Další vývoj kolem pilotovaných letů na ISS

Budou moci ISS využít komerční subjekty?

SpaceX provedla test záchranného systému lodi Crew Dragon, Boeing dovedl neúspěšnou testovací misi OFT alespoň k bezpečnému přistání. Je jasné, že pomyslný souboj o to, kdo dopraví na ISS první astronauty v soukromé lodi, míří do finále. Kolem celé situace je ale stále až příliš mnoho otazníků – kdy proběhnou obě pilotované testovací mise? Bude muset Boeing opakovat nepilotovanou testovací misi? Dočká se Crew Dragon prodloužené pilotované testovací mise? Jak se bude posádka na ISS v dalších měsících střídat během tohoto přechodného období? Definitivní odpovědi na tyto otázky sice zatím nikdo nezná, ale na konci tunelu se začíná objevovat světlo. O informace o aktuálním vývoji celé složité situace, se s námi podělil Michal Václavík z České kosmické kanceláře.

Crew Dragon připravený na In-Flight Abort test

Po včerejšku a dnešním dopoledni (středa a čtvrtek – pozn. red.) se o něco ujasnila situace ohledně střídání posádek na ISS a letů soukromých pilotovaných kosmických lodí. S první pilotovanou misí SpaceX (SpX-Demo 2) se již nepočítá se startem nejdříve 28. února, ale nejdříve 5. května a místo 8 dní bude trvat 6 týdnů,“ uvádí Václavík.

Tím, že se posouvá pilotovaná testovací mise, se logicky musí posunout i první ostrá mise, při které se má Crew Dragon aktivně podílet na rotaci posádek na stanici. „Mise SpX-Crew 1 tedy nezačne dříve než 30. července,“ dodává Václavík.

Starliner po přistání z první testovací mise

Starliner po přistání z první testovací mise

Zatímco u SpaceX došlo k odkladu obou misí o několik měsíců, stále je situace kolem Crew Dragonu jasnější než v případě lodi od firmy Boeing. „Situace se Starlinerem je stále nejistá s ohledem na řešení softwarového problému, který vedl k neověření spojení s ISS při letu Boe-OFT. Aktuálně je datum startu Boe-CFT posunuto z ne dříve než 30. března na nejdříve 20. května,“ popisuje Michal Václavík a dodává: „Z diskuze mezi NASA a Boeingu to vypadá, že nakonec (pro mě tedy překvapivě) nebude třeba opakovat Boe-OFT.“ Připomeňme, že NASA po skončení nepilotované testovací mise OFT nepreferovala ani jednu možnost. Zástupci agentury říkali, že pro rozhodnutí potřebují analyzovat získaná data. Web Techcrunch k tomuto tématu uvedl, že pokud by NASA chtěla nepilotovanou misi opakovat, Boeing její náklady vyčíslil na dodatečných 410 milionů dolarů.

Starliner na rampě

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/ulalaunch/

V posledních letech funguje střídání posádek víceméně stále stejně. Ruské lodě Sojuz dovezou na stanici (většinou) tříčlennou posádku, která na stanici stráví zhruba půl roku a pak se vrací ve své lodi. Díky tomu, že jsou u stanice stále připojeny nejméně dva Sojuzy, je zajištěno trvalé obydlení kosmického komplexu.

Sojuz MS-13 při připojení ke stanici

S koncem Expedice 62, který nastane odletem Sojuzu MS-15 NET 17. dubna se rozhodí klasické střídání posádek. Na ISS taky zůstane po neznámou dobu jenom tříčlenná posádka (2 v ruském segmentu a 1 v americkém/západním segmentu), přičemž bude velkou výzvou (resp. nemožné) realizace všech plánovaných experimentů,“ vysvětluje Václavík a dodává: „A-rotace zůstane zachována jako dosud, tj. duben/říjen a zajišťována Sojuzy-MS. B-rotace naopak zůstane minimálně po 9 měsíců (ale spíše rok) rozhozena. Přičemž čím později se začne s pilotovanými lety Crew Dragonu a Starlineru, tím kratší čas bude k splnění objednávky NASA na tyto služby. Stane se tak tedy s velkou pravděpodobností, že B-rotace budou dvou- a čtyřměsíční.“ Pro vysvětlení ještě dodáme, že tzv. A-rotaci mají zajišťovat lodě Sojuz, zatímco B-rotace bude ležet na bedrech obou soukromých lodí.

