ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy poprvé jako Block 5

Na dveře nám klepe jeden ze startů, který patří ke špičkovým událostem roku. První komerční (nikoliv testovací) mise čeká už půl hodiny po půlnoci nejsilnější raketu světa. Falcon Heavy si navíc odbude premiéru v konfiguraci Block 5, která byla na klasických Falconech 9 zavedena do provozu až několik měsíců po zatím jediném startu Falconu Heavy. Nyní se tedy i tato těžká raketa dočká všech vylepšení, která byla v uplynulých měsících prověřená na Falconech 9. SpaceX se chce i tentokrát pokusit o motorické přistání obou bočních stupňů i stupně centrálního. Zveme Vás tedy na živě a česky komentovaný přenos startu s družicí Arabsat 6A, který je naplánován na čtvrtek 11. dubna v 0:36 SELČ.

Náš přenos většinou spouštíme zhruba 15 minut před startem, ale u důležitých startů začínáme dříve. V případě aktuálního Falconu Heavy začneme okolo 0:15 SELČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Ve vloženém okně naleznete i záznam vysílání, který by měl být k dispozici zhruba dvě hodiny po ukončení přenosu, děkujeme za pochopení.

EDIT: Start se odkládá nejdříve na 2:00. Náš přenos začne v 1:40

EDIT 2: Start potkal další odklad kvůli silným výškovým větrům se posunul na samotný konec startovního okna – na 2:32 SELČ. Náš přenos začne ve 2:10 – jakýkoliv další odklad znamená konec dnešních pokusů. Odkládalo by se zřejmě o 24 hodin.

EDIT 3: SpaceX se dnes nepokusí o start. Máme tu odklad o 24 hodin. Děkujeme všem, kdo chtěli náš přenos sledovat a přejeme Vám klidnou noc.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://cdn.teslarati.com/wp-content/uploads/2018/02/FH-rollout-7-SpaceX.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

75 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Falcon Heavy poprvé jako Block 5”

  1. Tomáš napsal:

    úžasné, nepopsatelné, děkuji za český komentář, to čekání za to stálo.

  2. Matej Klimo napsal:

    spacex chce začít přnos 3:35. jak je to možné?

  3. Matej Klimo napsal:

    startuje se tedy 12.4 v 00:35 ?

  4. Zahry napsal:

    Odklad startu byl způsoben silným větrem. Když se podívám na meteo podklady, tak silný vítr se odehrává ne na floridě ale v Atlantiku. Dá se někde ofiko dohledat, zda byl odklad způsoben větrem v přistávací oblasti centrálního stupně? … jen zvědavost. Díky 🙂

  5. Jan Jančura napsal:

    Zpřesňuji výpočet z předchozího mého komentáře.
    Raketa F9 blok 5 dává se zatížením od družice Arabsat 6 ve výši 6,5 t k dispozici se započtením 15% ztrát gravitačním a atmosférickým odporem (zjednodušeně řečeno) k dispozici delta v= 10,34 km/s.
    Pro dosažení dráhy GTO (200x42164km) je zapotřebí delta v 10,18 km/s, pro dosažení dráhy GTO+(200x90000kmx23°) pak 10,57 km/s. Z toho vyplývá, že těsně F9 dosáhne potřebné delta v pro dráhu GTO, ale zase těsně nedosáhne potřebné delta v pro předepsanou dráhu GTO+.
    Podle mne je to však hlavním důvodem pro využití těžší rakety FH možnost jejího testování pro budoucí certifikaci. Pokud stanoví SpaceX cenu výhodnou pro zákazníka, je to dobrý obchod pro obě strany – zákazník ji z větší části uhradí náklady na test a zákazník dostane družici na výhodnější dráhu a tím ušetří palivo pro korekce na vynesení na GEO a pozdější korekce dráhy.

  6. Alois napsal:

    Dnes po 20.00 začne poslední fáze přistání na Měsíci, bude redakce komentovat ?
    Časově by to mělo být s komentářem k FH bez problému. Dík.

  7. Petr eret napsal:

    Zdá, se že je odklad na zítra.

  8. Radoslav Karásek napsal:

    Odklad, takže zajtra páni, ahoj 🙂

  9. Jan Jančura napsal:

    Podle Spacelaunchreport má F9 blok 5 nosnost na GTO s přenosem ve výši 1,8 km/s na GEO vynést bez problému 8,3 t. Podle mého výpočtu zvládne se zatížením od té družice ve výši 6 t bohatě 10,6 km/s. Tak je dosti pravděpodobné, že by tu družici vynesla přímo na GEO i F9. Zřejmě je důvodem proč použili FH, je její další test za účelem certifikace.

  10. Jakub napsal:

    on je totiž problém že spacex odsunul čas vysílání za 4h… tj asi proto ta otázka s časem

  11. Radoslav Karásek napsal:

    Elon píše, že ak sa to čoskoro nezlepší, budú musieť odložiť štart. Ja tomu dávam tak max 5%, že sa dnes poletí.

