Seriály

Na našem blogu vychází kromě „jednorázových článků“ i několik seriálů. Na této stránce je máte vypsané všechny na jednom místě i s krátkou charakteristikou, díky které rychle zjistíte, o čem ten který seriál je. Můžete si tedy vybrat seriál přesně podle Vašeho gusta. Nabízíme seriály věnované aktuálnímu dění, ale i různé speciality jako třeba literatura faktu, nebo seriály zaměřené na technickou podstatu nových projektů. Na své si přijdou i čtenáři, kteří mají rádi krásné obrázky – vydáváme totiž i fotoseriály, ve kterých je minimum textu.

Aktuální seriály:

KosmotýdeníkKosmotýdeník

Autor: Lukáš Houška (dříve Tomáš Chobola)

Zveřejnění nového dílu: Každou neděli v poledne

Odkaz: Kosmotýdeník >>

Krátká charakteristika: Rekapitulace nejvýznamnějších událostí, které se za uplynulý týden udály na poli kosmonautiky. Pokud nestíháte číst ostatní články, ani naše fórum, pak je Kosmotýdeník dobrou volbou. S tímhle seriálem Vám nic důležitého neuteče.

X-Planes / Dělníci kosmonautikyX-Planes / Dělníci kosmonautiky

Autor: Tomáš Pojezný

Zveřejnění nového dílu: každý čtvrtek

Odkaz: X-Planes / Dělníci kosmonautiky >>

Krátká charakteristika: Seriál mapující speciální kategorii letecké techniky, která svým vývojem dávala základy pro vznik raketoplánu nebo samostatných kosmických lodí, které by byly schopné přistát na jakémkoliv letišti.

S Webbem za hlubokým nebemS Webbem za hlubokým nebem

Autor: Vítězslav Škorpík

Zveřejnění nového dílu: jednou za dva až tři měsíce

Odkaz: S Webbem za hlubokým nebem >>

Krátká charakteristika: 25. 12. 2021 vynesla raketa Ariane 5 Vesmírný dalekohled Jamese Webba. Nejočekávanější kosmický teleskop tohoto desetiletí by měl pomoci posunout poznání v mnoha oblastech od kosmologie až po výzkum exoplanet. Díky našemu seriálu se seznámíte s nejvýznamnějšími objevy této observatoře.

Cesta k Artemis I a IICesta k Artemis I a II

Autor: Jiří Hošek

Zveřejnění nového dílu: Na začátku čtvrtletí

Odkaz: Cesta k Artemis I a II >>

Krátká charakteristika: Spojené státy připravují raketu Space Launch system (SLS) a loď Orion. Jejich mise jsou označovány po řecké bohyni Artemis. Autor v tomto seriálu podrobně sleduje vývoj všech kusů hardwaru, které mají v rámci těchto misí letět do vesmíru. Čtenář tak získá kompletní přehled výsledků za uplynulé tři měsíce i výhled na další období.

Z Indie do kosmuZ Indie do kosmu

Odkaz: Z Indie do kosmu >>

Krátká charakteristika: Raketová věda má v Indii hluboké kořeny a na vlastní kosmický program jsou místní ve velké míře hrdí, protože vědí, že jim kosmonautika pomáhá zlepšovat každodenní život. Nepravidelný seriál mapující snahu Indie vyslat na oběžnou dráhu člověka ve vlastní režii.

Cesta k Artemis I a IIVostok – úsvit věku kosmického

Zveřejnění nového dílu: Každé úterý

Odkaz: Vostok – úsvit věku kosmického >>

Krátká charakteristika: Seriál mapuje historii slavného programu, který si připsal hned několik prvenství: v jeho rámci se poprvé živí tvorové vrátili z oběžné dráhy, poprvé se dostal do vesmíru člověk, poprvé člověk prožil na orbitě celý den a poprvé se do vesmíru podívala žena. Ani po svém ukončení program Vostok nezmizel, stal se základem pro další programy, jejichž stopy bychom v kosmonautice našli i dnes…

Svět startupůSvět startupů

Autoři: Adam Zachariáš a Matěj Soukup

Odkaz: Svět startupů >>

Krátká charakteristika: Seriál, který vás provede dnešní spletitou sítí, ať už malých ne tak výrazných startupů, tak pro všechny známých čím dál více rozrůstajících se subjektů. Pomůže vám orientovat se v raketově rostoucím soukromém sektoru kosmického průmyslu, a tak se tento seriál může zdát ideální volnou pro všechny, které tyto malé, mrštné a inovativní firmy a projekty zajímají.