Starliner nebo Crew Dragon - kdo z nich vyhraje pomyslný závod o dopravu astronautů na ISS? Tento obrázek od Nathaniela Kogy je samozřejmě jen umělecká vizualizace s nadsázkou - reálně k podobné scéně nikdy nedojde.

Starliner nebo Crew Dragon – kdo z nich vyhraje pomyslný závod o dopravu astronautů na ISS? Tento obrázek od Nathaniela Kogy je samozřejmě jen umělecká vizualizace s nadsázkou – reálně k podobné scéně nikdy nedojde.

Pokud tento stav nastane, přinese s sebou pár výhod, ale i nepříjemností. „Povede to sice k více příležitostem pro dopravu kosmonautů, ale taky to bude mít negativní dopad na prostředí na ISS, zejména kvality stavu mikrogravitace,“ vyjmenovává plusy i minusy Michal Václavík. Připomeňme, že připojení a odpojení jakékoliv kosmické lodi k orbitálnímu komplexu způsobuje nežádoucí vibrace, které negativně ovlivňují vědecký výzkum. „Biologický výzkum tolik ovlivněn není, hlavní dopad je na materiálový výzkum. Není to pár vteřin, ale několik hodin, v době raketoplánů to bylo v některých částech ISS i několik dní,“ říká Michal Václavík a celý souhrn uzavírá: „Taky se prozatím odkládají lety privátních astronautů z NET listopad 2020 a polovina 2021 na NET polovina 2021. Důvodem je potřeba stabilizovat harmonogram letů pilotovaných lodí k ISS a vyřešit bezpečnostní otázky cca měsíčního pobytu privátních astronautů.

Michal Václavík – Česká kosmická kancelář

Další vývoj kolem pilotovaných letů na ISS, 5.0 out of 5 based on 8 ratings

Rating: 5.0/5 (8 votes cast)

76 komentářů ke článku “Další vývoj kolem pilotovaných letů na ISS”

Tedy když se to shrne tak aktuální kalendář amerických pilotovaných letů realizovaných soukromými firmami je následující :
    1. SPX-Demo2 – – – – – 05.05 – – NET
    2. BOE-CTF – — – – – 20.05 – – NET
    3. SPX-Crew – – – – – 30.07 – – NET
    Vzhledem k tomu, že termíny jsou orientační a a priori se počítá s možností posunu / později / přičemž mezi prvním a druhým termínem jsou dva týdny, tak to je velice napínavý finiš. ” Můj ” Boening má stále šanci přivézt Union Jacka.

2. Roman89 napsal:

Střídání kosmických lodí bude mít negativní dopad na prostředí ISS? Ale nerozumím tomu co se tím vlastně změní, frekvence bude přece stále stejná nebo ne? Jen ubyde Sojuzu a na místo nich budou připojovány nové lodě.

“pokud by NASA chtěla nepilotovanou misi opakovat, Boeing její cenu vyčíslil na dodatečných 410 milionů dolarů.”
    Za to by si pro priste Boeing zaslouzil odstrihnout od NASA ceciku.
    To je skoro jako sveho casu start raketoplanu.

• Mirek S. napsal:

Ta cenovka za vlastní chybu je opravdu kouzelná.