  12. Dreamer napsal:

    Start posunuty na 5:32 AM CET, dobru noc, snad sa to posunie na vecer…

  13. Libor napsal:

    Teď, ze srdce děkuju SpaceX za posunutí startu, protože přesně v 00:36 mi vypadl na 10 minut Internet. To bych to rozkopal, když by se to drblo přesně při startu a než bych rozjel zálohu, bylo by po všem 😀 Už se to krátí …

  14. Tano napsal:

    Na stránce SpaceX mi naskočilo, že přenos začne za 4 hodiny, to už ale nebude startovací okno. Nemáte někdo bližší info?

  15. matej napsal:

    kdy se teda poletí? kdy bde ahájen videopřenos ?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Já se přiznám, že tuhle otázku nechápu. Právě proto, aby to bylo všem jasné, jsem to napsal do článku.

      • Radoslav Karásek napsal:

        Ja to trochu chápem. Možno mu prišlo zmatočné, keď je v článku čas 00:36 SELČ, 00:15 SELČ, potom 2:00, 1:40.
        99% ľudí to asi pochopilo, ale pán možno nevie, čo znamená skratka SELČ, mohlo ho to zmiasť a tie ďalšie časy ani nie sú upresnené do akého pásma patria. Možno nevie, čo znamená slovo EDIT (ktoré by som ja osobne nepoužíval, nevidím k tomu dovod). Možno je len unavený, je dosť hodín.

        Takže mateji, vidíme sa za hodinu a 5 minút v čase 01:40 na mall.tv 😉

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Beru to tak, že když vidím EDIT, tak to značí změnu.
        A teď bohužel přibude EDIT 2. :-/

      • Radoslav Karásek napsal:

        narážal som na to, že keby tam bolo slovo ZMĚNA (oprava,…) možno by pochopil. ale ako som písal, 99% ľudí chápe a nedá sa všetkých vodiť za ručičku

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Vidím to podobně.

      • lvy napsal:

        Možná by bylo vhodnější používat více česky znějící slovo Aktualizováno a čas kd k aktualizaci došlo. Přiznám se, že v tomto je kosmonautix poněkud zvláštní, často jsou zde totiž informace, které již neplatí a přitom je lze snadno opravit. Myslím teď informace, které se změnily, nemyslím tím nic špatného.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        EDIT používáme už dlouhé roky a nikdy jsem neměl pocit, že by tomu někdo nerozuměl.
        A ohledně těch neaktuálních informací je to těžké – zpětně editovat články je časově náročné a málokdy si na to vzpomeneme.

  16. Martin napsal:

    Dobrý den, jaký je aktuální čas začátku přenosu, když se start přesunul na 2:00 SELČ.
    Děkuji

  17. Stepan Krnansky napsal:

    Hlavne tu cenu vubec nezname a ja bych se nedivil, kdyby dostali jeste lepsi jenu nez za F9 jen proto aby mely dalsi start a urychlily ruzne certifikace pro armadu a NASA.. ale je to jen spekulace…

    • HighLander napsal:

      … veľmi výstižná úvaha. Uvažoval som podobne.

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      K ceně vám můžu říct jen to, co bylo zveřejněno. Za 650 milionů byly objednány dva satelity (tenhle a Hellassat4). Za tuto cenu měly být vyrobeny, vyneseny a pojištěny. To je tak jediné, co víme jistě. Dá se teoreticky rozklíčovat trošku i pojištění. A že teď spaceX nabízí FH za 90 mega neznamená, že za tuto cenu to nabízela před 4 lety.
      Úvaha je to zajímavá, ale moc se mi nezdá. Před těmi 4 lety měla SpaceX z US Air Force jedinou zakázku, STP 2. A na tu potřebovala jen demo misi, nic víc. Takže nemyslím si, že tenkrát uvažovali takhle. A hlavně meli podepsáno misí víc, tuším že Inmarsat, Intelsat 35e, snad i další. Takže mohli to nabízet levněji, to je pravda. Ale spíš proto, že to je nová raketa, ale ne kvůli certifikaci. Mimochodem, do EELV se prosoudili teprve pár měsíců předtím.

  18. Alois napsal:

    To by mne také zajímalo proč letí FH, když by to pravděpodobně F-9 dokázal též a kolik platí zákazník. Cena FH by měla být minimálně dvojnásobná než u F-9. Že by zákazník byl lidumil, to se mi nezdá.

    • Pert napsal:

      Už se to tady několikrát řešilo. F9 ve variantě bez návratu prvního stupně se může dostat na podobnou cenu jako FH s návratem stupňů (ale to je jen moje domněnka).
      Hlavní rozdíl bude podle mě v cílové orbitě. FH je na rozdíl od F9 schopný danou družici vynést na dráhu s perigeum daleko výše a tím ušetřit družici hodně paliva.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, cena FH je prý jen o trochu vyšší než u F9.