Aktuality o StarhipAktuality o Starhip

Autor: Matěj Soukup

Odkaz: Aktuality o Starhip >>

Krátká charakteristika: Nosná raketa Super Heavy a kosmická loď Starship mají potenciál způsobit revoluci v kosmonautice. Než se toho ale firma SpaceX dočká, musí překonat spoustu technologických překážek. V rámci tohoto nepravidelného seriálu můžete sledovat, jak se probíhá vývoj v tomto velmi dynamickém projektu.

Fotostřípky z ISSFotostřípky z ISS

Autor: Martin Gembec

Odkaz: Fotostřípky z ISS >>

Krátká charakteristika: Mezinárodní kosmická stanice je největší stavba, jaku kdy lidstvo postavilo mimo zemský povrch. Unikátní vědecká laboratoř už za svou existenci přivítala mnoho desítek lidí z různých států. Ti se kromě vědeckého výzkumu často rádi věnují fotografování. Svými snímky tak zprostředkovávají lidem na Zemi nejen jedinečné výhledy na naši planetu, ale také ukazují, jak vypadá každodenní život na stanici. Tento seriál vybírá ty nejzajímavější a nejpovedenější fotky z ISS pořízené v uplynulých týdnech.

FAQFAQ

Autor: Dušan Majer a Karel Zvoník

Odkaz: FAQ >>

Krátká charakteristika: Velmi sledované události v kosmonautice pochopitelně přitahují oprávněný zájem čtenářů. Ti se často chtějí dozvědět o tématu více a pokládají tedy doplňující otázky. Hodně často se ale stává, že některé dotazy padají na různých místech velmi často a opakují se. Nepravidelný seriál FAQ se snaží tyto často položené otázky (název pochází z anglického „Frequently asked questions“) sloučit na jednom místě a zároveň k nim přidat i odpovědi …

Zkoumáme Mars s VytrvalostíZkoumáme Mars s Vytrvalostí

Autor: Martin Gembec a Miroslav Pospíšil

Zveřejnění nového dílu: Jednou za 2 měsíce

Odkaz: Zkoumáme Mars s Vytrvalostí >>

Krátká charakteristika: 19. února 2021 přistálo na Marsu vozítko Perseverance (česky Vytrvalost), které je unikátní v mnoha ohledech. Jednak nese vědecké přístroje, které mají pátrat po stopách dávného života, ale je to i první článek ambiciózního řetězce misí, které by měly na zemi dopravit vědecky cenné vzorky z Marsu. Rover s sebou přivezl i technologický demonstrátor – vrtulník Ingenuity (Vynalézavost), který jako první lidský výtvor létal na jiné planetě pomocí vrtule. V tomto seriálu Vás autoři seznámí s novinkami kolem této mise.

GatewayGateway

Autor: Jiří Hošek

Zveřejnění nového dílu: Každý měsíc

Odkaz: Gateway >>

Krátká charakteristika: Ve dvacátých letech vznikne na oběžné dráze kolem Měsíce kosmická stanice, jejíž vznik vede NASA ve spolupráci s ostatními kosmickými agenturami a soukromým sektorem. Tato stanice umožní návrat lidí na Měsíc a připraví nás i na cestu k Marsu. Sledujte v tomto seriálu postupný vývoj aktuálních událostí kolem tohoto atraktivního projektu.

TOP 5TOP 5

Autor: redakce

Zveřejnění nového dílu: Každý pátek během letních prázdnin

Odkaz: TOP 5 >>

Krátká charakteristika: Náš seriál pro letní prázdniny se snaží připomínat zajímavé mise, či projekty, na které by se nemělo z nejrůznějších důvodů zapomínat. Každý díl se věnuje nějakému tématu, ve kterém čtenáři najdou pokaždé pět projektů seřazených do žebříčku, kdy se postupuje od pátého místa až po první příčku. V článku se snažíme věnovat i méně známým příběhům z historie kosmonautiky.