• Bigbaz napsal:

Souhlasim. Nechat si platit za vlastni neschopnost a chyby je uzasne a pro bezne lidi az neuveritelne. Proste Boeing a jeho pristup.
        To je jak s tim auditem pracovniho prostredi a bezpecnosti. Staci napalit dostatecne vysokou cenu, NASA stahne ocas a ustoupi. Takze ty vyznavane hodnoty jako bezpecnost predevsim a podobne prohlaseni jsou ve spojeni s Boeingem opravdu jen prazdnou skorapkou za kterou se snazi schovat.
        Jen si preju, aby takovehle ustupovani molochu nevedlo k nejakemu nestesti.

• hansnasa napsal:

To co si ta drzá firma Boeing dovoluje a NASA ji to toleruje je nehoráznost. To je jeden z důvodů proč byl vývoj kosmonautiky před „Muskem“tak „rychlý“ a nákladný.

Neodstrihnú. Američania nemôžu zostať na jedinej prevádzkovanej lodi !

• Casso napsal:

Pravdepodobne tu doslo k chybe pri preklade alebo pouziti nevhodnych slov. v povodnom clanku je uvedene (link je v clanku):

“Boeing reported its fourth-quarter results this morning, and they included a $410 million charge specifically earmarked to cover the cost of an additional Commercial Crew mission, should NASA determine that another uncrewed launch is required after the first one didn’t go as planned last December.”

z clanku vyplyva, ze dana suma bude na ukor boeingu.

Pouzitie slova “cena” nie je v clanku vhodne. slovo cena evokuje v citatelovi dojem, ze je to hodnota, ktoru boeing vyfakturuje NASA.

Vhodnejsie by bolo pouzit slovo “náklady”.

• Ferda napsal:

Bohuzel omluva od panu Hawk, Mirek S., Bigbaz, hansnasa za zbrkly komentar asi neprijde…

Mimochodem, vse zalezi na tom, co je napsano ve smlouve. I kdyby se na tom mela NASA podilet, tak by to nebylo zas tak neobvykle. Rika se tomu vicenaklady, dodatecne naklady na vyvoj apod. Holt to neni zbozi, ktere by se dalo koupit v krame v regalu.

• Gendibal napsal:

Bez ohledu na nejasnosti v překladu, každému trochu rozumně uvažujícímu člověku asi přijde normální, že když Boeing dostal peníze za testovací let, ale let dopadl blbě, tak by měl mít objednavatel (NASA) právo požadovat opakování již zaplaceného testu, ale samozřejmě na náklady dodavatele. Tomuto postupu se říká reklamace a v normálních podmínkách si ten, kdo dodal zmetek, nedovolí ani ceknout.
          Že se to tak v daném případě neděje, že si Boeing může ve smlouvách vynucovat naprosto neregulérní podmínky a NASA při tom jen stáhne ocas mezi nohy a ustoupí, to je na tom to otřesné. Proto taky nevidím důvod, proč by se pánové “Hawk, Mirek S., Bigbaz, hansnasa za zbrkly komentar” měli omlouvat za své komentáře k nemravné smlouvě.

S ohledem na to z ceho jsem vychazel mi neprijde reakce neadekvatni, ale omluvy od pana Ferdy se za vyraz “zbrkly” asi nedockame

• Tomáš Kratochvíl napsal:

Nejlepší obrana je útok?

• Ferda napsal:

Vychazel jste z mylnych informaci, az se za sve obvineni zalozene na mylnych informacich omluvite – tedy omluvite se za nepravdive obvineni, rad se vam omluvim i za oznaceni vaseho komentare za “zbrkly”. Jeszismarja ja se Vam klidne omlouvam uz ted, jestli se Vas to tak dotklo.

• Mirek S. napsal:

Jestli Vás můj komentář, jež byl reakcí na uvedený text tak uráží, tak se Vám tímto omlouvám. Určitě jste tak zásadový člověk, že si u všech článků studujete všechny zdroje, než se k něčemu vyjádříte. Má chyba a tak Vám moje omluva právem náleží. Nicméně to nemění můj názor na chování Boeingu, kterému je stále vše trpěno, jako kdyby měl monopol. Nechápu případné odpuštění opakování testovacího letu, minimálně v návaznosti na všechny procedury, jimiž musel Dragon projít přímo u stanice před samotným připojením.

