Firma Telesat využije New Glenn

Společnosti Telesat a Blue Origin podepsaly dohodu na několik startů rakety New Glenn. Ta by měla posloužit k vybudování globální sítě družic na nízké oběžné dráze Země. Ty mají zajišťovat širokopásmové služby srovnatelné s kabelovými přenosy kdekoliv na Zemi. Firma v tiskovém prohlášení uvedla, že díky využití raket New Glenn bude možné dosáhnout významných úspor výdajů za vynesení. Systém Telesat LEO by měl nabídnout atraktivní kombinaci kapacity, rychlosti, dostupnosti, bezpečnosti a nízké latence, která bude minimálně stejná nebo dokonce lepší než u pokročilých terestrických sítí. Síť má urychlit rozvoj 5G technologií a měla by dostat vysokorychlostní služby i na venkov a do rozvojových zemí. Naopak pro rozvinuté země má nabízet novou úroveň výkonu pro komerční a vládní spojení, ale i pro lodní a leteckou dopravu.

Raketa New Glenn bude mít aerodynamický kryt o průměru sedmi metrů.

Raketa New Glenn bude mít aerodynamický kryt o průměru sedmi metrů.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Velkou výhodou rakety New Glenn, je kromě znovupoužitelnosti prvního stupně hlavně sedmimetrový aerodynamický kryt. Ten totiž nabídne skoro dvakrát větší objem než největší momentálně dostupné kryty. Raketa s nosností 45 tun na nízkou oběžnou dráhu by mohla poprvé startovat v roce 2021, přičemž by měla využívat floridskou rampu 36.

Ani jedna strana zatím neupřesnila, kolik mají družice vážit, jak budou velké, nebo kolik jich poletí na jedné raketě. Díky velkému aerodynamickému krytu a poměrně solidní nosnosti (v současné době je silnější provozovanou raketou jen Falcon Heavy), se ale dá očekávat, že při každém startu poletí do vesmíru větší počet družic. Tím pádem by firma mohla dosáhnout hodně atraktivních cen za vynesení jednoho kusu. Celkově by mohlo síť Telesat LEO tvořit 292 – 512 družic.

Zdroje informací:
https://www.telesat.com/
https://www.telesat.com/

Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/…40in_heigth_line3_sat10_europe_africa_asia_copy-879×485.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Dohb-6pW0AE8uhj.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

34 komentářů ke článku “Firma Telesat využije New Glenn”

  1. Lukas napsal:

    Ta nosnost je udavana pri plnej znovupouzitelnosti?

  2. Urbis napsal:

    Super článek. Mohl by někdo udělat srovnání velikostí krytů jednotlivých raket? Protože ta reálnou nosnost těch raket dost ovlivňuje.

  3. Jonathan napsal:

    Pod posledním článkem o Starlink tu diskutující zpochybňovali návratnost investice a hle je tu další společnost s velmi podobným cílem. To samo o sobě dokazuje, že Muskův plán na Starlink není sci-fi.

    • BlackSheepOI2 napsal:

      Z počtu záujemcov sa nedá vyrátať návratnosť. Vstupy zhrnul aj pán Jan Jančura.
      Ak sa dobre pamätám, riešilo sa skôr to kedy začne konštalácia Starlink produkovať zisk. Čo je v priamom kontraste s tým, že SpaceX potrebuje na jej vývoj, budovanie BFS a vynesenie na orbitu financie už teraz. Takže snáď je to len o nepochopení časových následností.

  4. Roman napsal:

    Je pravda, že jde o kosmonautiku a každý uspěch se počita. Ale musim přiznat, že Blue Origin a obzvlašt pana Bezose nemam rad. Elon Musk oboru rozumi a SpaceX vytvořil z krve a potu. Za to pan Bezos jedine co umi tak je přeplacet a přetahovat zaměstnance jinych firem obzvlašt ze SpaceX.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Přetahování zaměstnanců dělají i jiné firmy.

