Závada na ISS odložila start Dragonu

Main Bus Switching Unit.

Start rakety Falcon 9 se zásobovací lodí Dragon se třemi tunami nákladu plánovaný na 1. května se odkládá nejdříve na pátek 3. května, přičemž v tom případě by se startovalo v 9:11 SELČ. Odklad má dát letovým inženýrům NASA čas k vyřešení problému s elektrickou rozvodnou na Mezinárodní kosmické stanici. Na řešení této situace od včerejška pracují odborníci z Johnsonova střediska v Houstonu. Závada na jednotce MBSU (Main Bus Switching Unit) se objevila v pondělí ráno a pozemní týmy momentálně uvažují o tom, že by koncem týdne mohlo dojít k její výměně.

MBSU (Main Bus Switching Unit)

MBSU (Main Bus Switching Unit)
Zdroj: http://spaceflight101.com

Na ISS je několik jednotek MBSU, které rozvádí elektřinu ze staničních fotovoltaických panelů do jednotlivých elektrických okruhů. Jednotka, kterou potkala závada, distribuuje energii do dvou z osmi těchto okruhů, přičemž jeden z nich napájí také staniční robotickou paži. Právě ta přijde ke slovu, až ke stanici přiletí loď Dragon. Astronauti totiž mají paži ovládat a zachytit s ní zásobovací loď – poté se řízení ujmou pozemní specialisté a loď připojí ke staničnímu dokovacímu portu.

Náš popis fungování MBSU byl značně zjednodušený. Pokud Vás zajímá, jak vypadá celá situace ve všech podrobnostech, zde je přesný popis od Michala Václavíka z České kosmické kanceláře: „MBSU nemůže a také přímo nenapájí žádné vybavení ISS, slouží k regulaci napětí v primárním silovém rozvodu elektrické energie. Aby se tato dostala k “cíli” je třeba aby ještě prošla minimálně přes stejnosměrný měnič DDCU a sekundární distribuční jednotku SPDA a/nebo RPDA. V případě SSRMS je to ještě složitější neboť využívá dva nezávislé okruhy, z nichž každý zajišťuje nezávislé napájení SSRMS i připojeného nákladu je-li to potřeba. Navíc je tyto možné v případě problému použít i v celkem netypické konfiguraci AB, BA.

Staniční paže přišla o jeden ze dvou napájecích kanálů. Stále je tedy provozuschopná díky druhému okruhu, který funguje. Bezpečnostní předpisy NASA však vyžadují, aby během kriticky důležitých činností, mezi které patří zachycení volně letící lodě, měla paže k dispozici oba napájecí okruhy. Jde o klasickou bezpečnostní pojistku – pokud dojde k jakékoliv závadě, stále je tu záložní možnost. Když však paži napájí jen jeden funkční elektrický okruh, koledujeme si díky zákonům pana Murphyho o nepříjemnost.

Pozemní týmy již mají zkušenost s výměnou poškozené MBSU pomocí staniční robotické paže. To by znamenalo, že astronauti by kvůli tomuto úkolu nemuseli podniknout výstup do volného prostoru. Dokud nebude problém s MBSU vyřešen, nemůže Dragon odstartovat. Jinak samotná závada nepředstavuje žádné bezprostřední riziko pro šestičlennou posádku stanice. Pokud by Dragon odstartoval v pátek, dorazil by ke stanici po dvou dnech, tedy v neděli dopoledne.

Útroby MBSU.

Útroby MBSU.
Zdroj: http://spaceflight101.com

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://blogs.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/05/090512_mbsu_orbit.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/05/mbsu-2-6.jpg
http://spaceflight101.com/…/wp-content/uploads/2017/05/MBSUinternalexternal.png

Závada na ISS odložila start Dragonu, 5.0 out of 5 based on 11 ratings
Pin It
(Visited 3 448 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (11 votes cast)
(Visited 3 448 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


18 komentářů ke článku “Závada na ISS odložila start Dragonu”

  1. Ta situace je mnohem komplikovanější, než jak článek popisuje. MBSU nemůže a také přímo nenapájí žádné vybavení ISS, slouží k regulaci napětí v primárním silovém rozvodu elektrické energie. Aby se tato dostala k “cíli” je třeba aby ještě prošla minimálně přes stejnosměrný měnič DDCU a sekundární distribuční jednotku SPDA a/nebo RPDA. V případě SSRMS je to ještě složitější neboť využívá dva nezávislé okruhy, z nichž každý zajišťuje nezávislé napájení SSRMS i připojeného nákladu je-li to potřeba. Navíc je tyto možné v případě problému použít i v celkem netypické konfiguraci AB, BA.

  2. Adam Braun napsal:

    Pokud se nepodaří závadu opravit, jaký bude plán “B”?

  3. Petr Hájek napsal:

    Je to běžná závada a nebo si vybírá daň věk stanice?

  4. Adolf napsal:

    Zdravím,
    to mají na stanici celý náhradní díl, nebo vadnou část bloku opraví? Díky 😉

    • casso napsal:

      presne tu istu otazku som si polozil, hlavne ked som videl aky velky je dany diel (71×101.6×30.5cm, 99,8kg). Kedze rovnaky diel je na ISS umietneny niekolko krat, tak sa im oplati ho mat v zalohe. Cela ISS je vlastne len velky sklad experimentov a nahradnych dielov 😀

  5. Matej Klimo napsal:

    prominte že odbočuji z tématu ale kdy bude start electronu (prosím i hodinu startu) ?

    • Dušan Majer napsal:

      Běžně bych vás odkázal na naši specializovanou subdoménu starty.kosmonautix.cz, ale tento start tam zatím není aktualizován. mělo by se letět 4. května, čas zatím neznáme.

  6. Matej Klimo napsal:

    při opravě bude k canadarmu 2 připojený dextre ?

  7. František napsal:

    Tak jestli tam mají náhradní, tak proč ji hned nevymění? Je snad levnější odložit start zásobovací mise?

    • Dušan Majer napsal:

      Je potřeba zjistit, zda se to nedá udělat i nějak jinak. Neví se třeba, zda závada není někde jinde a zda by se to výměnou vyřešilo. Odložení startu zásobovací lodi v podstatě ničemu nevadí.

  8. Nikita Lieselotte napsal:

    Docela by mne zajímalo co přesně MBSU dělá. Dá se od toho najít lidsky napsaná dokumentace? Kdysi jsem četla cosi, co bylo evidentně určené pro manažery (hlavně aby do toho nenapsali co to vlastně dělá a co uvnitř je), nicméně jsem z toho došla k závěru, že to připojuje/odpojuje a shuntuje jednotlivé panely před vstupem do DC/DC měniče (to by mělo být DDCU ??) takovým způsobem, aby se na vstupu drželo napětí v definovaném rozsahu. Výměnu bez EVA si dost dobře nedovedu představit.

  9. Tomáš Jurka napsal:

    Jaký byl důvod pro konstrukční řešení, které nedovoluje výměnu tohoto dílu zevnitř stanice?

Zanechte komentář