Thomas Pesquet míří na trénink do USA

Evropský astronaut Thomas Pesquet zahájí koncem března v Houstonu trénink na svou druhou kosmickou misi na ISS. Evropská kosmická agentura uvádí, že přesný termín jeho startu zatím není oficiálně potvrzen, ale právě tento Francouz se má stát prvním Evropanem, který poletí na soukromé pilotované lodi. ESA uvádí, že k jeho startu by mělo dojít ve druhé polovině roku 2021. ESA dále uvádí, že zatím není určeno, zda Thomas poletí v lodi od firmy Boeing nebo SpaceX. Thomas má však bedlivě sledovat start dvojice amerických kolegů – Boba Behnkena a Douga Hurleyho, kteří mají v Crew Dragonu vyrazit k ISS na testovací misi.

Thomas Pesquet při nácviku manipulace s Canadarm2

Thomas Pesquet při nácviku manipulace s Canadarm2
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Na francouzského astronauta čekají zkoušky rozdělené do několika fází. Ta první bude zaměřena na základní osvěžení nejdůležitějších věcí. V Johnsonově středisku budou posouzeny jeho znalosti systémů a provozu stanice, aby na základě těchto výsledků mohli jeho trenéři připravit tréninkový program přesně na míru.

Thomas Pesquet při výstupu do volného prostoru.

Zdroj: https://blogs.esa.int/

Thomas si třeba také oblékne skafandr, aby se ověřilo, že mu dobře sedí, než se v něm pustí do zkoušek v obřím bazénu NBL (Neutral Buoyancy Laboratory), kde se testují výstupy do volného prostoru. Pesquet nedávno dokončil každoroční recertifikaci, která je nutná k tomu, aby se mohl potápět v bazénu NBL. Společně s německými kolegy Matthiasem Maurerem a Alexandrem Gerstem si ve středisku evropských kosmonautů v Kolíně nad Rýnem oživovali znalosti spojené s ovládáním ramene Canadarm2. Jakmile bude rozhodnuto, ve které lodi Thomas poletí a kdy má dojít ke startu, začne se připravovat na konkrétní loď a její systémy.

Thomas Pesquet při práci s ledničkou MELFI na ISS.

Thomas Pesquet při práci s ledničkou MELFI na ISS.
Zdroj: https://blogs.esa.int/

Pro Thomase půjde již o druhou výpravu na ISS – připomeňme, že tento člen výběru z roku 2009 vyrazil na stanici poprvé v roce 2016. Během své mise pojmenované Proxima provedl téměř 50 vědeckých experimentů pro ESA i francouzskou agenturu CNES. Podílel se ale na mnoha výzkumných aktivitách pro další partnery programu ISS a během své mise se také intenzivně věnoval edukační a inspirační činnosti – zážitky ze své mise totiž aktivně sdílel na sociálních sítích a snažil se nadchnout mladé lidi k zájmu o techniku a kosmonautiku. I při své druhé misi by měl mít stejné úkoly – svůj čas na ISS chce maximálně využít pro Evropskou kosmickou agenturu.

2 komentářů ke článku “Thomas Pesquet míří na trénink do USA”