      • DomoKun napsal:

        To nedělají jiné firmy, to dělají prakticky všechny firmy které mají víc než jednoho zaměstnance…:)

      • Stepan Krnansky napsal:

        Elon proste vypada lisdteji coz muze byt velice dobe PR. Nadruhou stranu on musi, je sice bohaty ale potrebuje penize investoru..

        Mozna diky tomu mame tolik info ohledne jeho aktivit…

        Bezos zadne investory nepotrebuje, ma ohromne bohatstvi…

        Proto nemusi byt ani tak sdilny, nepotrebuje… a tim take nerika konkurenci na cem dela…

        Ano jsou pozadu za SpaceX… ale je otazka o kolik.. ano neleteli ani na orvitu… ale jak moc byla ULA pred spaceX v roce 2009 a ted?

        Oosbne si myslim ze casem Blue Origin koupi SpaceX… ne ted treba za 30 let… A stejne jako mame Bercedes Benz budeme mit i Blue SpaceX 😀

      • Samo2 napsal:

        SpaceX si investorov moc nepripúšťa, iba 1-2x ročne prebehne investičné kolo kde si tusím SpaceX vyberie kto investovať bude a kto nie takže PR nepotrebujú aby sa k nim investori hrnuli oni si môžu ak viem správne vyberať. Za SpaceX hovoria výsledky nie PR. PR je pri SpaceX z jediného prostého dôvodu prilákať širokú verejnosť k záujmu o vesmír a teda dôvid prečo Musk SpaceX založil v 2002 keď chcel poslať na Mars skleník. Bezos si v podstste plní sen za vlastné a pre seba, nemá potrebu robiť pre ľudstvo vidí v tom iba biznis. S tvojim názorom že Blue kúpi SpaceX nesúhlasím, ak sa SpaceX podarí postaviť SH/SS a vybudovať Starlink je podľa mňa dosť možné že BO a Bezos bude také nič oproti SpaceX celá SpaceX už teraz má hodnotu cez 30 miliárd USD a rok čo rok rastie.

      • Jan Jančura napsal:

        Uvažovat o tom kdo koho koupí za 30 let je sci-fi. Otázkou spíše je kdo ty závody o satelitní komunikace vyhraje – pravděpodobně ten kdo bude první. Ale nebude to mít snadné, pravděpodobně ten satelitní telekomunikační systém uspěje u lodí, letadel a v řídce osídlených oblastech, ale z toho moc profitu nezískají. Hustěji osídlené oblasti již mají vybudované telekomunikační sítě a ty satelitní jim budou obtížně konkurovat. Navíc si jednotlivé státy budou hlídat svou telekomunikační suverenitu, dobrým příkladem toho je současný poprask kolem Huawei. Analogické je to s GPS – své sítě mají USA, Evropa, Rusko, Čína jej buduje a zřejmě tak učiní i Indie. Takže si myslím, že si Čína, Rusko, Indie budou urychleně budovat své satelitní telekomunikační sítě. Pak je otázkou výsledná efektivita Telesatu a Starlinku.

      • Cateye napsal:

        Když vidím jak to fandění té či oné firmě někteří prožívají tak bychom tu mohli mít za třicet let podobné výtržnosti jako dnes u fotbalových hooligans… 😀

  5. Franta R napsal:

    Firma Telesat asi na ty satelity moc nespěchá 🙂

    • 3,14ranha napsal:

      Evidentně je tomu právě naopak ! Blue Origin má přede dveřmi frontu platících zákazníků (kteří určitě nejsou hloupí) a tedy je to známka toho že v zákulisí už se s nosičem od Blue Origin najisto počítá. (Je tady třeba smlouva s Harris Corp. která pro 7m kryt vyvinula nový GEO satelit s většími anténami.)

      Je třeba oddělit dvě věci – funkční motor, pak funkční raketu… a funkční reusable už je jen bonus !

