ExoMars zaměřil svůj cíl

V březnu jsme byli svědky bezproblémového startu ruské rakety Proton-M, která do meziplanetárního prostoru vystřelila první část evropsko-ruského projektu ExoMars. Sonda TGO a experimentální přistávací pouzdro EDM (Schiaparelli) doletí k Marsu v polovině října. Sestava se tedy v těchto dnech nachází zhruba v polovině své cesty, která měří téměř půl miliardy kilometrů. Nyní se Evropská kosmická agentura pochlubila prvním snímkem planety Mars z této mise. Fotku pořídila kamera CaSSIS umístěná na sondě TGO v době, kdy byla od Marsu vzdálená zhruba úctyhodných 41 milionů kilometrů.

Je jasné, že snímek nemá žádné oslňující rozlišení a leckdo by nad ním možná ohrnul nos – pozemní teleskopy nebo Hubbleův teleskop samozřejmě poskytnou mnohem lepší obrázky, ale pro kameru CaSSIS jde o úctyhodný výkon, protože má rudou planetu snímkovat z mnohem větší blízkosti. Aktuálně zveřejněná fotka je součástí kalibračních procesů, které podstupují všechny vědecké přístroje na palubě aby byly v době příletu k Marsu pokud možno co nejlépe připravené. Prozatím všechno probíhá podle plánu a analýza prvního snímku potvrdila, že kamera pracuje správně.

Rozložení vědeckých přístrojů na sondě TGO

ExoMars zaměřil svůj cíl, 2.5 out of 5 based on 30 ratings

Rating: 2.5/5 (30 votes cast)

7 komentářů ke článku “ExoMars zaměřil svůj cíl”

Výborně. Vítám každou drobnost, která potvrdí, že jde vše dle plánu 🙂

Sonda musí uletět ještě zhruba 250 mil. km a přesto je toto fotografie ze vzdálenosti 41 mil. km. Nebeská mechanika je někdy docela matoucí. To vypadá na s trochou nadsázky více méně „souběžný let“ s pomalým přibližováním.

Uz to tak byva, pokial nechcete namiesto Marsu trafit Jupiter 🙂

Nechci. Tam se blbě přistává 🙂 Jen jsem si vzpomněl na mladá léta, kdy mě tohle celkem mátlo.

Hohmanova přeletová trajektorie skutečně vyvolává zdání souběžného letu, nebeská mechanika je v tomto řekněme mírně neintuitivní 🙂

Krasna fotka. Aj ked malo cervena…

To bude nejspíš tím, že použili jen jeden barevný kanál nebo dokonce fotili bez filtru (pokud je to možné), takže jde o černobílou fotku. CaSSIS jinak barevné fotky umí, i když nemá klasické kanály RGB, ale dva infračervené, jeden červený a jeden modrozelený.