Gaia posouvá své možnosti

Evropské sondě Gaia, která má za úkol vytvořit přesný 3D model našeho vesmírného okolí a zmapovat polohu miliardy hvězd, jsme se na našem portálu věnovali již v několika článcích. Dnes se k této sondě znovu vracíme v krátkém článku, jelikož pozemní týmy zpřesnily palubní software, takže Gaia může monitorovat i slabší hvězdy. Díky tomu bude výsledná mapa našeho hvězdného okolí podrobnější a přesnější. Momentálně tak každý den Gaia pozoruje téměř 40 milionů hvězd, které projdou jejím zorným polem.

Pozemští technici totiž upravili a zpřesnili algoritmus detekující hvězdy v zorném poli palubní kamery. Díky tomu bude moci Gaia pozorovat i slabší hvězdy. Oficiální zpráva hovoří o limitní magnitudě 20,5, ale díky nepřesnosti měření jasnosti takto slabých hvězd je hranice spíše v rozmezí mezi +19 a +21,5 mag. Na druhou stranu nic není zadarmo, takže tímto zvýšením objemu práce Gaia plně využívá svou palubní paměť.

Již před několika dny jsme na našem webu informovali také o objevu první supernovy, kterou Gaia zachytila. Aby ale bylo dnešní shrnutí aktualit o této sondě kompletní, nemůžeme vynechat ani tuto událost. Objevená supernova nese označení Gaia14aaa a nalezli bychom ji mimo naši Galaxii – celých 500 milionů světelných let od Země. Bližší informace najdete v tomto článku.

První supernova objevená sondou Gaia