      Bezos má motor (dokonce ho bude i prodávat ULA) a svou raketu podle všech náznaků pilně připravuje. S rozpočtem problém nemá takže plánovaným startům by nic nemělo překážet. Díky lépe ovladatelným motorům by možná jako nácvik přistání mohla stačit raketa Sheppard. (New Glenn by měl dokázat „viset“ před přistáním)

  6. Jan Jančura napsal:

    Pořád mi není jasné jak to bude fungovat – každý systém bude mít svou vyhraženou frekvenci pro celý svět nebo jen příslušný stát? Jak to bude se silou signálu – z těch družic to bude minimálně 10 000 slabší než s pozemních BTS – budou to schopny dnešní mobily přijímat?

  7. Jan Jančura napsal:

    Tak to bude na oběžných drahách kolem Země veselo – stovky družic Telestat, tisíce od Starlinku, další asi od Číny a možná dalších od jiných států a firem.

  8. Kamil napsal:

    Doufejme, že Jeffovi po rozvodu zůstanou nějaké peníze na jeho koníčky. Případně by mohl že splínu rozpočet zdvojnásobit, aby už konečně vstoupil do hlavní ligy.

  9. Tomas mik napsal:

    Velmi me zaujal sedmymetrovy aerodinamicky kryt.Dekuji za clanek.

  10. lvy napsal:

    Tak jsem se těšil na nějaké bližší datum a ono až 2021 což v praxi sklouzne kdo ví kam. No přál bych jim (a tím pádem i nám), aby fakt letěli už 2021, ale bojím bojím, zatím se nějak nemají k tomu konečně něco začít zkoušet ve velkém.

  11. Štěpán Krňanský napsal:

    Máte tam chybku v nosnosti 🙂 454 tun na nízkou oběžnou dráhu je trochu moc ne? I když by to bylo super 🙂

    Poslal bych to tím tlačítkem pod článkem na hlášení chyb ale nějak mi to blbne ( musím reinstalovat PC )

    • Malky napsal:

      Pokud mezi New Glennem a New Armstrongem bude stejný skok jako má být mezi New Glennem a New Shepardem, tak těch 454 tun není nepředstavitelných 😀

      • Roman napsal:

        Na to, že Blue Origin nedosahla ani orbity tak jsou tohle pohadky na dobrou noc.

      • Gendibal napsal:

        Souhlasím. Sice bych byl moc rád, kdyby v roce 2021 opravdu Glenn letěl (a kdyby někdy tou dobou letěly i SHS a SLS a kdyby se Číňani pořádně obuli do CZ-9 a Rusové do své už třetí superrakety v pořadí a tentokrát aby jim opravdu vydržela), ale hodinky s vodotryskem vypadají o dost nadějněji.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        To je podobné jako kdybyste u SpaceX po Falconu 1 řekl, že se neposunou dál. Všechno che svůj čas.

      • Columbo napsal:

        Já bych to tak černě neviděl, jejich raketa má jen jeden motor, opatrně testují a daří se. Systémy budou mít vyvinuté a myslím že toto je dobrý začátek. Ale i tak bych čekal nějaký mezičlánek na kterém budou testovat vstupy do atmosféry.

      • Dan napsal:

        Columbo> Zatím jsem na dostupných vizualizacích napočítal 7 motorů. Kde jste vzal informaci o jednom motoru? S tahem 17 MN, s ambicí přistávat?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Pán asi mluvil o New Shepard jakožto o platformě pro nácvik technologií. 😉

      • Franta R napsal:

        Souhlasím, od prvního startu Falconu 9 do startu FH uběhlo skoro 8 let a to je FH vlastně jen 3x Falcon 9. SpaceX má hromadu zkušeností, a kde je BFR? Že by New Glenn, který má jen počítačové vizualizace, letěl v roce 2021???

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Já bych byl opatrný. Blue Origin se obecně moc nechlubí pokroky. Ale motory už mají za sebou dost statických zážehů.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.