Vesmírná architekturaVesmírná architektura

Zveřejnění nového dílu: Nepravidelný seriál

Odkaz: Vesmírná architektura >>

Krátká charakteristika: Architekturu si člověk v běžném životě spojuje jen s pozemským životem v podobě různých obytných, nebo užitných staveb. Ale tento obor má svůj specifický přesah i mimo zemský povrch. Vždyť i interiéry kosmických lodí a stanic musel někdo navrhnout. A když se nad tím zamyslíte – nejsou náhodou kosmické stanice také specifickým typem obytných, nebo užitných budov? Tento seriál se věnuje historii letů do vesmíru a dozvíte se v něm mnoho zajímavých informací o vývoji technologií, které se nám mohou zdát jako běžná součást kosmonautiky, ale i ony mají své autory, na které by se nemělo zapomínat.

StatistiXStatistiX

Zveřejnění nového dílu: Každý leden

Odkaz: StatistiX >>

Krátká charakteristika: Elon Musk vybudoval dnes již světoznámou firmu Space Exploration Technologies Corporation doslova na zelené louce. Navzdory překážkám, neúspěchům i predikcím skeptiků se ze SpaceX stala firma, která je v současnosti lídrem na poli dopravy nákladu do vesmíru a drží mnoho významných prvenství. Především pak ale SpaceX ztělesňuje inovaci, pokrok a naplňování dříve nemyslitelných cílů. Seriál StatistiX monitoruje veškeré mise raket této společnosti ze všech možných i nemožných úhlů pohledu a předkládá souhrnná statistická data a analýzy.

StatistiXEvropský Vědecký JUICE

Autor: Dušan Majer

Zveřejnění nového dílu: Nepravidelný seriál

Odkaz: Evropský vědecký JUICE >>

Krátká charakteristika: JUICE je podle metodiky Cosmic Vision označována jako první evropská mise velkého rozsahu. Jejím úkolem je výzkum Jupiteru a jeho měsíců. V rámci tohoto seriálu se můžete těšit na články, které popisují přípravu jednotlivých dílů celého systému. Dozvíte se, jak vypadá testování různých prvků a proč se některé zkoušky provádí.

Rentgenová astronomieRentgenová astronomie

Autor: Milan Štrup

Odkaz: Rentgenová astronomie >>

Krátká charakteristika: Vesmír můžeme pozorovat v mnoha spektrech elektromagnetického vlnění. Veřejnost má nejraději spektrum viditelné a občas přimhouří oči nad infračerveným. Ale zapomínat bychom neměli ani na další možnosti, jak zkoumat vesmír. Jedním z vědecky nesmírně atraktivních oborů je sledování pásmu rentgenového záření. A právě vesmírným sondám, které jsou k tomu určené se věnuje náš seriál. Pokud hledáte ucelené a komplexní informace o tomto oboru, jste tu správně.

Za 20 milionů dolarů na MěsícZa 20 milionů dolarů na Měsíc

Autor: Tomáš Kohout

Odkaz: Za 20 milionů dolarů na Měsíc >>

Krátká charakteristika: Na první pohled nepřekonatelné výzvy hnaly lidstvo vpřed od prvopočátku naší existence. Soutěž, kterou spolupořádá světoznámý vyhledávač Google by mohla změnit způsob, jakým kosmonautika funguje. Soukromé týmy se snaží hledat nové metody, které by jejich výrobkům umožnily fungování na Měsíci.

Ve stopách Zvídavosti

Odkaz: Ve stopách Zvídavosti >>

Krátká charakteristika: Vozítko Curiosity je největší vědeckou laboratoří, kterou jsme kdy dostali na povrch Marsu. Vědecký přínos je nevyčíslitelný, ale kromě cenných rozborů složení posílá Curiosity na zemi i spousty krásných fotek Rudé planety. Náš seriál rekapituluje cestu vozítka po Marsu a vybírá ty nejzajímavější snínmky.

Pro začátečníkyPro začátečníky

Odkaz: Pro začátečníky >>

Krátká charakteristika: Kosmonautika se hemží odbornými termíny, které mohou začínajícímu zájemci o tento obor pěkně zamotat hlavu. Náš seriál si klade za cíl vysvětlit alespoň některé výrazy, případně zkratky, které se požívají docela často. Další díly se věnují třeba kosmickým výpočtům a dalším znalostem, které tvoří teoretické základy, na kterých stojí celá kosmonautika.

Pohled pod kůžiPohled pod kůži

Odkaz: Pohled pod kůži >>

Krátká charakteristika: Máte rádi technické detaily, které se týkají stavby kosmických sond? Pak je tento seriál právě pro Vás. V seriálu Pohled pod kůži se zaměříme na konstrukci kosmických sond, jejich datové, či pohonné systémy, ale rozebereme i konstrukci a princip vědeckých přístrojů na jejich palubě.

