Jak slavit Vánoce ve vesmíru

Ani v tento den, kdy většina z Vás dokončuje poslední úklid Vašich domovů a balí poslední dárky, nezůstane náš blog bez článku. Ale protože je den, kdy máme být hlavně klidní a přemítat nad věcmi, na které běžně nemáme čas, vezmeme Vás tentokrát na malou poznávací výpravu za tím, jak slavit Vánoce ve vesmíru. Nejen posádka Mezinárodní kosmické stanice totiž tráví svátky ve vesmíru, ale v minulosti už tento nevšední zážitek mohlo prožít více astronautů. Jak tedy slavit Vánoce ve vesmíru? Čtěte dál.

Posádka Apolla 8 přeje hezké Vánoce 1968

První a zároveň možná pocitově nejsilnější kosmické Vánoce začaly asi nějak takto: Kosmická loď Apollo 8 se pomalu vynořuje nad měsíční obzor. První lidská loď, která již podruhé obkroužila Měsíc, nese posádku ve složení Frank Borman, Jim Lovell a William Anders. To jsou tři jména lidí, kteří se jako první dostali mimo gravitační vliv Země a vydali se dál, než kdokoli před nimi. Posádka vysílá očekávané hlášení pro Zemi a popisuje nehostinný povrch Měsíce. Letí ve výšce pouhých 113 kilometrů nad Měsícem. Je 24. prosince 1968 a mnoho lidí spatřuje v aktuálních událostech cosi symbolického. Na závěr vysílání posádka řekne, že by ráda přečetla své Vánoční poselství. Astronauté citovali první verše z knihy Genesis a celý přenos zakončil velitel lodě Frank Borman, když řekl: „Dobrou noc, hodně štěstí, veselé Vánoce a Bůh vám žehnej – žehnej vám všem na dobré Zemi.“ Celé poselství si můžete poslechnout zde.

Lidé si až doposud druhé Vánoce u jiného kosmického tělesa než je Země neužili. Hlášení Apolla 8 tak zůstává bohužel jediným takto symbolickým činem. NASA samozřejmě čelila kritice za propagaci křesťanství, ale když odhlédneme od přílišné korektnosti, šlo o velice kultivovaný akt, který ponejvíce prezentoval západní civilizaci. Nechme však hlubokých úvah a podívejme se dál.

Plechovkový vánoční stromek na Skylabu

Zdroj: https://farm8.staticflickr.com/

Náš výčet astronautů trávících Vánoce ve vesmíru mluví převážně o těch amerických, protože Rusové mají jako významnější Nový rok a Vánoce slavili až po příchodu Vladimíra Putina, ale pouze ty pravoslavné. A tak druhými astronauty, kteří zažili sváteční čas ve vesmíru, byla až poslední posádka, která obývala první americkou orbitální stanici Skylab. Gerald Carr, William Pogue a Edward Gibson se stali 24. prosince 1973 prvními, kteří k oslavě Vánoc měli i vlastní vánoční stromeček. Ten si vyrobili z prázdných plechovek a můžete si jej prohlédnout na obrázku.

Dalším, kdo ve vesmíru oslavil Vánoce, byl astronaut s českými předky John Blaha, který pobýval na ruské orbitální stanici MIR v roce 1996. Společně s ním byli na palubě ještě Rusové Valerij Korzunov a Aleksandr Karelim.

Nejčastěji se však Vánoce slaví samozřejmě na palubě Mezinárodní kosmické stanice, která je dlouhodobě stále obývána a proto zde posádky slavily od roku 2000 již třináct Vánoc a dnes budou slavit ty čtrnácté. Svátky se na ISS nesou v duchu malého uvolnění povinností a posádka si dokonce může dovolit i drobnou výzdobu interiéru, bez které se u nás na Zemi často neobejdeme. Ve vesmíru však často nastanou situace, které vás o Vánocích přivedou na místa, které byste nečekali. Astronaut Mike Hopkins si tak drží jeden primát. Vánoce měl možnost prožít při EVA. 24. prosince 2013 totiž již podruhé musel na opravu porouchaného tepelného čerpadla, které ke konci minulého roku nadělalo pěkných pár vrásek nejen astronautům. Výstup byl však úspěšný a tak může Mike vzpomínat na Vánoce prožité ve skafandru.

Mike Hopkins během vánoční EVA

Zdroj: http://upload.wikimedia.org/

Aktuálně mají na ISS i stromeček, který jim nedávno přivezly zásobovací lodě, stejně jako dárky od rodiny, které byly včas doručeny na stanici a dnes čekají v klasických vánočních ponožkách, až si je posádka vybere.

Vánoční nálada na palubě ISS

Zdroj: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/

Akorát to jídlo nebude tak sváteční a dobré, jako na Zemi. Na závěr přidáváme video s vánočním přáním z úst Barryho Wilmora, aktuálního velitele 42. dlouhodobé expedice na Mezinárodní vesmírné stanici.

Chtěl jsem, aby dnešní článek byl odpočinkový a aby ukázal, že Vánoce se slaví i vysoko nad námi a že agentury dokáží dát lidem chvilku klidu a to i přesto, že pracují na jednom z nejdražších pracovišť světa a jejich čas je takřka nenahraditelný. Inspirujte se a užijte si také chvíli klidu, alespoň o Vánocích. Hezké svátky vám přeje celý tým Kosmonautixu.

3 komentářů ke článku “Jak slavit Vánoce ve vesmíru”