ESA představila experiment pro Gateway

Evropský experiment ERSA (ESA Radiation Sensors Array) bude po umístění na stanici Gateway sledovat radiaci a díky tomu přinese vědcům cenné informace. Půjde o nejdále od Země umístěný evropský experiment související s pilotovanými misemi. V řecké mytologii byla Ersa, dcera Dia a Selene, bohyní rosy a jejím nevlastním bratrem byl Hermes. Tyto mytologické souvislosti na experiment ERSA docela dobře sedí. HERMES je totiž zkratka projektu s názvem Heliophysics Environmental and Radiation Measurement Experiment Suite. Tento projekt vede NASA a má pracovat na stejné misi. ERSA tak doplní americký program Artemis zaměřený na návrat lidí na povrch Měsíce.

Koncept stanice Gateway.

Zdroj: https://blogs.esa.int/

Sledováním radiace tento experiment pomůže výzkumníkům lépe porozumět vlivům kosmického záření v neprobádaných oblastech, mezi něž oběžná dráha Měsíce patří. Senzory v přístroji budou aktivně sledovat úroveň radiace po celou dobu experimentu – data pak získají vědci ze zapojených zemí k analýze. Při cestě modulu k Měsíci projde náklad van Allenovými radiačními pásy. V této oblasti se nachází vysokoenergetické nabité částice zachycené zemským magnetickým polem. Tyto částice jsou pro lidské zdraví škodlivé a ERSA pomůže lépe prozkoumat, jak udržet astronauty ve zdraví i při delším průlety těmito pásy. Nás může těšit, že se na tomto projektu bude podílet i Česká republika – detailnější informace se ale dozvíme až časem.

Po dosažení oběžné dráhy kolem Měsíce se Gateway v nejbližším bodě dostane k Měsíci jen na 3 000 kilometrů, nejdále od něj bude 70 000 kilometrů. Radiační výzkum bude i v této fázi sledovat změny v toku protonů, elektronů, těžkých iontů či neutronů během jejich interakce se senzory. Modul PPE má mít dvě externí místa pro vědecké experimenty. První obsadí evropská ERSA, druhé pak americký HERMES. Ten se zaměřuje na kosmické počasí s důrazem na Slunce – má studovat sluneční částice a sluneční vítr.

Výrazné erupce na Slunci jsou nepředvidatelné a mohou vytvořit masivní výrony radiace a nabitého slunečního větru – tím pádem může dojít k ohrožení astronautů, kteří opustí ochrannou náruč naší planety. ERSA a HERMES budou při výzkumu spolupracovat, aby mohli vědci získat cenné informace o radiačních jevech a mohli najít nejvhodnější metodu ochrany kosmických lodí a astronautů na Měsíci či u něj, ale i jinde – třeba na cestě k Marsu. Tím samozřejmě vědecký přínos Gateway nekončí. V budoucnu budou vybrány další experimenty pro tuto stanici, která nabídne unikátní výzkumné prostředí nenapodobitelné na Zemi či na ISS.

4 komentářů ke článku “ESA představila experiment pro Gateway”

1. Vit Vymola napsal:

Bohužel si nemyslím, že by zrovna tento experiment měl být brán jako příklad vědeckého přínosu Gateway. Pochybuji, že by přístroje experimentu vyžadovaly lidskou obsluhu, případně je lze určitě navrhnout tak, aby nepotřebovaly. Stejný výsledek bysme tedy dostali i za použití několikařádově levnější automatické družice.

To přece nikdo netvrdí. Jde o první dvě vědecké sady přístrojů pro Gateway, a ty budou umístěny vně Energetického a pohonného modulu PPE, který je pro Gateway zásadní bez ohledu na to, zda na něm budou nějaké vědecké experimenty nebo ne. Experimenty ERSA a HERMES pomohou vytvářet databázi zdrojových informací pro tvorbu předpovědí radiačních událostí, využitelných k efektivnější ochraně astronautů na Měsíci a v jeho blízkosti.

2. Mikbasket napsal:

Dušo….to „w“….není na orbitě Měsíce, zůstalo u Země….