Již ukončené seriály:

Indický rakeťák Kailasavadivoo SivanIndický rakeťák Kailasavadivoo Sivan

Zveřejnění nového dílu: Každé pondělí

Odkaz: Indický rakeťák Kailasavadivoo Sivan >>

Krátká charakteristika: Kailasavadivoo Sivan stál několik let v čele indické kosmické agentury. Jaké bylo uplynulé období ISRO pod vedením tohoto muže, který raketám a kosmonautice zasvětil celý svůj život? Za jeho vedení se indická agentura dočkala celé řady historických úspěchů, ale nevyhnuly se jí ani problémy. Tento seriál rekapituluje dosavadní život a dílo tohoto pro indickou kosmonautiku důležitého člověka.

Krásy modré planetyKrásy modré planety

Autor: Dušan Majer

Odkaz: Krásy modré planety >>

Krátká charakteristika: Říká se, že nejhezčí pohled na svět je z koňského hřbetu. Dovolil bych si nesouhlasit. Podle mého názoru je nejhezčí pohled na svět z oběžné dráhy. Náš nepravidelný seriál Krásy modré planety se od ostatních článků výrazně odlišuje. Textu je tu minimum. Zato se však můžete těšit na krásné fotky pořízené družicemi, ale i astronauty. Ideální články pro klidné rozjímání a relaxaci.

TOP 5Thomasův fotokoutek

Autor: Martin Gembec, Michael Voplatka, Dušan Majer

Počet vydaných dílů: 59

Odkaz: Thomasův fotokoutek >>

Krátká charakteristika: Když už na ISS pobývá evropský astronaut, je vhodné na to upozornit. Když je tento astronaut navíc šikovným fotografem, bylo by dobré jeho snímků využít. V tomto seriálu najdete fotky, které na ISS fotí Francouz Thomas Pesquet. Fotky navíc obsahují popisky tvořené překladem originálních popisků přímo od francouzského astronauta.

Almaz – diamanty na orbitěAlmaz – diamanty na orbitě

Počet vydaných dílů: 23

Odkaz: Almaz – diamanty na orbitě >>

Krátká charakteristika: Program sovětských vojenských stanic Almaz byl navenek skryt pod všeobjímajícím pláštíkem série Saljut. Almazy však měly zcela jiné zaměření než jejich civilní protipóly. Jejich hlavním úkolem byla rozvědka a detailní pozorování území tehdejších protivníků. Program Almaz byl dlouho zahalen závojem tajemství a detaily o technice, výsledcích programu a lidech, kteří se na něm podíleli, byly mimo zasvěcené kruhy zprvu jen tušeny. Postupem času se však o Almazu začaly objevovat informace, jež dávají dohromady obraz fascinujícího programu, jehož inkarnace zůstává v dnešní kosmonautice stále přítomna…

Stopaři na cestě k MěsíciStopaři na cestě k Měsíci

Autor: Lukáš Houška

Počet vydaných dílů: 10

Odkaz: Stopaři na cestě k Měsíci >>

Krátká charakteristika: Mise Artemis I bude první letovou zkouškou nové rakety SLS, která má v dalších letech umožnit pilotované výpravy k Měsíci. Velká pozornost se upíná nejen na nosič samotný, ale i na primární náklad mise – bezpilotní loď Orion. V tomto seriálu si ale posvítíme na sekundární náklad – malé družice (CubeSaty), které se jako stopaři svezou s hlavním nákladem k Měsíci. Jde sice o malé družice, ale jejich schopnosti si zaslouží velkou pozornost. Každá má jiné úkoly a společně ukazují, co všechno dnes CubeSaty dokáží.

MOL-bannerMOL – špion, který se nekonal

Počet vydaných dílů: 15

Odkaz: MOL – špion, který se nekonal >>

Krátká charakteristika:

V šedesátých letech minulého století vznikl projekt vojenské pilotované špionážní stanice s názvem MOL. Přestože se v kontextu doby jednalo o velmi zajímavý a pokročilý stroj, nedočkal se své realizace. Kromě několika málo údajů byla jeho skutečná podoba a geneze uzavřena v archivech, které se teprve nedávno otevřely…

Svět nad planetou

Počet vydaných dílů: 93

Odkaz: Svět nad planetou >>

Krátká charakteristika: Stanice, která se nerodila snadno, stanice, která definovala základy multimodulární konstrukce, stanice, která otevřela cestu k mezinárodní spolupráci. To vše byl Mir – sovětská a později ruská stanice na oběžné dráze kolem Země. V tomto seriálu najdete příběhy, které tento zázrak techniky provázely – od vzniku, přes stavbu až po závěrečné problémy a komplikace.