• hansnasa napsal:

To co napsal Mirek S mi mluví z duše. A co se týče mé reakce na info v tomto článku tak myslím byla adekvátní ke sdělené informaci.Nenapadlo mne ji zkontrolovat z jiného zdroje,protože předpokládám,že zde píšou lidé znalí a zkušení v oboru.Samozřejmě splést se může každý, takže nikoho za to neviním. Obzvláště pokud jde o překlady.A co se týče Boeingu, nebylo by to poprvé, co by žádal nehoráznou sumu za nějakou práci. A pokud jsem tím někoho citlivějšího urazil, tak se omlouvám.

za chybu při překladu se omlouvám. Nedocvakly mi souvislosti, které to může mít.

• Ferda napsal:

Dekuji za omluvu – mimochodem netreba se omlouvat me ale firme Boeing. A nemusite z toho delat drama. Jde mi o to abyste si to hlavne uvedomil vy sam. Stejne jako jste schopen napsat ostry utok, tak si myslim, ze byste mel byt schopen se nasledne opravit. Co je na tom tak sloziteho pochopit.

• Ferda napsal:

… a nebo treba priste nepsat tak jednoznacne a okamzite soudy.

• Atlas napsal:

Prosim? 400mega stoji jeden start starlineru?
        Ok, su tam asi vacsie naklady kvoli tomu ze test a plno testovacieho vybavenia ale aj tak.
        Inak kolko si vlastne budu uctovat za jeden start starlineru, a kolko space x?

odhady na “sedadlo”:

sojuz: 86 mil $
          starliner: 90 mil $
          crew dragon (3 clenna posadka): 55 mil $
          crew dragon (7 clenna posadka): ~20 mil $

U ceny Starlineru je problém s tím, že sedí na drahé raketě.

• Casso napsal:

s tou drahou raketou je to pravda.
            nadruhej strane, pri navrhu starlineru sa pocitalo s moznostou startu aj z falconu 9. zatial sice nie je rampa, ktora by to umoznovala, ale ta moznost tu je do buducna.

• hansnasa napsal:

Drahá raketa je jen a pouze problém Boeingu a spol. Nedokáži si představit, že by letěli na raketě od konkurence.

• HM napsal:

Osobně jsem zvědav, jak dlouho bude trvat, než ta čísla u SpaceX narazí na realitu. Určitě to tady není populární, ale myslím, že otázka nezní, zda dojde ke srážce s realitou všedního dne, ale kdy se to stane.

To by bylo stejné jako kdybychom si mysleli, že se nikdy nesrazí dvě auta, nebo že nespadne letadlo. Všechno se může stát, nic technického není stoprocentní. Jde jen o to to riziko minimalizovat.

• Samo2 napsal:

„Osobně jsem zvědav, jak dlouho bude trvat, než ta čísla u SpaceX narazí na realitu.“ Na akú realitu? To že ak NASA schváli časom letené rakety bude cena premrštená? Opačným smerom to moc nehrozí Sojuz lietal za 20 mil. USD na kreslo a pri výrobnej cene Falconu 9 cca. 30-40 mil. USD Crew Dagon samotný sa odhaduje na 100 mil USD ti vychádza 80 mil. marža+náklady na predletovú prípravu, s tým že 1. stupeň sa im vráti a Crew Dragon tak isto ktorý poletí na misiách CRS.

Tisíc otázek: Jaké jsou teď termíny letů Sojuzů? Jsou Ben a Doug vycviceni na obsluhu ISS nebo co tam budou těch 6 týdnů dělat? Kolikaclenná bude posádka Crew1? Kdo poletí? Už probíhá výběr a výcvik privátních kosmonautů, když mají letět příští rok?

5. Roman89 napsal:

Také by mě zajímalo, jestli budou Rusové k dopravě na ISS využívat novou loď Orjol, nebo zůstanou u osvědčených Sojuzů a Orjol bude létat jen k Měsíci. Z hlediska ceny by byl Sojuz k ISS asi pořád lepší volbou.

