Společnost Virgin Galactic se „dotkla brány do vesmíru“

Vesmírná turistika je blíž realitě a skoro by se chtělo po čtvrtečním testovacím letu SpaceShip Two říci: „Velký skok pro Virgin galactic a malý skok pro lidstvo“. Zmíněný kosmický raketoplán zvládl poslední uskutečněný let na jedničku a dosáhl historicky až k „braně vesmíru“. Dojetí neskrýval ani zakladatel společnosti Richard Branson a dá se říci, že lety na hranice vesmíru s turisty v podání Virgin Galactic nebyly ještě nikdy tak blízko.

Spaceport America se pyšní přívlastkem první kosmické letiště na světě a právě odsud 13. prosince vzlétla sestava letounu White Knight Two a kosmického raketoplánu pro turisty SpaceShip Two. Mezi přihlížejícími nechyběl ani Richard Branson a celý tým společnosti Virgin Galactic.

Po oddělení od letounu, raketoplán VSS Unity zažehl svůj motor, který hořel necelých 60 sekund. Vše šlo podle plánu a podařilo se dosáhnout výšky 51,4 mil, tedy zhruba 82,7 km. Historický úspěch byl uznán už i Federální leteckou správou (FAA), která oznámila, že na začátku příštího roku získají piloti křídla pro komerční astronauty tzv. Commercial Astronaut Wings.

Jedním z pilotů je známý astronaut Frederick Wilford Sturckow, který jako první v historii bude nositelem křídel NASA i FAA. Jak o tom na našem fóru informoval Roman Vyhnánek. Podle nejnovějších informací je další let naplánován na březen 2019 a mohl by být již s pasažéry, mezi nimiž by mohl být i sám Richard Branson, který poslední let shrnul těmito slovy: „Mnoho z vás nyní ví, jak důležitý je pro mě sen o vesmírném cestování… Byl to nepopsatelný pocit: radost, úleva, vzrušení a očekávání toho, co ještě přijde“.

27 komentářů ke článku “Společnost Virgin Galactic se „dotkla brány do vesmíru“”

1. frank napsal:

Když už se tady objevila politicky senzitivní “ neuznávačství skutečných kosmonautů“ :), tak bych prosil vysvětlit jak je možné, že Gagarin přistál 1500 km před místem odkud vzlétl, kdyby se “ země neotočila“ tak by ani nedokončil oblet 🙂

A mimochodem “ pouhý skokan Shepard“ si nakonec zaskákal na Měsíci a zahrál si tam golf, jestlipak mu to lze uznat jako “ to jediný vopravdovský kosmonautství “ 🙂 Navíc za války nelétal ale JENOM velel protiletadlovcům na torpédoborci v Pacifiku a JENOM sestřeloval kamikadze 🙂

Gagarin BYL na oběžné dráze. Podmínku, že musí dokončit aspoň jeden celý oběh, nekladu.
      Shepherd: u něj mám v kolonce kosmický let jednu čárku, a kolonce suborbitální let taky jednu čárku.
      Havárie Sojuzu: Sojuz JE kosmická loď, protože je technicky schopna kosmického letu (čili dosáhnout oběžnou dráhu). Pokud havaruje a oběžnou dráhu nedosáhne, není to kosmický let ale suborbitální a posádka se nestává kosmonauty.
      Co těm, kteří na oběžnou dráhu nedoletěli říkat úplně jinak, třeba aeronauti.

• frank napsal:

Balistické skoky se prováděly v kosmické lodi Mercury 🙂 Merkury BYLA kosmická loď technicky schopná kosmického letu 😀 Takže v tom to nebude…

O Mercury mi nejde, Shepardovi bych toho kosmonauta dal i za suborbitální let. Ale příčí se mi zvát kosmickou lodí raketoplán od Virgin Galaxy, říkat současným suborbitálním letům kosmické a pilotům kosmonauti.

2. Josif napsal:

Když piloti získají od FAA křídla, budou je dostávat i veškeří turisté? To bude potom hodně astronautů 😀

Neviděl bych v tom problém, pokud se zachová rozlišování mezi profesionálem a turistou. Křidýlka může dostat kde kdo. Možná by to časem chtělo rozlišovat, jestli dotyčný byl na orbitě, ale to bych nechal patřičným institucím, ty americké budou zcela jistě proti, přišly by o Sheppardovo skok 🙂

• frank napsal:

No minimálně je tam ještě těch 8 chlapíků z raketoplánu X-15, kteří už mezi lety 1962-68 létali až do výšky 107 km….

• Karel Zvoník Redakce napsal:

Myslím si, že mezi pilotem a turistou je evidentní rozdíl. 😀

No, v případě kosmických letů zatím ne. Kosmických turistů už bylo víc a nikdo jim označení kosmonaut snad neupírá. Spíš bych považoval za opravdového kosmonauta pobyt na oběžné dráze (a dál, samozřejmě).

Položím kacířskou otázku, je SS skutečně kosmická loď? Možná je to letadlo, možná raketa či raketoplán, ale je to, co dělá, skutečně kosmický let? Podle mě ne, pokud nedosáhne oběžnou dráhu, není to kosmický let a pokud takového letu není technicky schopna, není to kosmická loď. A pokud jsou na její palubě lidé, nejsou kosmonauti.

To je však je na pouze váš názor. Fakta jsou taková, že za hranici, kde začíná vesmírný prostor, je považována výška 100 kilometrů (v USA jen 80 km). Není zde zohledněno, zda se jedná o let orbitální či suborbitální. Takže podle současně nastaveného systému patří lodi SpaceShipTwo pokud překoná výšku 100 kilometrů) přídomek kosmická a lidem na její palubě (za stejné podmínky) označení astronauti. Nemusí se vám to líbit, ale nic s tím neuděláte, taková jsou současná pravidla. V současnosti se připravuje označení komerční astronauté – viz naše fórum.

Systémy se mění, i Pluto bylo kdysi devátou planetou, už neni. A samozřejmě spousta Američanů to neuznává, já zas neuznávám jejich „astronauty“ ze suborbitálních letů. A nejsem jediný.

Jenže těm Američanům to není nic platné – Pluto se kvůli nim planetou nestane. A i v našem přípedě platí stejná analogie. 😉

• frank napsal:

Kamil, nebyl bych takový purista, i v případě nepovedených startů ( nedávno Sojuz) nikdo nemůže lidem na palubě vzít to, že letěli kosmickou lodí. Navíc si myslím, že Američanům je váš názor “ ouplně ukradenej“ 🙂
        Ps historicky vzato Neil Amstrong odlétal na X15 víc letů než v kosmických lodích 🙂

3. Johanka napsal:

Nechybí ve větě „Spaceport America se pyšní přívlastkem první letiště na světě“ slovo? Neb

To je fajn, že se věnujete i letectví

Congrats!

Aj ked su medzicasom v tieni ostatnych sukromnych spolocnosti, idu dalej a to je fajn.