Chandrayaan-2 nebyla po startu na očekávané dráze

Včerejší start indické lunární mise Chandrayaan-2 dopadl dobře – nejsilnější indická raketa GSLV Mk III umístila náklad na oběžnou dráhu a separace nákladu od horního stupně proběhla úspěšně. Během přímého přenosu jsme ale viděli záběry na monitory, na kterých se dalo jasně rozeznat, že graf veličin reálného letu se v závěrečné fázi lehce odchýlil od plánované křivky. Na postartovní konferenci oznámil šéf agentury ISRO, že horní stupeň hořel až do spálení všech pohonných látek a sonda se tak dostala na oběžnou dráhu o 6 000 kilometrů vyšší, než se čekalo, takže při cestě k Měsíci ušetří palivo. Jak se ale ukázalo, celá situace byla ve skutečnosti zajímavější. V tomto krátkém článku si ukážeme, na jakou dráhu se sonda dostala, ale i to, jaký bude její další harmonogram.

Původní plány počítaly s tím, že nosná raketa vynese náklad na eliptickou dráhu s perigeem (nejnižším bodem) ve výšce 170 kilometrů a apogeem (nejvyšším bodem) zhruba 39 000 kilometrů vysoko). Těch oznámených šest tisíc kilometrů navíc se logicky vztahovalo k apogeu, ale jak na tom bylo perigeum? Podle informací, které dnes dopoledne zveřejnil Michal Václavík z České kosmické kanceláře měla počáteční oběžná dráha perigeum jen ve výšce okolo 152 kilometrů. To by znamenalo, že nosná raketa sice dosáhla vyššího apogea, ale nižšího perigea, než se čekalo – a to už tak dobré není. Čím níže leží perigeum, tím většímu odporu atmosféry je sonda při průletu touto apsidou vystavena. Sonda proto provedla korekci, kterou zajistila povytažení perigea do bezpečnější výšky.

Chandrayaan-2

Chandrayaan-2
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Oběžná dráha byla následně upravena na výstřední dráhu s perigeem 173,7 km, apogeem 44 733,6 km (ISRO hlásilo 169,7 km x 45 475,0 km) a sklonem 21,41°,“ doplnil Michal Václavík s dodatkem, že jde o informace z dnešního dopoledne a v průběhu času se situace může měnit. Odlišná dráha oproti očekávání ale není jedinou zvláštností včerejšího startu. „Zajímavostí také je, že NORAD po startu eviduje tři objekty – logicky poslední stupeň nosné rakety a sondu, ale třetí objekt je zatím záhadou. Při jiných startech raket GSLV na obdobné dráhy (GTO) se toto nedělo. Je možné, že jde o nějaký mezistupeň, který je součástí nové rakety GSLV Mk. 3 anebo nějaká část přímo související s vynášeným nákladem,“ informuje Michal Václavík, který připravil také přehledný harmonogram nejbližších milníků mise Chandrayaan-2.

  • 24. 7. – zvýšení apogea na cca 47 000 km
  • 25. 7. – zvýšení perigea na 243 km
  • 27. 7. – zvýšení apogea na 55 800 km
  • 1. 8. – zvýšení apogea na 71 500 km
  • 6. 8. – zvýšení apogea na neupřesněnou hodnotu
  • 9. 8. – zvýšení apogea na 89 700 km
  • 14. 8. – provedení motorického zážehu v perigeu k přechodu na přeletovou dráhu k Měsíci
  • 20. 8. – navedení na oběžnou dráhu okolo Měsíce s výškou v periseleniu 120 km a výškou v aposeleniu 18 000 km
  • koncem srpna proběhnou čtyři motorické manévry v periseleniu k úpravě a zakulacení oběžné dráhy
  • 1. 9. – dosažení finální kruhové dráhy s výškou 100 km
  • 2. 9. – změna oběžné dráhy (snížení výšky v pereseleniu na 30 km) a oddělení přistávacího modulu od zbytku sondy
  • 7. 9. – přistání na povrchu Měsíce v primární přistávací oblasti mezi krátery Manzinus C a Simpelius N (cca 70,9° j.š. a 22,7° v.d.), v ČR bude v době přistání ještě 6. 9. (čas 23:28 SELČ)

Zdroje informací:
Michal Václavík
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D-s6lfOUwAACcQq.jpg:large
https://pbs.twimg.com/media/D-s6qNnUwAEUfws.jpg:large

Chandrayaan-2 nebyla po startu na očekávané dráze, 5.0 out of 5 based on 20 ratings
Pin It
(Visited 3 127 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (20 votes cast)
(Visited 3 127 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


6 komentářů ke článku “Chandrayaan-2 nebyla po startu na očekávané dráze”

  1. trabis napsal:

    Díky za tak rychlé objasnění včerejšího “zpestření” startu, byl jsem zvědav.

    Dá však někdo, třeba od boku, energetickou bilanci, zda si tím vyšším apogeem navzdory nižšímu perigeu s  jeho následnou korekcí, co do množství úspory paliva sondy pomohli?

  2. Spytihněv napsal:

    Buďme rádi, že to dopadlo takto. Když už došlo k odchylce, tak se jednalo o nějakou anomálii a v tom případě mohlo být perigeum klidně ještě nižší. Zkrátka nenormální stav. A co ty tři objekty? Potvrdila ISRO, že je sonda v pořádku?

  3. zvejkal napsal:

    No, drzim palce kazdej misii k mesiacu. Tato vyzera skutocne dobrodruzne uz od zaciatku 🙂

  4. Alois napsal:

    Další korekce provedena dnes v 11.42 SELČ. Bylo dosaženo dráhy 276-71.792 km. Další korekce je plánována na 2.8..

  5. Alois napsal:

    Sonda je již na dráze s apogeem 142 tis. km. 14.8 má být poslední korekce v apogeu a měla by se dostat na dráhu s apogeem 412 tis. km. Není mi jasné zda přímo z odletové větve vstoupí na lunární orbit, neb mám poznamenáno, že by na této dráze měla vykonat dva oblety Země. Nebo se mýlím ? Dík.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.