ŽIVĚ: Sojuz MS-15 se vrací domů

Rus Oleg Skripočka a jeho američtí kolegové Andrew Morgan a Jessica Meir si užívají poslední hodiny na palubě Mezinárodní kosmické stanice. Ve středu proběhlo symbolické předání velení nad stanicí, které předal velitel 62. dlouhodobé expedice, tedy Oleg Skripočka, veliteli nastávající 63. expedice, tedy Chrisi Cassidymu, který na stanici dorazil minulý týden v Sojuzu MS-16 s ruskými kolegy Anatolijem Ivanišinem a Ivanem Vagnerem. Přesně o půlnoci ze čtvrtka na pátek začne NASA TV vysílat přímý přenos z odletu Sojuzu MS-15. Zatímco Skripočka a Meir startovali do kosmu 25. září 2019, Morgan zažívá mikrogravitaci již od 20. července 2019.

Posádka vracející se v Sojuzu MS-15. Zleva Andrew Morgan - Oleg Skripočka - Jessica Meir.

Posádka vracející se v Sojuzu MS-15. Zleva Andrew Morgan – Oleg Skripočka – Jessica Meir.

Na začátku přenosu (tedy kolem středoevropské půlnoci) budou ještě obě trojice spolu, ale postupně se začnou loučit. Skripočka, Morgan a Meir pak nasednou do své lodi a k uzavření průlezu mezi Sojuzem a ISS dojde kolem 0:30. Pak NASA TV vysílání na několik hodin přeruší, protože budou probíhat série kontrol připravenosti na oddělení. Vysílání začne kolem 3:30 SELČ, aby diváci stihli oddělení Sojuzu MS-15 od modulu Zvezda – k tomu by mělo dojít ve 3:53 SELČ. Pak bude vysílání opět přerušeno a na jeho pokračování se můžete těšit v šest hodin ráno našeho času. Tento přenos začne deorbitačním zážehem, který je naplánován na 6:22. Díky tomu Sojuz klesne do atmosféry a v 7:16 našeho času (11:16 kazašského času) by měla kabina se třemi lidmi dosednout na padáku do stepi jihovýchodně od městě Džezkazgan.

2 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Sojuz MS-15 se vrací domů”

Dívám se na ten záznam a nevěřím vlastním očím. Ty dvě děvčata mají sice roušky, ale jen přes ústa, nosíky mají zcela volné.

Ano, není to ideální a je to i trochu divné, když mají roušky s klipsnou na nos. Ale nejvíc kapének okolo sebe člověk rozpráší při mluvení (když pominu kýchání a kašlání), takže nos není až tak extrémně důležitý. Navíc si myslím, že je to trochu šaráda, protože ke kosmonautům asi těžko pustí někoho neotestovaného a kosmonauti sami asi těžko budou nakažení.