OBRAZEM: První svar letového Orionu

Dočkali jsme se! V dubnu jsme Vás informovali o tom, že v Michoudově středisku probíhají přípravy na svařování inženýrského demonstrátoru. Ten poslouží k praktickému vyzkoušení všech montážních procesů. Tyto zkušenosti se pak budou hodit při stavbě letového Orionu. Zároveň jsme psali, že po prázdninách začne svařování ostrého letového modelu. A je to tu – 5. září byl na obří svářečce dokončen první ze sedmi svarů, které spojí dohromady jednotlivé díly pro přetlakovou kabinu lodi Orion, která se v roce 2018 vydá bez posádky na špičce rakety SLS k Měsíci. NASA k této události připravila obsáhlou fotogalerii a když jsme začali vybírat, které fotky Vám v článku ukážeme, bylo nám líto některé vyřadit nakonec tedy přinášíme kompletní fotogalerii od NASA. Článek obsahuje více fotek, než bývá na našem webu zvykem, ale věřte tomu, že snímky za to opravdu stojí. Právě totiž začala vznikat nová kosmická loď schopná letů mimo zemské gravitační pole.

Diagram znázorňující jednotlivé díly přetlakové kabiny lodi Orion. První svar spojil dohromady dvě nejvýše umístěné části označované "tunnel" a "forward bulkhead"

Diagram znázorňující jednotlivé díly přetlakové kabiny lodi Orion. První svar spojil dohromady dvě nejvýše umístěné části označované „tunnel“ a „forward bulkhead“
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Přípravy před prvním svarem

Přípravy před prvním svarem
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Přípravy před prvním svarem

Přípravy před prvním svarem
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Přípravy před prvním svarem

Přípravy před prvním svarem
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Inspekce vnitřní části"forward bulkhead"

Inspekce vnitřní části“forward bulkhead“
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnitřního přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Instalace "forward bulkhead" Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny - volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)

Instalace „forward bulkhead“ Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny – volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Instalace "forward bulkhead" Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny - volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)

Instalace „forward bulkhead“ Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny – volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Instalace "forward bulkhead" Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny - volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)

Instalace „forward bulkhead“ Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny – volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Instalace "forward bulkhead" Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny - volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)

Instalace „forward bulkhead“ Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny – volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Instalace "forward bulkhead" Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny - volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)

Instalace „forward bulkhead“ Tato část asi nemá žádný přesný překlad do češtiny – volně ji můžeme nazvat stropem kabiny (viz úvodní diagram)
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.

U třecího svařování s promíšením je alfou a omegou úspěchu fixace obou dílů, které se ani při velkých silách, které na ně působí, nesmí pohnout. Zde probíhá instalace vnějšího přítlačného prstence.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Tento rotující hrot se stará o celé svařování

Tento rotující hrot se stará o celé svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Počítačem ovládaná svářečka se přesouvá na místo

Počítačem ovládaná svářečka se přesouvá na místo
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování

Poslední úpravy a kontroly před zahájením svařování
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Začínáme svařovat letový model lodi Orion pro misi EM-1

Začínáme svařovat letový model lodi Orion pro misi EM-1
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Začínáme svařovat letový model lodi Orion pro misi EM-1

Začínáme svařovat letový model lodi Orion pro misi EM-1
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Průběh svařování kontrolovalo několik odborníků

Průběh svařování kontrolovalo několik odborníků
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Průběh svařování kontrolovalo několik odborníků

Průběh svařování kontrolovalo několik odborníků
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Průběh svařování kontrolovalo několik odborníků

Průběh svařování kontrolovalo několik odborníků
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola

Svar je téměř hotov, zbývá začištění a závěrečná kontrola
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
http://www.nasa.gov/
https://www.facebook.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1694324ffaace871b26527ee5baab14d&oe=5676E82C
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/15-182diagram.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538857849181_3718827656749596467_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538861182514_3716276135445900227_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538904515843_8923418130567533911_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538684515865_1238373438080475446_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538991182501_999254198657529524_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538887849178_8533863250000297182_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538864515847_6663670893988527674_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538811182519_5935444255367960042_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855538894515844_6500806659323594891_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…bad1683fd4de60db370e88572c054749&oe=56A6E144
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…65306510575bd458b8e2af8056d24896&oe=56A33065
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539274515806_7248279813164877310_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539324515801_3835213215529032462_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539304515803_8147781499648926672_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539384515795_6885443035998403617_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539391182461_6537341641126809191_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539381182462_1685276526762683627_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539361182464_6467440060704503989_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539281182472_9013323329987779885_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539491182451_5161601846449155738_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539661182434_9134532496659241757_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…a1fd313b44f5b55bd25c9be804cbd9a7&oe=5670BAAF
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…6c0edfaa85450964d0b054bbf3008723&oe=56A497E0
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539684515765_6149445045203716750_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539761182424_6230439597199810535_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539727849094_2913983627675304309_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539677849099_7890349756607732408_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539764515757_1501322474630477540_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855539821182418_8407936152451469652_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540007849066_1592206160543936231_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540024515731_3315874029727339692_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…0bd781913f7352690e563dec01ffa39a&oe=565DFC9D
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…9bf19cd6540ace6488b0b9d6020c654d&oe=56A831B6
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540031182397_1137838927490790182_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540037849063_1770674568552109436_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540064515727_2358075462483129433_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540091182391_4272981308334559316_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…855540047849062_2070611142231549480_o.jpg

