Příprava na Block 5 probíhá na několika místech

Podrobný pohled na první exemplář prvního stupně ve verzi Block 5 během jeho čekání na statický zážeh.

Mise Bangabandhu-1, při které by měla do kosmu letět první bangladéšská geostacionární družice, sice má přijít až za tři týdny, ale přípravy na ni jsou v plném proudu hned na několika místech. Přípravami prochází jak samotný první stupeň (historicky první exemplář finální verze rakety Falcon 9), tak i startovní rampa na Floridě. Před pár hodinami se navíc objevila zpráva o přípravě aerodynamických krytů na tuto misi. V dnešním článku se pokusíme shrnout všechny důležité informace z posledních dnů.

Keith Wallace bydlí blízko základny McGregor a takto zachytil zážeh z 13. března.

Keith Wallace bydlí blízko základny McGregor a takto zachytil zážeh z 13. března.
Zdroj: https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net

Základna McGregor (Texas)
Na testovacím stanovišti je stále vztyčený první stupeň Falconu 9 z výrobní verze Block 5. Místní obyvatelé v uplynulých dnech hlásili 9. a 11. března dva krátké zážehy, které s velkou pravděpodobností patřily právě prvnímu stupni pro misi Bangabandhu-1. SpaceX zřejmě u nové verze postupuje při testech opatrně. 13. března pak přišla zpráva, že proběhl zážeh, který trval 2 minuty. Je otázka, zda šlo o kompletní zážeh s plnou délkou hoření, případně zda SpaceX nebude chtít v rámci zkoušek a ověřování ještě dodatečné zážehy.

Na tomto místě je potřeba říct, že zavádění nové vývojové verze je vždy časově náročnější, než když se daná technika dostane do ostrého provozu a všechny procesy se vyladí. Jakmile budou zkušební zážehy na texaské základně hotové, bude první stupeň odstraněn z testovacího stanoviště, jeřáb jej sklopí do horizontální polohy a s pomocí tahače vyrazí směrem na Floridu, odkud by měl nejdříve 5. dubna startovat.

Grafika zobrazující TEL pro Falcon Heavy včetně jistících čelistí a TSM.

Grafika zobrazující TEL pro Falcon Heavy včetně jistících čelistí a TSM.
Zdroj: http://i.imgur.com

Rampa 39A (Florida)
Z této rampy naposledy startoval na svou premiérovou misi Falcon Heavy a do budoucna by odsud měly létat hlavně mise, u kterých trvá příprava delší dobu. Kromě Falconu Heavy jde třeba o mise s pilotovanou lodí Crew Dragon. Pokud tyto náročnější mise postihne zpoždění, neodrazí se to na odkladech dalších misí, které mohou nerušeně startovat z nedaleké rampy číslo 40. Nyní má z této rampy startovat mise Bangabandhu-1, která vzhledem k premiéře Blocku 5 nese zvýšené riziko častějších odkladů.

Technici se v minulých týdnech pustili do úprav transportéru TEL, který bylo potřeba překonfigurovat z režimu pro obsluhu Falconu Heavy na běžný „jednoválcový“ Falcon 9. Šlo především o odstranění systémů, které jistí Falcon Heavy na transportéru a naopak o instalaci čelisti, které budou držet raketu v bočním směru. Navíc můžeme spekulovat o tom, že přechod na Block 5 může vyžadovat i nějaké dodatečné úpravy na TELu oproti minulým verzím.

TEL spatřený 14. března na rampě 39A

TEL spatřený 14. března na rampě 39A
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

14. března si lidé všimli, že TEL vyjel na rampu 39A, takže pravděpodobně dochází ke zkoušce kompatibility nově nainstalovaných dílů se systémy na rampě. Ačkoliv z rampy 39A před premiérou Falconu Heavy létaly Falcony 9 využívající tento TEL naprosto běžně, tentokrát je potřeba ověřit, zda proběhlo rekonfigurování z Falconu Heavy na Falcon 9 bez problémů.

Sídlo SpaceX (Kalifornie)
Jak 14. března informoval portál elonx.cz, přípravy probíhají i na aerodynamických krytech pro misi Bangabandhu-1. Ze žádosti přepravce Volga-Dněpr u ministerstva dopravy totiž vyplývá, že si SpaceX na 20. března domluvila služby obřího transportního letounu Antonov An 124-100. Ten by měl posloužit k převozu aerodynamických krytů na Floridu. Kryty se běžně převáží po silnici, ale na to zřejmě v tomto případě nebude čas. Důvody samozřejmě neznáme – možná se zpozdila výroba krytu. Jisté je, že firma potřebuje přepravit náklad rychleji než obvykle a tak sáhla po Antonovu.

Antonov An 124-100 pojme i velké náklady.

Antonov An 124-100 pojme i velké náklady.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Aerodynamický kryt nevypadá jako velký kus, ale zdání v tomto případě klame. Pod sestavený kryt by se totiž i s rezervou vešel známý americký školní autobus. Přepravit vzduchem takového drobečka hned tak nějaké letadlo nedokáže. Pro Antonov to nebude premiéra – urychlený přesun aerodynamických krytů tohle letadlo zajistilo i v rámci nedávné mise SES-16/GovSat-1.

Zdroje informací:
https://www.facebook.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/Block52.jpg
https://scontent.fprg2-1.fna.fbcdn.net/…2ab6c4237b9165314789c1ec85a49070&oe=5B483C43
https://i.imgur.com/EuekDyk.png
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=42214.0;attach=1481806;image
https://upload.wikimedia.org/…Antonov_An-124-100M-150_and_Cubana_Ilyushin_Il-96-300.jpg

Příprava na Block 5 probíhá na několika místech, 4.9 out of 5 based on 27 ratings
Pin It
(Visited 4 198 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.9/5 (27 votes cast)
(Visited 4 198 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


6 komentářů ke článku “Příprava na Block 5 probíhá na několika místech”

  1. Kamil napsal:

    Co se ví o prasklinách na lopatkách čerpadel? Co udělali, aby se netvořili?

    • Dušan Majer napsal:

      Ony ty praskliny nepředstavovaly žádné riziko už předtím, takže šlo spíše o opatrnost ze strany NASA. Ale konkrétní řešení jsem nikde neviděl.

  2. RiMr napsal:

    Kdyby někoho zajímaly záběry z Ruslana, nedávno jsem se do jednoho přimotal – úctyhodný stroj.. létající hangár…
    https://youtu.be/0HJvssoCpuo

Zanechte komentář