Kosmotýdeník 119. díl (22.12. – 28.12.2014)

Vánoce i následné svátky jste snad prožili v klidu a rodinné atmosféře. Pro ty, kteří museli někam do zaměstnání, nebo klid neměli, máme útěchu. I během svátků probíhaly přípravy na start, například v Rusku od 23. do 27. prosince se uskutečnily hned tři. A v Číně další. Samozřejmě, v Rusku neslaví naše Vánoce, ale i tak se na některých startech podílelo mnoho Evropanů. Zkrátka a dobře, dnes vám přinášíme sváteční souhrn toho, co se událo v kosmonautice za posledních sedm dní. Ať se vám kosmotýdeník líbí.

Rusové otestovali Angaru A5

Velice dlouho, vlastně až do současnosti těžil ruský raketový průmysl hlavně ze zkušeností sovětských. V roce 1992 však padl návrh na vytvoření nové a zcela ruské rakety, která se bude vyrábět na zmenšeném území Ruské federace. Přes mnoho odkladů, zpoždění a nečekaných událostí se letos v červenci vydala na svoji cestu první raketa z rodiny Angara, byla to její nejlehčí verze A1.

23. prosince se však zažehly motory další rakety, tentokrát pod označením Angara A5. Jedná se o těžkou verzi z rodiny nosičů Angara, která dokáže dostat až 4,5 tuny nákladu na geostacionární dráhu. Tentokrát však startovala s maketou dvou a půl tunového satelitu, který dle vyjádření ruských techniků dostala na požadovanou dráhu v požadovaném čase. Test tak byl zcela úspěšný. Raketa Angara A5 by měla po roce 2020 nahradit rakety Proton, které v poslední době zaznamenaly několik neúspěchů. Zároveň by tato rodina raket měla umožnit přesídlit z Bajkonuru ležícího na území Kazachstánu, do nově budovaného kosmodromu Vostočnyj, který se ovšem potýká s podfinancováním a z toho vyplývajícími zdrženími oproti plánu jeho výstavby.

Angara by se měla provozovat v několika modifikacích. V červenci vyzkoušená A1 má jen centrální stupeň a nosnost 2 t na LEO. Angara 1.2 již dokáže na LEO vynést 3.7 t. Angara A3 vynese na LEO 14.6 t a na geostacionární dráhu dokáže vynést až 2 t. A Angara A5 by tedy měla zvládat vynést 24.5 t na LEO a zmiňované 4,5 t na geostacionární dráhu.

Záznamy ze startu si můžete prohlédnout zdezde.

Sváteční nadílka startů

Ruský satelit Resurs P2

Během Vánočních svátků se na orbitu vydaly hned tři družice v režii Ruska a jeden v podání Číny, což si nyní zrekapitulujeme.

25. prosince ve 4:01 SEČ odstartovala z kosmodromu Pleseck raketa Sojuz 2.1b. Jejím nákladem byla armádní družice Lotos-S, která je pravděpodobně určena k elektronickému průzkumu a zřejmě dostane krycí označení Kosmos 2503.

26. prosince se na kosmodromu Bajkonur zažehly motory rakety Sojuz 2.1 a ta vynesla na orbitu nový ruský vědecký satelit Resurs P2, který je zaměřený na zkoumání plasmatu, které interaguje s atmosférou, kvůli čemuž nese kamery s vysokým rozlišením. Dalším studijním oborem satelitu je zatím vědcům neznámá temná hmota. Navíc bude satelit po následujících pět let sbírat podklady, které budou využívány ruským zemědělstvím a zkoumat životní prostředí. Start si můžete prohlédnout zde.

27. prosince nad ránem odstartovala čínská raketa CZ-4B z čínského kosmodromu Tchaj-jüan. Na své palubě nesla vojenský špionážní satelit Yaogan 26. I když čínská média po startu ohlásila, že jde o vědeckou družici, která bude pomáhat zemědělcům, tak západní analytici dle parametrů oběžné dráhy odvodili, že jde se vší pravděpodobností o snímkovací vojenský satelit.

Raketa CZ-4B

27. prosince přišel ještě jeden start, tentokrát opět v ruské režii. Raketa Proton na orbitu úspěšně umístila telekomunikační satelit Astra 2G. Horní stupeň rakety Briz-M musel vykonat čtyři zážehy, než dostal satelit na správnou dráhu. Tyto zážehy se povedly a satelit je připraven k užívání. Záznam ze startu si můžete prohlédnout zde.

Kosmické mini-zprávy

Podívejte se na zajímavou vizi, kterou vytvořili mladí studenti a zaměstnanci NASA. Týká se možného obydlení atmosféry Venuše. Vide je zde.

Samozřejmě by nemělo chybět ani vánoční poselství. My vám nabízíme to, které pro organizaci UNICEF poslala z oběžné dráhy Samantha Cristoforetti, poslechnout si jej můžete zde.

2 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 119. díl (22.12. – 28.12.2014)”

1. AloisJanicek napsal:

Kam se ve výčtu vánočních startů poděl Kosmos 2503 aka Lotos-S, který startoval na Soyuzu 2.1b 25.12 ráno z Plesetsku?
    A osobně Číně nevěřím žádný „remote sensing“ satelit jako čistě civilní, ale to platí samozřejmě pro všechny vesmírné národy.