Lucy prošla schvalovacím procesem

Minulý týden se americká vědecká meziplanetární mise Lucy dočkala významného milníku. Odborníci zapojení do tohoto projektu pokročili vstříc procesům spojeným se sestavováním, testováním a vypuštěním sondy. Proces zhodnocení SIR (Systems Integration Review) má zajistit, že veškeré díly, subsystémy, vědecké přístroje, elektrické, komunikační a navigační systémy mají správně nastavený harmonogram pro integraci celé sestavy. Po velmi podrobné analýze všech detailů mohli odborníci potvrdit, že pozemní vybavení, podpůrný personál i plány a procedury jsou nastaveny a zajištěny tak, aby umožnily realizovat finální integraci.

Vizualizace sondy Lucy

Zevrubné jednání trvalo celkem 4 dny (27. – 30. července) a po jeho skončení mohla 31. července hodnoticí komise seznámit vědecký tým mise s výsledky. Celý proces zkomplikovala aktuální situace kolem COVID-19, takže veškerá jednání probíhala pouze ve virtuálním prostoru. Aby se při pandemii minimalizovalo riziko nákazy členů týmu, rozhodla NASA ve spolupráci se svými průmyslovými partnery o odložení zahájení sestavování některých přístrojů a palubních systémů.

Tým ATLO zodpovědný za činnosti spojené se sestavením, zkouškami a start (Assembly, Test and Launch Operations) vypracoval nový časový harmonogram, který umožnil ostatním členům týmu kolem Lucy přeorganizovat postupy integrace a testování. Díky tomu se podařilo získat čas navíc pro vývoj přístrojů a subsystémů. Celý harmonogram je nově také mnohem flexibilnější a důležité je i to, že nedošlo k odsunu startu – s tím se stále počítá v říjnu 2021.

Nikdo nečekal, že budeme stavět sondu za takových podmínek,“ říká Hal Levison, hlavní vědecký pracovník mise Lucy a dodává: „Ale opět mne zaujalo, jak je náš tým kreativní a pružný při překonávání překážek, které se před ním objeví.“ Úspěšné dokončení zhodnocení SIR (System Integration Review) znamená, že projekt může postoupit do fáze sestavování letového hardwaru a jeho zkoušek, které jsou nezbytné pro start. Pokud se nic nezmění, mělo by toto sestavování začít už příští měsíc, přičemž probíhat bude ve městě Littleton u coloradského Denveru, kde má svůj výrobní areál firma Lockheed Martin Space Systems.

Plánovaná trajektorie sondy Lucy.

Tímto milníkem však ještě nejrůznější zhodnocení mise Lucy nekončí. Dalším milníkem, který na celý tým čeká, se označuje zkratkou KDP-D (Key Decision Point-D = okamžik klíčového rozhodnutí – D). Tento proces začne ve chvíli, kdy projektový tým dokončí sérii nezávislých zhodnocení, která se týkají technického stavu, harmonogramu a nákladů projektu. Pokud se nestane nic mimořádného, mělo by zhodnocení KDP-D mise Lucy proběhnout koncem srpna tohoto roku.

Mise Lucy má prozkoumat Trojány, tedy soubor planetek, které obíhají kolem Slunce před a za planetou Jupiter po stejné dráze jako obří plynná planeta. Lucy má za úkol provést průlety kolem celkem osmi různých planetek! Jednu potká ještě v hlavním pásu planetek mezi Marsem a Jupiterem a zbylých sedm na ni bude čekat v blízkosti Jupiteru. Lucy se stane první kosmickou misí v historii, která zblízka prozkoumá tolik různých objektů na nezávislých drahách kolem Slunce. Hlavní vědecký výzkum mise Lucy zajišťuje Southwest Research Institute v coloradském Boulderu, celkový management mise, inženýrské návrhy systémů, správu bezpečnosti a zajištění mise obstarává Goddard Space Flight Center v marylandském Greenbeltu.

Dráha sondy Lucy kolem Slunce.

Dráha sondy Lucy kolem Slunce ve vyobrazení Petra Scheiricha.
Zdroj: http://sajri.astronomy.cz