Intelsat se díky pomocníkovi vrátil do služby

Družice Intelsat 901 už nemá skoro žádné pohonné látky a přesto se vrátila do komerční služby na geostacionární dráze nad Atlantikem – pomohlo jí k tomu zařízení MEV-1 od firmy Northrop Grumman, které se k ní 25. února připojilo. Šlo tehdy o první spojení dvou družic na geosynchronní dráze a také to bylo poprvé, kdy se spojily dvě družice, z nichž jedna na to nebyla stavěná. MEV-1 pak začal zajišťovat změny oběžné dráhy i orientace v prostoru, aby se o ně nemusel Intelsat starat. Intelsat 901 se na oběžnou dráhu dostal už v červnu 2001 pomocí rakety Ariane 4 a měl sloužit 13 let. Stále je schopen zajišťovat komunikační služby, ale kvůli nedostatku paliva musel přerušit svou funkci, ale nyní mu pomohl právě MEV-1.

Setkání Intelsatu 901 a MEV

Setkání Intelsatu 901 a MEV
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Sestava se nyní nachází nad 27,5° západní délky, odkud zajišťuje přenos televizního vysílání, hlasových a datových služeb přes Atlantik. Po spojení na konci února sem MEV-1 domanévrovala z pozice nad Tichým oceánem pomocí efektivních iontových motorů. Kromě přesunu se postarala i o snížení sklonu vůči rovníku – z 1,5° na požadovanou nulu.

Intelsat pak 2. dubna během zhruba šestihodinové fáze převedl na Intelsat 901 služby více než 30 soukromých i vládních zákazníků a nyní už družice, která šest let přesluhuje, opět pracuje v plném nasazení a poskytuje všechny služby. Intelsat vnímá prodlužování životnosti (jako je MEV) jako efektivní a cenově výhodnou možnost k minimalizaci přerušení služeb a ke zvýšení celkové flexibility družicových sítí, které pak mohou lépe reagovat na měnící se potřeby zákazníků.

Systém připojení MEV k cílové družici.

Systém připojení MEV k cílové družici.
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

MEV-1 byla vypuštěna vloni v říjnu z Bajkonuru raketou Proton. Následně se pomocí vlastního pohonu dostala na dráhu shodnou s Intelsatem 901 a v únoru začalo přibližování. Ve finální fázi MEV-1 zasunula speciální záchytnou tyčku do trysky hlavního motoru Intelsatu – tento motor se naposledy použil jen pár týdnů po startu v roce 2001. Ze záchytné tyčky se pak vyklopily pojistky, které se postaraly o pevné zachycení a MEV-1 si mohla Intelsat přitáhnout. Oba objekty mají podle smlouvy zůstat spojené pět let, během kterých bude manévrování sestavy zajišťovat MEV-1 – po pěti letech bude intelsat dopraven na hřbitovní dráhu, MEV-1 se odpojí a bude se moci spojit s další družicí.

Northrop Grumman a SpaceLogistics plánují na konec letošního roku start druhého exempláře MEV – ten má startovat z Francouzské Guyany na Ariane 5. Úkolem MEV-2 bude spojení s družicí Intelsat 10-02 vypuštěné v roce 2004. Obě firmy navíc pracují na vývoji nového systému, který by umožnil instalovat na zákaznické družice malé pohonné balíčky, takže jedna mise obslouží i několik družic. Po premiéře plánované na rok 2024 by MRV (Mission Robotic Vehicle) mohla provádět i inspekce a opravy na oběžné dráze.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/mev1_art1.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/…4718-94c0-2c4262f16bdc-prv.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2016/10/docking_mev.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

5 komentářů ke článku “Intelsat se díky pomocníkovi vrátil do služby”

  1. JP napsal:

    Je to i cesta jak časem, až se dovychytá zachycování družic, GEO očistit od některých zombie satelitů, které tam škodí.

  2. SFENCE napsal:

    Jelikoz je to financne vyhodne reseni, da se ocekavat zarna a zajimava budoucnost 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.