Předposlední zážeh před příletem k Bennu

Sonda OSIRIS-REx včera provedla brzdící manévr AAM-3. Trysky TCM určené ke korekcím dráhy provedly tento manévr rozdělený plánovanou pauzou. Ta byla vynucená jednoduchou fyzikou – vzhledem k orientaci sondy v prostoru při zážehu bylo potřeba eliminovat situaci, kdy by vědecké přístroje mířily ke Slunci. Manévr se tedy rozdělil na dva zážehy, které snížily rychlost přibližování z 5,2 m/s jen na 11 cm/s! Oba zážehy byly co do intenzity téměř identické – každý z nich změnil rychlost o 2,6 m/s. Pozemní týmy již provedly základní analýzu telemetrie a zdá se, že manévr proběhl podle plánu. Definitivní jistotu ale budeme mít až za několik dní po dokončení důkladných rozborů.

Manévr AAM-3 zároveň nasměroval sondu do příletového koridoru, ve kterém se počítá s pořízením snímků s vysokým rozlišením. Právě podle nich budou vědci určovat tvar asteroidu Bennu. Šestitýdenní fáze postupného zpomalování je ve své polovině. Dřívější manévry AAM-1 a AAM-2 provedené 1. a 15. října snížily rychlost přibližování celkově o 486 m/s. Nyní zbývá již poslední zážeh – AAM-4. Ten je naplánován na 12. listopadu a jeho úkolem bude kromě zpomalení přibližování i nasměrování sondy vstříc příletu do vzdálenosti 20 kilometrů od asteroidu Bennu, který je plánován na 3. prosince.

Předposlední zážeh před příletem k Bennu, 5.0 out of 5 based on 13 ratings

Rating: 5.0/5 (13 votes cast)

13 komentářů ke článku “Předposlední zážeh před příletem k Bennu”

Sonda byla dnes v 0.00hod 244 km od cíle, denní přiblížení činí cca 9,5 km.

NASA zveřejnila první portrét , jako by z oka vypadl japonskému asteroidu.

Ta podobnost s Ryugu je neskutečná. Relativně zblízka jsme navštívíli a nafotili asi nějakých 14 planetek a ty tvary jsou velice rozmanité, obvykle nesouměrné šišoidy. A tady máme dvakrát za sebou planetky, které spolu s Itokawou jsou jediné z nich s rozměry pod kilometr a tyto dvě poslední jsou na první pohled jako dvojčata a dokonce jakoby jevily i snahu se zakulatit, což je další u takhle malých těles neobvyklá věc. Tak co Ultima Thule? Bude taky podobná? To už by bylo opravdu podivné a alarmujícící a konspirujícící 🙂