Je Rudá planeta rozpálená do ruda?

thumbnail

Slýcháme to často – o Marsu se mluví jako o Rudé planetě. Červenou barvu si přitom člověk spojuje s teplem. Znamená to snad, že rudý Mars je rozpálený do červena? V žádném případě! Ba naopak, jedná se o chladnou planetu, na jejímž povrchu je v průměru nižší teplota, než kdekoliv na Zemi. A přestože často slýcháme, že na marsovském rovníku může být během letního poledne i přes 20°C, situace není tak přívětivá, jak by se mohlo zdát. Ve stejný okamžik totiž může být na stejném místě i pod nulou. Jak je to možné? Záleží na vzdálenosti od povrchu. A to nemluvíme o tom, co by nám teploměr ukázal v noci. Více už ale v dnešním videu.

Toto video je pátým dílem série Mars v jedné minutě, které vytvořilo středisko NASA Jet Propulsion Laboratory (JPL). Předchozí díly najdete pod následujícími odkazy. Dnes Vám doporučíme zejména díl první, který s tím dnešním trochu souvisí. Vysvětluje totiž, jestli je Mars opravdu červený a proč tomu tak je.

1. Je Mars opravdu rudý?
  2. Jak se dostat na Mars?
  3. Jak přistát na Marsu?
  4. Jak složité je přistát s Curiosity na Marsu?
Je Rudá planeta rozpálená do ruda?, 5.0 out of 5 based on 6 ratings

Rating: 5.0/5 (6 votes cast)

4 komentáře ke článku “Je Rudá planeta rozpálená do ruda?”

Keďže červená farba evokuje teplo, deťom v planetáriu som istú dobu hovorievala, že táto planéta nie je teplá ako sa zdá, ale studená. No potom som s tým prestala. Vysvitlo totiž, že jediné, čo si z toho zapamätali, bolo Mars – červená – teplá, a zdôrazňovaný zápor NIE JE im nejako vypadol. Takto zrejme vznikajú viaceré mýty. Ľudia zachytia zopár slov, ale to kľúčové medzi nimi nie je. Napríklad Polárka – najjasnejšia hviezda. Že je to ale len najjasnejšia hviezda v MALOM VOZE, to ich filtrom akosi nikdy neprejde. :-/

• Brodský napsal:

Bezvadný postřeh !

Jo, s tou Polárkou je to typické. Zkuste se zeptal naprostého laika, která hvězda je nejjasnější. Polárka bude favoritem. Přitom je tak nevýrazná, že by je na obloze ani nezaujala. Na druhou stranu Sírius je nejen velmi výrazný, ale díky vedlejšímu Orionu je na první pohled identifikovatelný a nelze ho zaměnit za Venuši nebo Jupiter.

Ale taky bych přidal, že díky té stokrát řidší atmosféře vás tam zase studený “marsovský vzduch” tolik neochlazuje. Fakt nepotřebujete šílený vaťák, ale spíš metalickou odraznou fólii. Teplo se tam totiž předává (případně z vašeho těla a všech předmětů odebírá) především vyzařováním. Proto vám může být na slunci nesnesitelné horko a ve stínu či v noci šílená zima. Ale ta odrazná fólie to řeší. Zrovna tak jako na Měsíci nebo prostě ve volném vesmíru.