiu asi priamo zo Sputnika.
            K-osovo nebolo zo strany NATO anektovane ani pripojene k inemu statu, a vojenskej reakcii predchadzali masove cistky civilneho obyvatelstva, ktore tu reakciu vyvolali.

            Ze rusko anektovalo krym a destabilizuje ukrajinu hlavne z vlastnych dovodov, je jasne kazdemu kto nema zatiahnute.

            Porovnavat akcie NATO s ruskymi vypadmi, a cele to sem zatahovat, je uplne mimo misu a ja len obdivujem Dusanovu trpezlivost s takymito trollmi.

          • Dušan Majer napsal:

            Ta trpělivost je prakticky u konce. Pán neustále svými komentáři strhává diskusi mimo téma a velmi agresivně prosazuje své názory. Už dostal poslední varování. Při dalším prohřešku už přijde neodvratný trest, před kterým jsme ho tolikrát varoval. Ne pro názory, ale pro formu.

          • František napsal:

            Moc tě prosím, uspořádej nějakou přednášku, kde bys všechny seznámil se svými světonázory. Jé jak já bych Ti rád stanul tváří v tvář.

          • europa napsal:

            Yamato zabudas na to, ze z pohladu srbska je kosovo absolutne to iste ako krym z pohladu ukrajiny, anexia je uz z ich pohladu bezpredmetna

            a ked sa tu chces bavit o destabilizacii ukrajiny tak sa pozri na to ako destabilizovali usa irak, afganistan, libyu, syriu,…..
            to co je dnes na ukrajine je len slabucky odvar toho co sposobilo usa v krajinach kde na bombarderoch sa rozhodli sirit demokraciu

            a len tak mimochodom ja som neporovnavalo nato vs. rusko, ale usa vs. rusko, to ti akosi uniklo a po vzore majera od teba ziadam ospravedlnenie 🙂

          • Dušan Majer napsal:

            Pánové, tahle debata se dostává hodně mimo téma článku. Prosím, vraťte se zpět k tématu. Tohle je důrazná žádost.

    • Xaver napsal:

      V té vaší brilantní ekonomické analýze jste se dopustil jedné zřejmé logické chyby. Jestliže si Američané peníze tisknou, pak si dle vaší logiky přeci bez problém vytisknou i pro lety do kosmu 😉

      • Rudolf Šíma napsal:

        🙂 Pokud to nebyla logická chyba, potom se v závěru spíše spoléhalo na ty zelené Wunderwaffen.

    • maro napsal:

      Američani ty peníze opravdu “tiskli” především v době ekonomické krize hned po roce 2008. A všichni předpovídali, že ten dolar, který měl dokonce jednu dobu hodnotu jen 14Kč poletí dál dolů. Jenže to se nestalo, opravdu to “tisknutí” peněz ekonomiku nastartovalo a dnes je dolar dost vysoko. To je magie, že? Vy ani já to nechápeme, ale to není podstatné. To tisknutí opravdu evidentně zabralo, Američani investovali do frakování ropy a zemního plynu a jsou na tom dobře. Do některých věcí prostě nevidíme a řídí je borci, kteří mají sakra větší znalosti a zkušenosti.

  21. Jiný Honza napsal:

    Tak CD je bezpochyby velký úspěch, ale především pro SpaceX.

    Z pohledu NASA je to pořád jen návrat o padesát let zpět. Budou mít sice zase možnost létat ve “svém” stroji, ale ten stroj budeme srovnávat spíš s Apollem a Sojuzem než s raketoplánem.

    A to srovnání se Sojuzem ještě může dopadnou všelijak. Přistávání do oceánu se mi jako suchozemské kryse vůbec nelíbí.

    • Pro SpaceX to je úspěch zcela nepochybně. Ale podíváte-li se na to z větší dálky, pro NASA je to úspěch také. Získala totiž nový dopravní prostředek na nízkou oběžnou dráhu za zlomek ceny, kterou by na jeho vývoj sama musela vynaložit. Ušetřené finance se mohou investovat například do Orionu, který Američany vrátí k Měsíci.

      Nemyslím si, že by se Dragon srovnával nebo snad bude srovnávat s Apollem nebo Sojuzem. O porovnání se Sojuzem už se někteří snažili v uplynulých dnech a týdnech, ale je jasné, že se tam porovnává neporovnatelné. Postrádá to smysl, o čemž se můžete dočíst i v tomto článku. A stejně tak by tomu bylo u Apolla. Zkrátka jde o dvě lodi pro dva naprosto odlišné účely, stavějících na odlišných technologiích, které vznikly s rozestupem více než 50 let. To srovnávat moc nemůžete.

      Pokud se vám přistání do oceánu nelíbí, tak to do určité míry chápu, ale to je bohužel pouze vaše osobní obava. Američané do oceánu přistávali vždy, protože je to v mnoha ohledech výhodné a bezpečné. Samozřejmě nehody a nepříjemnosti se stávají a staly, ale stejně tak tomu bylo i na souši na opačné straně planety. Rusové naopak přistávali vždy na souši, protože vhodná vodní plocha je prostě z ruky. A jsou tam i mnohé jiné faktory, které ale pod tímto článkem nemá cenu rozebírat. To už bychom byli dost mimo téma.

    • maro napsal:

      Starliner bude přistávat na souši.

    • yamato napsal:

      tak pokial vam konkretne pristavanie pride archaicke, tak to je presne ta cast, kde SpaceX chcela a mohla priniest velky pokrok. CrewDragon by evidentne bol schopny pristat motoricky. Ale vzhladom na certifikacne procesy v NASA si zjavne povedali, ze ak maju zacat lietat o 30 rokov, tak to nema zmysel 🙂

      Inak CD je schopny plne automatického letu, ma integrovany zachranny system pouzitelny vo vsetkych fazach letu, nelieta na baterky a startuje na (skutocne) znovupouzitelnom boostri – to je oproti Apollu aj raketoplanu podla mna celkom dost pokrok :))

Zanechte komentář