OBRAZEM: První svar letového Orionu, 2.4 out of 5 based on 17 ratings
Pin It
(Visited 1 763 times, 1 visits today)
Nahlásit chybu

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 2.4/5 (17 votes cast)
(Visited 1 763 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


27 komentářů ke článku “OBRAZEM: První svar letového Orionu”

  1. Jiří Hošek napsal:

    Doplním, že sváry budou prováděny v pořadí uvedeném v infografice v úvodu článku. Celá primární struktura má být hotova v prosinci 2015, a již v lednu 2016 má být přepravena do budovy Operations & Checkout Building v Kennedyho kosmickém středisku.

  2. roman hronza napsal:

    V pravdě historický okamžik. Vzniká loď schopna letů mimo zemské Magnetické pole (za Van Allenovými pásy).

    • Pepo napsal:

      A prečo by tam leteli ? Veď na mesiac neleteli 50 rokov.
      Orion je veľmi drahá raketa , takže zas nebudu lietať nikde len okolo zeme. No a klincom čo to dorazí bude nový americký prezident typu Obama. Vojny ktoré stále vedú od 2. svetovej bude stáť amikov veľa veľa vytlačených nekrytých peňazí.

      • Dušan Majer napsal:

        Je potřeba, aby NASA dostávala více financí. Ale i se současným malým objemem dokáže zázraky. Orion a SLS mají momentálně dvě naplánované mise a pilně se pracuje na dalších. Doufám, že to klapne a tenhle nádherný stroj bude létat co nejvíce.

        • roman hronza napsal:

          Tak to poslední si přeji ze všeho nejvíce 🙂

        • Racek napsal:

          Moc si to přeji a taky se současně moc obávám. Konec konců, přednost má vždy HUBA armády, jak říkal Havlíček. A ta si umí sakra říci o peníze.
          Ale hoši, že je to nádherný stroj, co? Slintám blahem.

        • Dušan Majer napsal:

          O kráse Orionu je zbytečné diskutovat, ale což teprve až bude sedět na špičce SLS. 🙂

      • asdf napsal:

        Předně Orion není raketa 😉
        Za druhé stejně tak mohu opáčit: proč by lítali kolem Země? Co by z toho asi tak měli? K tomu bohatě postačí Starliner nebo Crew Dargon.

        • Spytihněv Čumpelík napsal:

          Jo s tou neraketou jsem si chtěl taky zarýt. Za trest 🙂

        • gg napsal:

          Chcete tím říct, že je neřiditelný? 😉

      • Jaro Pudelka napsal:

        Pepo, pesimisti nikdy neposunuli našu civilizáciu vpred.

  3. Spytihněv Čumpelík napsal:

    Tak už tomu začínám i věřit 🙂 A rok 2018 je tu cobydup (ty roky jsou poslední dobou čím dál kratší).

  4. Kenny007 napsal:

    Tomuto nástupci legendárního Apolla fandím a měl jsem možnost stát v Praze před jeho maketou v životní velikosti. Až tehdy si člověk uvědomí jak je ta loď velká třeba proti Sojuzu.

    • roman hronza napsal:

      A až k tomu připojí „habitat“, tak to už bude slušný „vesmírný autobus“ použitelný při cestě na Mars.

  5. roman hronza napsal:

    Nedílnou součástí Orionu je jeho servisní modul, který vyrábí Evropská agentura (4.fotogtrafie): http://spaceflightnow.com/2015/08/03/orion-service-module-seen-as-schedule-driver/

  6. maro napsal:

    Perfektní je, jak NASA zaangažovala studenty z technických škol do konstrukce ochranného štítu. Vyhlásila soutěž pro studentské týmy, poskytla mentory a vítězný návrh testovala při skutečném letu. Paráda, takhle se správně motivují študáci a získávají budoucí zaměstnanci:
    http://news.virginia.edu/content/uva-students-who-designed-shield-orion-spacecraft-attend-liftoff

  7. Spytihněv Čumpelík napsal:

    Neméně zajímavé je sekundární užitečné zatížení. Místo je pro 11 cubesatů. Zatím to vypadá, že je jich vybráno 5 a všechny míří k Měsíci, asteroidu nebo aspoň do meziplanetárního prostoru. Se sluneční plachtou nebo bez ní…. Asi je ještě brzy, věci se mohou velmi změnit, ale možná by stálo za uvážení věnovat tomu samostatný článek.

  8. gg napsal:

    Trošku si zatrollím… 🙂

    • maro napsal:

      No nádhera. Jako interiér sportovního auta. Taky žádné schránky, kufry a jiné „zbytečnosti“. Tedy super na rychlou projížďku a dost nevhodné pro rodinný výlet. Je cesta na ISS špíš rychlou projížďkou, nebo spíš rodinným výletem?

Zanechte komentář