Hrubá topografická mapa Bennu

Díky datům, která nasbíral laserový výškoměr OLA na sondě OSIRIS-REx, mohl vzniknout trojrozměrný model planetky Bennu, který vědcům ukazuje topografii různých oblastí tohoto malého světa. Tento kanadský přístroj provedl mezi 12. a 17. únorem více než 11 milionů měření vzdálenosti mezi sondou a povrchem planetky. OSIRIS-REx byl v té době na oběžné dráze kolem Bennu ve výšce méně než 2 kilometry nad terénem, což je mimochodem historicky nejnižší oběžná dráha jakékoliv kosmické sondy. Nasbíraná data pak sonda poslala na Zemi, kde z nich byl složen hrubý trojrozměrný model planetky. Není dokonalý, některá místa zůstala nezmapována, ale i přesto slouží jako dobrý odrazový můstek. V průběhu letošního roku bude přístroj OLA pokračovat ve sběru dat, aby mohl vytvořit podrobnější mapu planetky.

Hrubá topografická mapa povrchu planetky Bennu. Přístroj OLA k tomu potřeboval 11 milionů měření. Modré oblasti jsou zhruba o 60 metrů níže než ty červené.

Hrubá topografická mapa povrchu planetky Bennu. Přístroj OLA k tomu potřeboval 11 milionů měření. Modré oblasti jsou zhruba o 60 metrů níže než ty červené.

OLA sbírá informace jednoduchým procesem – vysílá k povrchu laserové pulsy, z nichž část se odrazí zpět. Přístroji pak stačí přesně měřit čas, který uplyne od jejich vyslání do přijetí. A jelikož známe rychlost paprsku (rychlost světla), dá se z informace o čase přesně určit dráha, kterou urazil. Ve spojení se známou oběžnou dráhou je pak možné určit, kde se nachází povrch, od kterého se paprsek odrazil. Pozemní operátoři následně vytvořili trojrozměrný model, ve kterém jsou pro lepší přehlednost použity výrazné barvy.

OLA při zkouškách v Goddardově středisku

OLA při zkouškách v Goddardově středisku
Zdroj: spaceflight101.com/

Jednotlivé barvy symbolizují vzdálenost daného místa na povrchu od těžiště Bennu. Tmavě modré údolní oblasti se nachází o zhruba 60 metrů níže, než vrcholky vyznačené červeně. Tato mapa však ještě není finální. Operátoři chtějí ještě změřit údaje o chybějících částech a pak se bude celá mapa zpřesňovat. Celkově se počítá s více než miliardou měření, která se budou provádět během celého roku 2019. Výsledkem bude historicky první trojrozměrná lidarová mapa blízkozemní planetky ve vysokém rozlišení.

A planetky Bennu se týká ještě jedna novinka – Operátoři sondy by v květnu rádi spustili akci pro veřejnost. Zájemci budou moci na fotkách vyhledávat oblasti s malým množstvím kamenů, která by mohla být vhodná pro odběr vzorků. O spuštění celé akce a jejích detailech Vás budeme včas informovat.

Hrubá topografická mapa Bennu, 5.0 out of 5 based on 16 ratings

Rating: 5.0/5 (16 votes cast)

10 komentářů ke článku “Hrubá topografická mapa Bennu”

1. Matej Klimo napsal:

kdy odstartuje a nebo odstartoval teleskop Jamesa Webba ?