AKTUALIZOVÁNO: Cygnus opouští ISS a čeká na požár

AKTUALIZOVÁNO: Cygnus opouští ISS a čeká na požár, 2.5 out of 5 based on 23 ratings

Kosmická loď Cygnus dopravila na konci března k Mezinárodní vesmírné stanici více než tři tuny nákladu včetně mnoha vědeckých experimentů. Nyní je již naložena nepotřebným materiálem a odpadky. Posádka ISS má dnes naplánováno oddělení zásobovací lodi od stanice – Američan Tim Kopra a jeho britský kolega Tim Peake by měli společnými silami loď vypustit z držení staniční robotické paže okolo 15:30 našeho času. Vysílání NASA TV by mělo začít zhruba o půl hodiny dříve. V tomto článku máte možnost sledovat celou operaci živě.

Článek jsme nyní aktualizovali a okno přehrávače přímého přenosu jsme nahradili záznamem tohoto manévru.

Ještě než ale Cygnus shoří v atmosféře, čeká na něj ještě jeden velký experiment – na jeho palubě se v rámci experimentu Saffire rozhoří největší požár na oběžné dráze v historii. Celému pokusu jsme se detailněji věnovali v tomto článku, ale ve zkratce jde o to, že pomocí tohoto pokusu vědci zjistí cenné informace o hořlavosti látek a šíření plamenů ve stavu beztíže, což bude důležité pro bezpečnost příštích misí. Navíc v lodi, která není připojená ke stanici a která stejně brzy shoří v atmosféře nehrozí žádné riziko, pokud by se experiment vymknul kontrole.

Je fér poznamenat, že se můžeme těšit jen na záběry z oddělení – nečekejme, že uvidíme průběh hoření v útrobách lodi. S výsledky experimentu bychom ale mohli být časem seznámeni.

Rating: 2.5/5 (23 votes cast)