Falconu dnes selhal motor – proto nepřistál

Dnešní start Falconu 9 s pátou várkou ostrých družic Starlink proběhl ve 13:16 z floridské rampy 39A. Hlavní úkol, tedy doručení nákladu na oběžnou dráhu se podařil a mise je tedy hodnocena právem jako úspěšná. Diváky přenosu však vždy zajímá i sekundární úkol – tedy pokus o přistání prvního stupně a pokus o zachycení aerodynamických krytů loděmi GO MS Tree a GO Ms Chief. Bohužel však první stupeň při své páté misi nedokázal přistát. A jak se později ukázalo, ve vodě skončily i obě recyklované poloviny aerodynamického krytu.

Na tuto misi vyrazil první stupeň s označením B1048 a šlo o vůbec první případ, kdy nějaký první stupeň letěl na pátou misi. Jeho přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You se ale nepodařilo. S vysvětlením přispěchal zakrátko Elon Musk. Ten na Twitteru oznámil, že jeden z motorů prvního stupně postihla anomálie (předčasné vypnutí) ještě během vzletové fáze, tedy v době, kdy byl ještě pořád připojen k hornímu stupni. Inkriminovaný moment je vidět i v přenosu – níže najdete konkrétní pasáž (anomálie v čase 2:21 po startu), po které SpaceX zařadila pohled z pozemní kamery.

Selhání motoru však naštěstí nemělo vliv na finální dosaženou dráhu. Jednak díky tomu, že motor ukončil svou činnost pouze deset sekund před plánovaným vypnutím a také se ukázala výhoda devíti motorů. Při ztrátě jednoho z nich přijde nosič jen o devítinu tahu. Něco podobného se Falconu stalo při misi CRS-1, kdy zhruba 80 sekund po startu vybuchl jeden motor (tehdy ještě Merlin 1C).

Selhání motoru Merlin 1C při misi CRS-1

Selhání motoru Merlin 1C při misi CRS-1
Zdroj: https://www.astro.cz/

Tehdy k této anomálii došlo zhruba o minutu dříve než dnes, takže dohánění oběžné dráhy bylo složitější. Ale zpět k dnešnímu startu. Selhání motoru při vzletové fázi je ale samozřejmě potenciální bezpečnostní hrozba. Elon Musk proto jedním dechem po osvětlení příčiny dodal, že před další misí bude muset proběhnout pečlivé vyšetřování, které se na celou situaci detailně zaměří.

V další zprávě zase Musk uvedl, že se zatím nedá vyloučit souvislost selhání motoru s příčinou odkladu nedělního startu. Stupeň už toho měl z minulých misí dost a proto selhání nemusí být až tak překvapivé. Dozvěděli jsme se také, že první stupně, které budou posouvat hranice znovupoužitelnosti, nechce SpaceX nasazovat na mise pro platící zákazníky, ale pro své vlastní projekty. A ještě Vám dlužíme informace o aerodynamických krytech, které byly při aktuální misi také použity opakovaně. SpaceX oznámila, že kryty přistály do vody, ze které byly rychle vyloveny.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/ETZMC7SWoAAwee_?format=jpg&name=large
https://www.astro.cz/_data/images/news/2012/11/17/oospacex_engine.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

32 komentářů ke článku “Falconu dnes selhal motor – proto nepřistál”

  1. Vasek napsal:

    Myslím že pro SpaceX jsou mise Starlink dobrá příležitost otestovat motory alias celé 1.stupně až na doraz co vydrží. Nic moc neriskují (navíc ještě když se družice dostanou tam kam mají) a i když se něco pokazí tak aspoň mají data k analýze a mohou zjistit slabé místa a bou vědět na co si mají dávat příště pozor. Jenom mě mrzí že nevysílali přenos z kamer 1. stupně. Ať mi nikdo nevykládá že to byla náhoda. Viděli na telemetrii že to není v pořádku. Mrzí mě to o to víc po tom co Musk prohlásil že budou vysílat vše. Ale samozřejmě chápu že na druhou stranu nemusí vysílat vůbec nic že?

  2. Ladinek napsal:

    Zdravim,
    mam otazku, ptal jsem uz v chatu, ale bez odpovedi. Jelikoz delam filmarinu tak bych se rad dozvedel neco o tom jak funguje tym ktery zajistuje prenos. Jestli je to jako v beznem tv vysilani tedy kameramani, technici, strihac a rezie nebo jestli to maj udelany nejak jinak. A s tim spojeny dalsi veci, jako technika, zazemi atp.,tedy pokud se o tom vubec neco vic vi. Predem diky, za pripadny informace…

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den,
      bohužel tyhle interní informace jsem nikde neviděl.

    • David R. napsal:

      Bohužel nejsem pečlivka, takže jsem si neuložil odkaz, ale někde na webu je video, chlap sedí v křesle v otočné věži, na způsob menšího protiletadlového děla, má tam několik objektivů, největší je asi tak velký jako menší bojler, plus několik menších, a při dobrém počasí se dá z místa startu natočit, jak se první stupeň po oddělení otáčí. Netvrdím, že to tam mají pokaždé, ale párkrát už ano. Ostatní technika je asi celkem standardní. Co jim pořád chybí, je nějaký lepší přenos videa z plošiny, jak známo. Kdysi používali taky dron, což byla paráda, ale už to nedělají, škoda. Přitom dron by neměl být žádný problém.

  3. janecka napsal:

    Manželka při venčení v 19:50 pozorovala prelet trainu druzic starlink! Měla samozřejmě šátek…

  4. pbpitko napsal:

    „ukončil sovu činnost”
    Milý preklep. 🙂

  5. Jiri Svarc napsal:

    Myslíte si, že toto selhání motoru, by při misi s posádkou spustilo aktivaci záchranného systému?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Vyloučit se to nedá, ale do architektury záchranného systému nevidíme.

    • Ivo napsal:

      To je dobrá otázka, co se ví, tak ten systém by měl reagovat na ztrátu tahu, ovšem záleží na jak velkou. Jelikož je F9 stavěna na to, že má vydržet ztrátu jednoho motoru po startu a dalšího během letu, tak je pravděpodobné, že by let pokračoval, ale stejně jako v tomto případě by stupeň nebyl schopen přistát z důvodu nedostatku paliva.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Možná hraje roli i to, v jaké fázi letu dojde k jak velkému poklesu – s blížícím se vypnutím prvního stupně se možná tolerance zvyšuje.

      • David R. napsal:

        Myslím, že pilotovaný let má jiný profil, s menším zrychlením. Podle manuálu od SpaceX, těžší družice jsou vystaveny zrychlení 6g, lehčí až 8g, ale myslím, že astronauti jen 4g. Z toho usuzuji, že motory 1. stupně pracují ke konci na menší než plný výkon. Ztrátu 1 motoru tedy lze dohnat prostým zvýšením výkonu ostatních motorů.

    • Casso napsal:

      poviem len svoj nazor: ano, spustil by sa zachranny system

      Dovod preco si to myslim: strata motoru sposobila znizenie tahu. pri IFA malo dojst k spusteniu zachrannej sekvencie prave v dosledku poklesu tahu.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je pravda, jenže nikdo z nás neví, jak velká je ta prahová hodnota, která už spouští abort.

  6. Casso napsal:

    skvely titulny obrazok 🙂

    vie sa nieco o pristani? ci stupen sa aspon pokusil o pristatie na hladine? bolo by skvele, ak by mala spacex co najviac materialu na skumanie…

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.