Původ jasných skvrn na Ceres? Tipujte!

Trpasličí planeta Ceres

Už když se před několika týdny americká sonda Dawn přibližovala k trpasličí planetě Ceres, tak všechny zaujaly neobvyklá jasná místa na povrchu. Šlo o světlé skvrny, jejichž původ zatím neznáme. Sonda teprve postupně klesá na nižší oběžné dráhy, které jí umožní prozkoumat nejen tyto pozoruhodné oblasti, ale také celou trpasličí planetu. Než vědci dostanou detailnější data, která by měla záhadu rozlousknout, může zatím veřejnost čile spekulovat. Jsou jasné skvrny způsobeny vulkanismem, nebo jde o odhalenou vrstvu ledu, není to třeba vrstva soli? Na webu JPL nyní mají čtenáři možnost hlasovat pro možnost, které nejvíce věří. K dispozici je šest kategorií – sopka, gejzír, hornina, led, sůl, případně „jiné“. K hlasování nepotřebujete žádnou registraci – stačí jen kliknout na možnost, která se Vám zdá nejpravděpodobnější. Jde o velmi originální nápad, jak mezi veřejností zpopularizovat misi sondy Dawn a dostat ji více do povědomí lidí.

18 komentářů ke článku “Původ jasných skvrn na Ceres? Tipujte!”

1. Glosglober napsal:

Sopka !

Hurá, dala som podľa verejnosti najpravdepodobnejšiu možnosť! 🙂 Vzhľadom na to, že ide o popularizačnú akciu, sa ale čudujem, že medzi možnosťami chýbajú ufóni. 🙂

• kastelan napsal:

No ano 🙂 nebo to může být velmi mazaná reklama na hvezdné války sedm, v den premiéry se hvězda smrti vyjeví v pravém světle, to je můj skromný tip 🙂

3. Anna Nova napsal:

Jedna, tá chladnejšia biela škvrna bude možno po seizmickej aktivite odhalená podložná ľadová vrstva. A druhá škvrna, tá teplejšia bude možno po dopade ľadového úlomku kométy…

4. Steve napsal:

Tipuji jiné, je to něco neznámého.

5. Spytihněv Čumpelík napsal:

Mohlo by se to po průletech stále jevit natolik zajímavě a záhadně, že by stálo za úvahu na závěr mise na tom místě přistát/dopadnout, a až do posledního okamžiku přijímat záběry plně osvětleného kosmodromu. Protože to je můj tip 🙂

• Anna Nova napsal:

😉 Dopadať sa nebude … Lebo o rok sa ide ešte k Pallasu! …síce už „len“ prelet, ale už aj to bude čerešnička na druhú 😉

Nerad vám kazím radost, ale možnost, že se poletí k Pallas už možná definitivně padla. Dříve se o tom sice spekulovalo, nicméně momentálně už NASA prohlašuje, že Dawn už u Ceres zůstane.

• Spytihněv Čumpelík napsal:

Po Pallas jsem před časem pátral a našel rozhovor přímo s jedním z členů týmu, kde se on sám diví, kde se ta informace vzala. Že o letu k Pallas ani vážně neuvažovali.

6. Honzina napsal:

No podle mě je to obnažený světlý podklad a protože to není jediné světlé místo … ta „ďoura“je prostě nejhlubší, tak je podklad vidět nejlíp 🙂
    Taky tipuju ledový podklad, takže led 🙂

7. Milan Lojkásek napsal:

led

8. Jarda napsal:

Podobně vypadají čerstvé krátery na měsíci. Typuju kráter po dopadu asteroidu.

9. Jarda napsal:

By mě zajímalo co je možnost rock. Myslej tím dopad asteroidu?

No jo, před nějakou dobou jsem četl úvahy o tom, že Ceres je z velké části složen z ledu, tak tohle beru zatím jako podporu téhle hypotézy.

11. Asdf napsal:

Podle mě je to šlehačka.