Evoluce Falconu 9 a jeho přistání

Falcon 9 přistává

Budou tomu téměř čtyři roky od doby, kdy jsem sledoval první malý a nesmělý skok Grasshopperu na testovacím stanovišti. Byla sobota 21. září roku 2012 a SpaceX tehdy začala testovat motorické přistání prvního stupně rakety. Prozatím šlo o zmenšeninu raketového stupně s mohutnou podpůrnou konstrukcí, na které raketa stála. První poskočení Grasshopperu nebylo výše než dva metry. Když jsem viděl video z uskutečněného testu, na jednu stranu jsem měl velkou radost, že se sen pomalu stává realitou. Na stranu druhou jsem ale chtěl víc. První drobný skok byl na videu stěží vidět a hlavně, doba, za kterou měl první stupeň Falconu 9 přistát při ostré misi, se zdála neuvěřitelně daleko. Nejeden fanoušek SpaceX včetně mě měl tehdy skryté obavy, jak se budou testy přistání vyvíjet a zdali tato průkopnická firma vše dotáhne do úspěšného konce. Po třech letech a třech měsících od prvního skoku pak nejnovější verze Falconu 9 úspěšně vynesla několik satelitů ORBCOMM na oběžnou dráhu a první stupeň bezproblémově přistál kousek od místa startu. 8. dubna letošního roku pak přišlo ještě náročnější přistání na lodi v oceánu. Pojďme se v úchvatném videu podívat, jakou cestu prošel Falcon 9 od prvního drobného skoku Grasshopperu až k sebejistému přistání v minulém týdnu.

Grasshopper při jednom ze svých testů ve výšce několika set metrů.

Grasshopper při jednom ze svých testů ve výšce několika set metrů.
Zdroj: http://www.space.com/

Jednomotorový Grasshopper začal drobnými skoky jednou za několik málo měsíců. Výška skoků se ale postupně zvyšovala, až jsme byli svědky několikasetmetrových letů. Začátkem roku 2014 pak SpaceX představila zařízení F9R Dev (Falcon 9 Reusable Development Vehicle), které už bylo daleko více podobné prvnímu stupni Falconu 9. Mělo shodnou výšku, sklopné přistávací nohy a tentokrát už tři motory Merlin 1D. Tou dobou se ale všechno nečekaně zrychlilo. SpaceX přistoupila ke zkouškám přistání prvního stupně během operačních letů na oběžnou dráhu. Nejdříve šlo o testy vstupu do atmosféry, řízení, přistávání na vodní hladinu a nakonec i na palubu lodi ASDS. To vše souběžně s testovacími lety F9R Dev na základně McGregor v Texasu. Na základně získaných zkušeností byl neustále upgradován řídící a naváděcí systém a raketě přibyla řídící roštová kormidla. Nakonec pak přišla úspěšná přistání na pevnině i na moři, o kterých už byla řeč výše.

Nezbývá, než si jen přát, aby dalších úspěšných přistání bylo co nejvíce a SpaceX aby dál úspěšně posouvala hranice možného a vyšlapávala cestám do vesmíru novou cestu. A nyní už si vychutnejte slíbené video. Stojí to za to.

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/
http://www.space.com/

Evoluce Falconu 9 a jeho přistání, 2.4 out of 5 based on 32 ratings
Pin It
(Visited 2 455 times, 1 visits today)
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.4/5 (32 votes cast)
(Visited 2 455 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


21 komentářů ke článku “Evoluce Falconu 9 a jeho přistání”

  1. Majkl napsal:

    Jak tak koukám na stream z přístavu jak sundávají přistávací nohy, tak si řikám proč proč neudělají i mod pro zaklapnutí nohou zase do původního stavu když už je samotná raketa zajištěna… Jestli by jim to neušetřilo nějaký čas a tím i peníze.

    • maiden napsal:

      Oni ty nohy asi taky nejlehci nebudou, tak proč je nesundat. Stejne tam v tyhle fazi asi jenom prekazi.
      Jestli chteji zrentgenovat svary v miste uchytu, tak jim ani nic jineho nezbyva.

    • Malky napsal:

      Nohy se musejí sundat pro transport po silnici, jinak by se Falcon nevešel pod mosty. Asi by to pomohlo kdyby ho rovnou dovezli na KSC, ale pokud ho chtějí dopravit do McGregoru na testování, tak je musí sundta tak jako tak.

  2. Martin Gembec napsal:

    V lednu 2013 jsem napsal: Zajímavé na celém pokusu (rozuměj s 40 m vysokým letem Grasshopperu) je, že SpaceX si představuje poněkud jiný způsob návratu prvního i druhého stupně rakety a sice motorickým sestupem. To se zdá nepravděpodobné, ale necháme se tedy překvapit.

  3. Marian napsal:

    Zrovna mám rozečtený životopis Elona Muska a doporučuji všem fanouškům SpaceX. Jsou tam dost dopodrobna popsány technické problémy při konstrukci raket které musel Elon a jeho tým inženýrů neustále řešit ve finanční a časové tísni.čte se to jedním dechem.

  4. endemit napsal:

    Zrovna dneska jsem se na toto video (Great video history of Falcon 9 by Kinematic) díval přímo na twitteru E. Muska. Je fajn, že se objevilo i tady s vyčerpávajícím komentářem v češtině.

  5. Adam Trhoň napsal:

    Video je parádní, jen ta „muzika“ mi trhá uši…

  6. evzen napsal:

    Pekne zakonceni videa: „To vsechno se stalo za mene nez 4 roky. Co se asi stane za dalsi 4 roky?“.
    Ja se tesim…..

  7. Štěpán napsal:

    Dostaly mě ty pasoucí se krávy při testech grasshopperu že jim to nevadilo ?

Zanechte komentář