Premiérový LauncherOne selhal

V pondělí kolem 20:50 SELČ se z kalifornského letiště Mojave Air and Space Port vznesl upravený Boeing 747 přezdívaný Cosmic Girl. V podvěsu pod křídlem se nacházel první letový exemplář zhruba 21 metrů dlouhé orbitální rakety LauncherOne. Firma Virgin Orbit na včerejšek naplánovala významnou zkoušku – první ostrý test spojený s dosažením oběžné dráhy. Letoun krátce po startu zamířil nad Tichý oceán, kde proběhly nezbytné zkoušky a kontroly. firma zanedlouho oznámila, že všechny zkoušky dopadly dobře a raketa je připravena k odhození.

Společnost Virgin Orbit z této zkoušky nenabídla přímý přenos, takže další dění můžeme odhadovat jen z nepřímých náznaků jako je fotografie, radarová data, letová data, nebo oficiální prohlášení Virgin Orbit. Firma na Twitteru oznámila, že došlo k úspěšnému shozu, ale po krátké době byla mise „ukončena“. O trochu bližší detaily jsme se dozvěděli v dalším tweetu, kde společnost sdělila, že raketa byla po odhození stabilní a podařil se i zážeh motoru NewtonThree na prvním stupni. Během první fáze letu však přišla anomálie. Posádka letounu je však v pořádku a bezpečně se vrátila na základnu.

Snímek rakety LauncherOne po odhození od Boeingu 747.

Snímek rakety LauncherOne po odhození od Boeingu 747.
Zdroj: https://virginorbit.com

Co se včera podařilo byl let B744, odhoz rakety (to samo o sobě není žádná sranda), zážeh raketového motoru v nominálním čase (ale podle některých dat tam hapruje výška, ale možná se blbě dívám). Po cca dvou sekundách práce je již viditelný nesprávný chod raketového motoru, což je patrno i na této fotografii. Ve stopě na jiných snímcích jsou také patrné drobné úlomky, tzn. že problém je patrně větší, než se tvrdilo včera,“ uvedl dnes, tedy v úterý Michal Václavík z České kosmické kanceláře s dodatkem, že jde čistě o jeho osobní názor. Včerejší odhady se točily nejčastěji kolem špatného směšovacího poměru pohonných látek.

Jak tato nehoda ovlivní další proces vývoje rakety LauncherOne zatím nevíme. Inženýři firmy Virgin Orbit budou muset analyzovat velké množství dat. Teprve poté bude možné určit příčinu selhání a zjistit, zda jde o jednorázovou chybu z výroby, nebo o systémový problém. V současné době má firma vyrobeno několika raket LauncherOne pro další mise.

Zdroje informací:
https://virginorbit.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EY0tKZEU8AE3KRg.jpg
https://virginorbit.com/wp-content/uploads/2020/05/VOL1.4-1024×640.jpg

Premiérový LauncherOne selhal, 5.0 out of 5 based on 10 ratings
Pin It
(Visited 4 396 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (10 votes cast)
(Visited 4 396 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


11 komentářů ke článku “Premiérový LauncherOne selhal”

  1. milantos napsal:

    Nešlo by místo : “došlo k anomálii a mise byla ukončena” uvést, co víme že se stalo
    Třeba “mise byla ukončena výbuchem rakety …”?

  2. gendibal napsal:

    No já nevím, ale připadá mi to jako slepá ulička kosmonautiky. Slepá ulička byznysu možná ne, nevím, kolik to unese, ale těch pár metráků na LEO to snad dá a někdo za to zaplatí, takže se na tom něco vyrejžuje, ale že by se tímhle způsobem daly stavět orbitální základny a vynášet těžké náklady na dráhu k Měsíci, Marsu apod., to asi sotva.

    • hrnsgs napsal:

      Tak zrovna u této technologie bych nehledal nějaký hlubší smysl. Je to jen o poptávce na vynášení malých satelitů a relativně levné nabídce vynesení. Čistý byznys. A hlavně je tu trochu větší časová variabilita než u sdílených misí, třeba na Falconu. Když bude dostatek nosičů na skladě, tak v momentě dokončení družice se může letět, stačí natankovat B747 a ne čekat až nás bude 50 s podobným úmyslem a zrovna sdílená mise bude schopna vynést můj náklad na požadovanou orbitu.

    • Dan napsal:

      Nemalá výhoda je možnost špatnému počasí prostě uletět :), určit místo odpalu, které není závislé na pozemním kosmodromu. Nabízí větší variabilitu. S tou cenou, no, nevím, Electron asi vyjde levněji.

      • Jiny Honza napsal:

        Obávám se, že slušné počasí musí být nejen na letišti, ale i po celé trase až na místo startu a zpět. Teoreticky to výhoda je, prakticky evidentně ne.

        • KarelT napsal:

          Myslím že tak slušné počasí být právě nemusí, tedy ne ve smyslu jen slabší vítr atd. jako je to třeba při startu většiny klasických nosičů (mimo Sojuzu). A v 10 kilometrech kde se provádí odpal je už taky výrazně větší klídek než u hladiny moře, s vyjímkou nějakých bouřkových front a podobných anomálií. Většinu atmosféry tam máte už pod sebou.
          A ještě k tomu do píše Dan o ceně, Electron má taky ale cca o polovinu nižší nosnost, ne ?

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.