Které soukromé firmy budou zásobovat Gateway?

14. června vydala NASA návrh žádosti pro průmyslové partnery. Jejím obsahem byla snaha zmapovat názory na možnost, že by v budoucnu americké firmy vozily náklad a další zásoby na chystanou stanici Gateway na oběžné dráze Měsíce. První logistická zásilka by zřejmě měla k Měsíci dopravit vědecké experimenty, a zařízení pro program Artemis, v rámci kterého mají lidé v roce 2024 přistát na Měsíci. Vloni na podzim NASA požádala průmyslové partnery o nápady na nejlepší zásobování Gateway. Po této prvotní výzvě, která „mapovala situaci“ se tedy nyní pokročilo o stupínek výše. NASA již chce konkrétní komentáře k logistickému řešení – limitem je 10. červenec letošního roku.

Žádáme soukromé firmy, aby poskytly kosmickou loď pro dopravu nákladu a zásob na Gateway. Loď se připojí k základně, ale energii si bude muset vyrábět sama,“ říká Marshall Smith, ředitel lunárního pilotovaného průzkumného programu a dodává: „Měsíc použijeme pro zkoušky technologií pro Mars a pro vývoj technologií a systémů k průzkumu vzdálenějšího vesmíru. Chceme proto vědět, jak firmy zareagují na naši výzvu a do budoucna i kontrakty pro lunární služby.

Aktuální trend je pouze přirozeným vývojem dřívějších postupů, které NASA aplikovala na nízké oběžné dráze. Ta by měla být více komecionalizována a již nyní poskytuje podporu soukromým firmám. „Gateway a naše logistické požadavky na zásobovací řetězec představují další krok této komercionalizace,“ říká Mark Wiese, manažer logistiky pro gateway z Kennedyho střediska a dodává: „Společně s dodávkami nákladu, vědy a zásob je tu i potenciál pro rozšíření možností soukromých firem pro dodávku jiných prvků celé lunární architektury.

V létě se očekává vydání formální žádosti na kontrakty s pevně danou cenou. NASA očekává, že by souhrnné ceny kontraktů pro 15 let provozu Gateway neměly přesáhnout 7 miliard dolarů. Na Floridě se bude 26. června konat průmyslový den od NASA, kde by se měl hlavně představit navržený postup logistiky.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/…/image/concept-gateway-2024_full_00010_bus.jpg

Které soukromé firmy budou zásobovat Gateway?, 5.0 out of 5 based on 11 ratings
Pin It
(Visited 2 892 times, 2 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (11 votes cast)
(Visited 2 892 times, 2 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


11 komentářů ke článku “Které soukromé firmy budou zásobovat Gateway?”

  1. Martin napsal:

    Předpokládám, že Dragon 2 nebo Crew Dragon bude schopný gateway zásobovat, přece jenom uvažovali o obletu měsíce, takže tam asi vcelku bez problémů doletí.

    • Stepan Krnansky napsal:

      Pomuk ho posadi na FH tak asi jo… Ale pujde jen o naklad FH nema certifikaci pro lety s posadkou.. to bude ale stejne zajistovat Orion tak je to fuk…

      No a Starliner – otazka je jestli pro nej je dost silna raketa… ze by ho prestavely na nakladni verzi.. to by snad takovy problem byt nemusel…

      • Mr. G napsal:

        Ak sa nemylim, CrewDragon na FH mal letiet okolo Mesiaca po trajektorii volneho navratu. Otazne je, ci by mal dostatok paliva aby sa dostal na orbitu a spojil sa s Gateway ?

        • 3,14ranha napsal:

          Asi bude potřeba odlišit reálné plány od marketingových proklamací či nezávazných studií.

          Crew Dragon je velký sotva pro dva lidi a pro pouhý oblet Měsíce (je potřeba méně než 7 dní trvanlivost), ale na zaparkování okolo měsíce je potřeba mnohem větší výdrž a docela dost paliva a zásob (a posílat jenom dva lidi je taky na prd).

          Falcon Heavy dokáže teoreticky vynést Crew Dragon k Měsíci, ale je otázka s jakým nákladem v jaké konfiguraci (částečně reusable ?).
          Každopádně v současnosti nemá certifikaci pro lety s posádkou a Elon o ni žádat nechce a nebude (doufá že Starship dokončí co nejdřív)

          • hanh napsal:

            Zase bych to tak moc nepřeháněl s plácáním se do prsou, že Crew Dragon je malý.
            Celý lunární modul a velitelský modul Appola byl jen o 3m3 větší. 9,3 < 12,9. Je spíš luxusně velký pro 2 na oblet měsíce.

          • Dušan Majer napsal:

            O velikost nejde. Jde o delta v pro vstup na dráhu Gateway. A tam cítím trochu problém.

          • Jiří Hošek napsal:

            Lunar Orbit Insertion (LOI) into the Gateway
            DV = ~450 m/s

          • Marw napsal:

            Vie sa už aká je predstava čo so zásobovacími loďami po skončení misie? Nechajú ich na nejakej parkovacej orbite okolo mesiaca podobne ako putujú na svoj cintorín satelity na GEO?

          • Dušan Majer napsal:

            To je právě taky předmětem návrhu těm firem.

  2. Hawk napsal:

    Predpokladam , ze budou poptavat kompletni sluzbu nosic+lod. Kombinace startu 2 nosicu(2xFH, 2xVulcan,2xNewGlenn + lod) by pravdepodobne vysla porad levneji nez start SLS+lod.
    Protoze krome SLS typuju, ze zadna “komercni” raketa schopna dopravit naklad/lidi na jeden zatah ke Gateway se do konce 20tych let neobjevi, tak me jiny zpusob, nez vyse uvedeny nenapada.

    • Racek napsal:

      No, nechám se překvapit. Kosmický transportér bude potřebovat nějaký servisní stupeň pro setkání na oběžné dráze země, přelet k měsíci, zbrzdění a setkání s možností mnoha opakovaných zážehů a také vývoj bezpečného setkávacího systému. Nevím nevím, jestli se to v rámci finančního a časového limitu dá postavit.

Zanechte komentář