Spolehlivá Ariane opět nezklamala

Kosmodrom v Kourou se dnes krátce po půlnoci stal dějištěm letos čtvrté, ale celkově již 75. ohnivé show, během které se nejsilnější evropská raketa – Ariane 5 odlepila od startovní rampy a zamířila k nebi. Na oběžnou dráhu vynášela hned dva telekomunikační satelity. Původně měly satelity startovat už v květnu, ale satelit Optus 10 musel na dodatečné kontroly do Kalifornie, což zdrželo i družici Measat 3b, která s ním měla startovat. Tyto družice mají za úkol pokrýt svým signálem oblast Malajsie a Austrálie. Náš dnešní článek zrekapituluje samotný start, ale najde se i prostor pro seznámení se se satelity.

Ariane 5 během převozu na rampu

Ariane 5 během převozu na rampu
Zdroj: http://www.spaceflightnow.com/

Ve středu 10.9. se raketa vydala na tři kilometry dlouhou cestu z montážní haly na odpalovací rampu. Pod jejím aerodynamickým krytem byly uložené telekomunikační satelity Measat 3b a Optus 10, které budou po dobu následujících 15 let zprostředkovávat televizní vysílání pro miliony zákazníků od Asie po Austrálii. Technici připojili raketu k palivovému, elektrickému a datovému spojení.První testy ukázaly, že Ariane 5 je připravena ke čtvrtečnímu startu.

Následovalo tankování kapalného kyslíku a vodíku a poslední zkoušky všech systémů. Ale odpočet neběžel hladce. Poprvé se zastavil v čase T-7 minut, kdy startovní týmy potřebovaly ještě pár minut k nastavení automatické startovací sekvence. To už bylo jasné, že původně plánovaný termín startu ve 23:21 našeho času se nepodaří dodržet. Zdržení trvalo jen pár minut a odpočet se znovu rozjel. Druhé zastavení přišlo 27 sekund před startem. Odpočet se musel vrátit zpět do stavu T-7 minut. Kosmodrom v Kourou mezitím zahalila tma. Teprve až ve 23:58 se vše rozjelo znovu. Dnes v 0:05 našeho času se se raketa vydala k obloze.

Nosič po zážehu zamířil směrem na východ – nad nikým neobydlenou pustinu Atlantského oceánu. Po dvou minutách a 20 sekundách mohla raketa odhodit dva pomocné urychlovací bloky, které při startu zajišťovaly úctyhodných 90% tahu celé sestavy. O minutu později se podle plánu vedví rozdělil aerodynamický kryt a odkryl tak oba satelity. Raketa byla v té době mimo husté vrstvy atmosféry, takže nákladu nehrozilo poškození a aerodynamický kryt by byl už jen zbytečnou přítěží.

Motor Vulcain na prvním stupni hořel podle plánu po dobu devíti minut. Hornímu stupni, který pohání motor HM7B pak stačil 16 minutový zážeh, aby oba satelity dopravil na dráhu přechodnou ke geostacionární. Jako první se od adaptéru, který spojoval družice s horním stupněm oddělil v čase T+26 minut a 54 sekund Measat 3b. 28 minut a 40 sekund po startu se podle plánu oddělil válcovitý modul Sylda, pod kterým byla uložena družice Optus 10. Ta se od horního stupně oddělila v čase T+ 34 minut a 26 sekund.

Družice Measat 3b během pozemních příprav

Družice Measat 3b během pozemních příprav
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Oba satelity v dalších dnech pomocí vlastních raketových motorů ve čtyřech zážezích zakulatí své oběžné dráhy na úrovni dráhy geostacionární. Jako první si představíme Measat 3b. Jak už jeho název napovídá, spadá pod společnost Measat, která zajišťuje telekomunikační služby. aktuálně vypuštěná družice bude šířit televizní signál po Malajsii, Indonésii, Indii, ale také Austrálii. Podle odhadů společnosti Measat by měla nová družice pokrýt minimálně 18 milionů klientů. Na těle satelitu, který vyrobila firma Airbus Defence and Space bychom našli 48 transpondérů v pásmu Ku. Satelit váží 5 897 kilogramů a jejím finálním pracovním prostorem bude 91,5° východní délky nad rovníkem, kde se připojí k dalším dvěma družicím společnosti Measat.

Optus 10 během pozemních příprav

Optus 10 během pozemních příprav
Zdroj: https://kosmonautix.cz/

Optus 10 patří australskému telekomunikačnímu operátorovi Optus a kromě televizního vysílání, které má zajišťovat i výše zmíněný Measat 3B bude se přes Optus 10 přenášet také internet, telefonické hovory a data. Svým signálem má pokrýt především australský kontinent, ale na částečné pokrytí se mohou těšit i uživatelé na Novém Zélandu a dokonce i v oblastech u Antarktidy. Družice bude během své patnáctileté služby zavěšená nad 164. poledníkem východní délky. Satelit váží 3 270 kilogramů a našli bychom na něm 24 transpodérů v pásmu Ku. Za jeho výrobou stojí společnost Space Systems sídlící v kalifornském městě Palo Alto.

Na závěr ještě pár čísel o dnešním úspěšném startu. Šlo o:
219. start rakety z rodiny Ariane od roku 1979
75. start rakety Ariane 5 od roku 1996
44. start verze Ariane 5 ECA od roku 2002
257. start pod hlavičkou Arianespace od roku 1980
49. let motoru Vulcain 2
177. let motoru HM7B
63. let Ariane 5 na dráhu přechodnou ke geostacionární
3. vypuštěný Measat na Ariane
110.start družice od Airbus Defence and Space s pomocí Arianespace
6. vypuštěný Optus na Ariane
8. letošní start rakety z Kourou
4. letošní start Ariane 5
55. celosvětový letošní pokus o let do vesmíru

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://www.spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
http://mediasat.info/uploads/news/864×400/47146fb06fd116b4c46a3b92106f7efe.jpg
http://www.spaceflightnow.com/ariane/va218/140910preview/ariane5_400286.jpg
http://spaceflightnow.com/ariane/va218/140910preview/measat3b_400266.jpg
http://spaceflightnow.com/ariane/va218/140910preview/optus10_400286.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.