Svět nad planetou

Týden s jedenáctkou

Autor: Tomáš Přibyl

Počet vydaných dílů: 12

Odkaz: Týden s jedenáctkou >>

Krátká charakteristika: Mise Apollo 11 představovala historický úspěch – noha pozemšťana poprvé stanula na jiném kosmickém tělese. S celou misí se pojí celá řada zajímavostí a více či méně známých perliček. Na 50. výročí této jedinečné události se podařilo tyto střípky složit do série článků, které se snaží na notoricky známou událost přinést nový pohled. namísto omílání tisíckrát řečených faktů na čtenáře čekají spíše zajímavosti, které se pojí s největším dobrodružstvím v dějinách lidstva.

Kritické momenty kosmonautikyKritické momenty kosmonautiky

Počet vydaných dílů: 29

Odkaz: Kritické momenty kosmonautiky >>

Krátká charakteristika: Seriál, který spadá do oblasti literatury faktu. Autor čtenáře seznamuje s krizovými okamžiky, kdy životy astronautů visely na vlásku. Mimořádně čtivá forma spojená s velkým množstvím jen výjimečně zveřejňovaných informací dává dohromady dílo nejvyšší kvality.

Vesmírné osudyVesmírné osudy

Autor: Ondřej Šamárek a Lukáš Houška

Počet vydaných dílů: 117

Odkaz: Vesmírné osudy >>

Krátká charakteristika: Tento seriál se věnuje významným osobnostem, která výrazně ovlivnily vývoj kosmonautiky. Od vizionářských snů Julese Verna, přes myslitele, kteří definovali základní teoretické principy letů do vesmíru až po důležité kosmonauty. Články by se daly charakterizovat jako životopisy psané srozumitelnou formou s důrazem na kosmonautický přínos konkrétní probírané osoby.

Gemini – Kosmonautická maturitaGemini – Kosmonautická maturita

Počet vydaných dílů: 19

Odkaz: Gemini – Kosmonautická maturita >>

Krátká charakteristika: Program Mercury dostal Američany do vesmíru, v rámci programu Apollo se pak lidské nohy dotkly mimozemského světa. Ale mezi těmito inovativními programy byl ještě jeden, který se jmenoval Gemini. V jeho rámci astronauti navázali na odkaz z programu Mercury a osvojili si v něm nezbytné znalosti, které později využili v rámci programu Apollo. Program Gemini byl tedy pro Američany bez přehánění maturitou z kosmonautiky.

Sedm dní s Johnem GlennemSedm dní s Johnem Glennem

Autor: Tomáš Přibyl / Ondřej Šamárek

Počet vydaných dílů: 8

Odkaz: Sedm dní s Johnem Glennem >>

Krátká charakteristika: Když 8 prosince 2016 naposledy vydechnul první Američan, který se dostal na oběžnou dráhu, skončila tak jedna éra světové kosmonautiky. Odchod této legendy znamenal, že náš svět opustil i poslední zástupce původní sedmičky amerických astronautů. Seriál od našich specialistů na historii pilotovaných letů do vesmíru si klade za cíl Vám přinést zajímavé informace o této unikátní osobnosti.

Skylab – laboratoř na nebesíchSkylab – laboratoř na nebesích

Počet vydaných dílů: 10

Odkaz: Skylab – laboratoř na nebesích >>

Krátká charakteristika: Projekt, jehož zrod i samotná realizace nebyla vůbec snadná. Projekt, který měl velký přínos pro kosmonautiku, ale i projekt, který měl našlápnuto k mnohem širšímu využití, kterého se nakonec nedočkal. Tím vším byl Skylab – americká orbitální stanice, která měla tvořit přechod mezi érou programu Apollo a érou raketoplánů. Lidé si v souvislosti s touto stanicí vybaví nejčastěji ohromný vnitřní prostor, ale na Skylabu se dělala i špičková věda. O tom všem se dočtete v seriálu věnovaném tomuto projektu, na který se bohužel často zapomíná.