      • Alois napsal:

        6 tun není tolik aby první stupeň měl nedostatek paliva na přistání, zejména na moři. Z toho plyne, že tři stupně, z toho ještě jeden zesílený nemohou mít nikdy srovnatelnou cenu s jedním a to zcela pomíjím druhý stupeň FH, který bude podstatně dražší než u F-9 a totéž se týká i aerodynamického krytu. Vyšší dráha než ta s apogeem na GEO toho mnoho neušetří, neb družice muset brzdit.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Proč by měl být druhý stupeň a aerodynamický kryt FH dražší než u F9?

      • H@ns napsal:

        Tak to by mě taky zajímalo, proč by druhý stupeň FH podstatně dražší než F-9.

      • Alois napsal:

        Jestliže má nésti 63 tun, což je údajně nosnost na LEO, musí být daleko robustnější než druhý stupeň F-9, dále se nebude vyrábět v takových sériích a aerodynamický kryt pro 63 tun bude také robustnější než u F-9.
        Samozřejmě pokud FH ponese ubohých 6 tun jako nyní nepotřebuje robustnější druhý stupeň a dokonce bych se odvážil tvrdit, že nepotřebuje ani oba boční první stupně.

      • Bigbaz napsal:

        Vzhledem k cílové orbitě 200 x 90 000 km se sklonem 23 stupňů a váhou 6,5 tuny, si nemyslím, že by to bežný F9 zvládnul.
        63 tun je vypočtené maximum a pokud by něco takového opravdu chtěli vynášet, tak by tomu museli přizpůsobit komponenty. Věřím že do 15-20 tun mají adaptér vychytaný, víc je extrémně nepravděpodobné a spíše jde o výkonovou rezervu, která se dá využít k dostání se na vyšší orbity, než jen na LEO.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Přesně tak, nosnost na LEO není u FH příliš důležitá – tahle raketa asi nikdy neponese náklad takhle nízko. Její dráhy leží výše. Klasický F9 by byl rád, kdyby s takto těžkou družicí dosáhl klasické GTO, ale spíše by to byla subsynchronní dráha.

      • Alois napsal:

        Pak by ovšem zcela postačilo přidat k prvnímu stupni dvě nebo tři malé SRB, jako u Delty.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Zcela evidentně nechápete logiku SpaceX. Oni nechtějí jít cestou motorů na TPL, které se nedají zachránit. FH umožní doručit šestitunový náklad na supersynrchonní dráhu.

      • lvy napsal:

        Mám obavu, že pan Alois je zcela mimo místu.

      • Alois napsal:

        Vycházím z úvahy, že S-X je podnikatelský subjekt a cílem je zisk. Proto se domnívám, že levnější varianta by byla F-9 posílený SRG. Samozřejmě pro 6 tunový náklad. Mohu se ovšem mýlit, je to jen odhad, tak mne prosím nekamenujte.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To se domníváte špatně – SRB by zachránit nešly a proto se SpaceX více vyplatí použít FH.

  19. Maniak napsal:

    Dobrý den, ví se, proč šestitunovou družici vynese Falcon Heavy? Honí se mi hlavou, proč telco operátor souhlasil s dosud dostetačně nevyzkoušeným nosičem…

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Hezký den,
      prakticky všechny rakety (až na opravdu vzácné výjimky) berou jako zkušební pouze první start. Pokud dopadne dobře, je už druhá mise operační. Takže i v tomto případě je všechno normální. Pak bychom si mohli říkat, kde leží ta hranice, co už je spolehlivě otestovaný nosič? Stačí aby bez problémů letěl jednou, třikrát, pětkrát, desetkrát …?

      • tycka napsal:

        Já bych klidně mluvil o nedostatečně otestovaném nosiči – zásadních změn oproti tomu co startoval poprvé je podle mne hodně.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Jak se to vezme, základní prvky FH zůstaly a změny byly otestovány na F9, takže by se se v provozu měly chovat předvídatelně. Musk tuším u aktuálního startu vyčíslil pravděpodobnost selhání jen na 5 – 10 %.

    • Jirka Hadač Redakce napsal:

      V roce 2015, když byla zakázka uzavřena, měl Falcon 9v.1.1, který létal pro SpaceX v té době, nosnost necelých 5 tun na GTO. TaKto těžkou družici v té době mohl vynést jen FH. Ano, připravovali F9 FT, ale prostě ho ještě neměli.

      • KarelTv napsal:

        Ano, neměli F9 FT, ale FH neměli stejně tak a taky ho teprve připravovali…..

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Dá se očekávat, že FH měl vyšší pravděpodobnost realizace než úvahy o navýšení nosnosti F9 na potřebnou úroveň.

      • Maniak napsal:

        Díky, to dává smysl. A já si říkal, že nechtěli letět F9 expendable. 🙂 To by musel asi i teď… i když s přistáním na plošině by to asi zvládnout měl.

    • tycka napsal:

      Družice je určitě pojištěna – škodu by zaplatila pojišťovna. Otázkou všask je zdržení kvůli stavbě nového kusu.

  20. M napsal:

    a zrovna zítra musím brzo vstávat a jet přes půl republiky :-/

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.