Rusové si budou nuceni konečně předpotopní Sojuz vyřadit, vždyť Čína a dokonce i Indie staví moderní, pohodlné a prostorné kosmické lodi třídy Apollo.

7. dušan napsal:

Mimochodem, Sojuz MS-17 s plánovaným startem 10/2020 má zatím čistě ruskou posádku. Pokud nezačnou americké lodě rychle fungovat, potom hrozí, že pokud NASA nekoupí křeslo v Sojuzu,tak na ISS by nějakou dobu byla čistě ruská posádka…

8. Scarab napsal:

No zatím to na mne dělá dojem, že NASA se ze všech sil snaží, aby Boeing letěl s posádkou jako první.

9. Jiny Honza napsal:

S tím Starlinerem jsou celkem drsný. Poslat neotestovanou loď rovnou k ISS, to zavání pořádným průšvihem.

10. Mr G napsal:

Popravde som tak cakal, ze Boeing-OFT sa nakoniec nebude opakovat.
    Dodatocne naklady pre Boeing vo vyske 410 mil za ich vlastnu chybu v pripade, ze NASA vyhodnoti potrebu opakovania testu je viac ako usmevne 😀

Neviem teda, ako su napisane zmluvy, ale toto mi pride dost zvlastne ?

11. Jiří N. napsal:

Dobrý den
    Pokud NASA povolí let Boeingu , i přes selhání testovacího letu, tak at si nehaj tu hromadu řečí o bezpečnosti (simulace místo testů). Je vidět že NASA a Boeing jsou příliš propojené.

Přeji hezký den

Nevidíme do naměřených údajů, proto bych se do takto ostrých prohlášení nepouštěl.

• Vasek napsal:

Tak na jednu stranu kdyby to byl pilotovaný let tak posádce by se nic nestalo a pravděpodobně by mohla včas zasáhnout a celá mise by byla úspěšná. Na druhou stranu je pravda že se neodzkoušelo vše včetně připojení k ISS. NASA si to všechno musí pořádně vyhodnotit zda je to dostatečné a jestli je potřeba opakovat tuto misi či nikoliv.

• yamato napsal:

po informaciach o pretazeni RCS pre mna pada aj ta posledna utecha, ze posadka by si s tym poradila. Pokial RCS nezvladne spolahlivo nadmernu zataz, tak aj posadka ma obmedzene moznosti. Napriklad povedzme ze pri priblizeni k ISS sa pretazi pocitac (si vymyslam teraz) a posadka musi rucne stabilizovat lod. To bude vela zazehov RCS, a za chvilu im jaci alarm…
        CST-100 pre mna osobne zacina vyzerat ako kolosalny pruser. Dvojnasobny rozpocet, dvojnasobna cena za kreslo, pritom sa takmer nic realne netestovalo, a co sa testovalo tam bol problem – palivova sustava, zlyhany padak pri PadAborte, zlyhany testovaci let a navyse tomu takmer odisiel RCS system. A ceresnicka na zaver – superopatrna NASA, co doteraz pozadovala bezprecedentnu bezpecnost, zrazu meni kurz a zvazuje do tohto zjavneho nedorobku posadit ludi. Vetrim dalsi velky “vylobbovany” pruser 🙁

• ldx napsal:

Zdá se mi to jako příliš pesimistický pohled, ale opravdu to vypadá, že Boeing je hodně zkostnatělý a co není schopen zvládnout vlastní invencí (bodejť taky v takovém kolosu), to řeší zkratkami ala ovlivňovaní dozorových orgánů, ať už FAA nebo v tomto případě NASA… V zájmu kosmonautiky nezbývá než doufat, že z toho žádný průšvih nebude – akorát se prodlouží termíny a americký daňový poplatník zaplatí víc.

V případě podobné situace v oblasti dopravních letadel, do kterého tentýž poplatník může nic netušíc sednout, je to ovšem už o dost horší představa…