Sága jménem SaljutSága jménem Saljut

Počet vydaných dílů: 20

Odkaz: Sága jménem Saljut >>

Krátká charakteristika: Byly to první kosmické stanice, jaké lidstvo vypustilo na oběžnou dráhu. Právě zde se lidé učili, jak proměnit krátké výlety do vesmíru v dlouhodobé pobyty. Program Saljut prošel během několika let mnoha kotrmelci a dočkal se nemalých úspěchů. Nevyhýbaly se mu ale ani problémy, stejně jako všem novátorským myšlenkám. Dějiny tohoto zajímavého sovětského programu najdete v seriálu z dílny Ondřeje Šamárka.

Bolístky hrdinů vesmíruBolístky hrdinů vesmíru

Počet vydaných dílů: 5

Odkaz: Bolístky hrdinů vesmíru >>

Krátká charakteristika: Myslíte si, že astronauti jsou dokonalí nadlidé? Že nemají strach z lékařů, že se jim vyhýbají zranění a nemoci? Pak si přečtěte článek z klávesnice Ondřeje Šamárka, který vytáhl z historických archivů příběhy, na které pomalu sedal prach. Rázem uvidíte, že muži a ženy startující do vesmíru jsou ze stejného masa jako my ostatní a že se jim nevyhýbají neduhy, se kterými bojuje nejeden z nás.

Kosmický šatníkKosmický šatník

Počet vydaných dílů: 17

Odkaz: Kosmický šatník >>

Krátká charakteristika: Kosmický skafandr je pro mnohé běžnou součástí kosmonautiky. Tak běžnou, že mu spousta lidí ani nevěnuje pozornost. Ale to je velká škoda. Vždyť skafandry jsou bez přehánění kosmické lodě pro jednoho člověka. Jsou na ně kladeny velké, často protichůdné nároky. Kosmonauta musí chránit před škodlivými vlivy ale přitom dotyčnému musí umožnit pohyb. Vývoj skafandrů nebyl jednoduchý – náš seriál mapuje jejich dějiny od prvních pokusů až po stále dokonalejší exempláře.

Křesla a pistoleKřesla a pistole

Počet vydaných dílů: 7

Odkaz: Křesla a pistole >>

Krátká charakteristika: Pohyb ve stavu beztíže není ani zdaleka tak snadný, jak se může na první pohled zdát. Zákon akce a reakce, společně se setrvačností dokáží nadělat lidem mnoho problémů. V bezpečí kosmické lodi to ještě jde, ale při výstupech do volného kosmu může jít o život. Aby si astro- a kosmonauti pohyb při kosmických procházkách usnadnili, používali mnohé vynálezy a pomůcky, se kterými Vás tento seriál důkladně a čtivou formou seznámí.

Návrat k poslovi bohůNávrat k poslovi bohů

Autor: Michael Voplatka

Počet vydaných dílů: 13

Odkaz: Návrat k poslovi bohů >>

Krátká charakteristika: Evropská kosmická agentura (ESA) společně s Japonskou kosmickou agenturou (JAXA) v roce 2018 odstartovaly k jedné z nejambicióznějších misí tohoto desetiletí. Mise BepiColombo dopraví k Merkuru hned dvě vědecké družice, které budou první planetu Sluneční soustavy zkoumat z rozdílných oběžných drah. Seriál Návrat k poslovi bohů Vás podrobně seznámí se všemi důležitými aspekty této mise.

Deník astronautkyDeník astronautky

Počet vydaných dílů: 91

Odkaz: Deník astronautky >>

Krátká charakteristika: Jedinečné zápisky z deníku italské astronautky Samanthy Cristoforetti, které Vás provedou jejím výcvikem a misí na ISS. Buďte svědky osobního vyprávění, ve kterém se dočtete o mnoha aspektech vesmírných letů a práce na Mezinárodní vesmírné stanici. Díky Deníku astronautky budete mít pocit, jako byste byli součástí mise.

Agentura ESAESA

Počet vydaných dílů: 20

Odkaz: Seriál ESA >>

Krátká charakteristika: Evropská kosmická agentura je tak trochu přehlíženou Popelkou, která v očích veřejností stojí ze americkou a ruskou kosmonautikou. Náš seriál si klade za cíl ukázat, že se Evropa rozhodně nemá za co stydět. Řeč nebude jen o současnosti. Na pořad dne se dostanou i dřívější evropské úspěchy, na které bychom neměli zapomínat.

