ŽIVĚ: Zkouška motoru záchranné věžičky lodi Orion

Kosmická loď Orion má jednou vynášet do vesmíru astronauty, je tedy logické, že potřebuje spolehlivý systém, který by v případě nehody nosné rakety odnesl kabinu s posádkou pryč. Orion bude k tomuto účelu využívat záchrannou věžičku, což je obecné označení pro konstrukci, kterou používaly třeba lodě z programu Apollo, nebo Sojuzy. Na záchranné věžičce Orionu bude motorů hned několik, každý s jiným účelem. Na první pohled největší plameny šlehají z abort motoru, který by se postaral právě o odnesení lodi pryč. O manévrování a orientaci sestavy v prostoru při této činnosti se postará Attitude Control Motor (viz náhledová fotka článku) a závěrečnou separaci věžičky a lodi obstará Jettison Motor. Dnes od 18:50 SEČ bychom se měli dočkat statického testovacího zážehu Attitude Control Motoru.

Další možností sledování je NASA TV.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/images/content/435033main_jsc2010e041289_hgih.jpg

ŽIVĚ: Zkouška motoru záchranné věžičky lodi Orion, 5.0 out of 5 based on 9 ratings
Pin It
(Visited 4 341 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (9 votes cast)
(Visited 4 341 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


7 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Zkouška motoru záchranné věžičky lodi Orion”

  1. Jirka Hadač napsal:

    Jůha, posledně, když tenhle test dělali, tak mě fascinovalo, jak ty manévrovací motory doslova zametaly okolí :-D.

    • 31,1 kN už nelze brát na lehkou váhu 🙂

    • Jirka napsal:

      Technicky vzato jde o jediný motor na TPH, který nelze řídit. Na výstupu je připojena sada ventilů, které umožňují regulaci (posílají vyfukované plyny jedním nebo druhým směrem). Zajímavé, nevěděl jsem, že je potřeba další kvalifikační zážeh tohoto motoru.

      • Jiří Hošek napsal:

        Motor ACM systému LAS byl posledním, který kvalifikačním zážehovým testem dosud neprošel. Předchozí test v dubnu 2017 (HT-11) byl vývojový. Teprve včerejší test byl kvalifikační (QM-1).

      • Dan napsal:

        Jen pro zajímavost, velmi podobně se v prostoru orientuje japonský Epsilon. Taktéž (u Epsilonu skutečně) malý motor na TPH s (zdánlivě paradoxně) přidaným zpomalovačem hoření, dvě tečné trysky proti sobě a šoupátko.

  2. Matouš Klugar napsal:

    Záznam ze zkoušky. Můžete doplnit do článku

    https://youtu.be/6AO4kwmpUZk

    • Dušan Majer napsal:

      Díky, ale už tam je kompletní záznam celého vysílání. Trvá jen 15 minut, takže asi není potřeba jej nahrazovat konkrétní pasáží. Ale rozhodně díky!

Zanechte komentář