Kozmická strojovňaKozmická strojovňa

Počet vydaných dílů: 28

Odkaz: Kozmická strojovňa >>

Krátká charakteristika: Zajímáte se o techniku? Rádi byste se dočetli o různých raketách, kosmických lodích a dalších technických aspektech letů do vesmíru? Pak je tu právě pro Vás seriál Kosmická strojovna. Naše východní sousedy jistě potěší, že tento seriál vychází v jejich mateřštině.

Sondy na MarseSondy na Marse

Počet vydaných dílů: 13

Odkaz: Sondy na Marse >>

Krátká charakteristika: Mars přitahuje lidstvo odjakživa. V době letů do kosmu se může pyšnit tím, že se k němu vydalo nejvíce sond, které letěly ze Země k jiným planetám. V tomto seriálu je najdete všechny pěkně zrekapitulované.

Maratónský beh po MarseMaratónský beh po Marse

Autor: Samuel Slavkovský

Odkaz: Maratónský beh po Marse >>

Krátká charakteristika: Vozítka SpiritOpportunity se po zásluze stala legendami. Oba rovery výrazně překročily očekávanou životnost a zásadním způsobem rozšířily naše znalosti o Rudé planetě. Tento seriál se věnuje dlouhé cestě obou vozítek. S autorem se vrátíte o několik let zpátky a  znovu si připomenete spletitou cestu, kterou pro ně řídící týmy nachystaly.

TOP 5Sojuz

Autor: Radim Fedič

Odkaz: Sojuz >>

Krátká charakteristika: Stroj, který se do dějin kosmonautiky zapsal nesmazatelným písmem. Loď, která byla původně určena pro lety sovětských kosmonautů k Měsíci, přežila díky průběžným úpravám desítky let a stala se jednou z legend letů do vesmíru. Momentálně na jejích bedrech leží doprava posádek na Mezinárodní vesmírnou stanici a své místo bude mít i v dalších letech. Autor v seriálu zpracovává historii této lodi, od prvních plánů, přes konstrukční změny až po plány do dalších let.

Krásy Slnečnej sústavy

Počet vydaných dílů: 3

Odkaz: Krásy Slnečnej sústavy >>

Krátká charakteristika: V celé Sluneční soustavě působí mnoho různých družic, které se (kromě jiného) zabývají i snímkováním. Ať už nejrůznějších planet, ale i Slunce, nebo hlubokého vesmíru. Náš nový nepravidelný seriál Vám nabídne ty nejhezčí a nejzajímavější fotky ze všech. Na konci každého dílu je navíc malá obrázková hádanka.

Velké plány Říše StředuVelké plány Říše Středu

Počet vydaných dílů: 3

Odkaz: Velké plány Říše Středu >>

Krátká charakteristika: Čínská kosmonautika je, kromě jiného, specifická tím, že jen nerada sděluje bližší informace o dalších plánech. Přesto se mohou čtenáři ve třech dílech tohoto seriálu seznámit s tím, co Čína chystá. Řeč bude o kosmických stanicích, nosných raketách i cestě na Měsíc.

Výzkum MerkuruVýzkum Merkuru

Autor: Lukáš Houška

Počet vydaných dílů: 2

Odkaz: Výzkum Merkuru >>

Krátká charakteristika: Planeta, která obíhá ze všech nejblíže Slunci, nedávala dlouhé roky vědcům spát. Její mimořádná blízkost k naší hvězdě prakticky znemožňovala přesnější zkoumání. Tento seriál se věnuje historii zkoumání Merkuru. Od prvních pokusů, přes aktuální sondu MESSENGER až po budoucí misi Bepi-Colombo.

Výzkum VenušeVýzkum Venuše

Autor: Martin Gembec

Odkaz: Výzkum Venuše >>

Krátká charakteristika: Venuše byla našimi předky považována za sestru Země. Už první kosmické sondy, které se k ní ale vydaly, ale objevily vyložené peklo s horkým povrchem a drtivým tlakem atmosféry. I přes tyto krajně nepříznivé podmínky se k Venuši a dokonce i na její povrch podívalo hned několik sond. Náš seriál rekapituluje všechny snahy o výzkum této zajímavé planety.

Nahlásit technický problém