Chystá Falcon na víkend nečekané přistání?

SpaceX nám v těchto dnech servíruje jeden chod za druhým. Po nášupu v podobě Falconu Heavy, ze kterého se stále ještě vzpamatováváme, měl včera přijít start Falconu 9 z Kalifornie, ale nadlimitní nárazy větru ve vyšších vrstvách atmosféry způsobily odklad o 24 hodin. Dnes by tedy měl přijít druhý pokus, ale v tomto článku bude řeč o jiném startu. Aby to nebylo tolik matoucí, řekněme si hned na začátek, že tentokrát bude řeč o misi, která má startovat z Floridy. Na tamní rampě číslo 40 totiž včera proběhl statický zážeh před misí Hispasat 30W-6.

Archivní snímek Falconu 9 na floridské rampě číslo 40.

Archivní snímek Falconu 9 na floridské rampě číslo 40.
Zdroj: http://spacenews.com

Pokud se vše podaří, bude to již třetí únorová mise SpaceX, přičemž každá odstartuje z jiné startovní rampy. Po premiéře Falconu Heavy z floridské rampy 39A a misi Paz, která má letět z rampy na Vandenbergově základně v Kalifornii se nyní podíváme na floridskou rampu číslo 40. Právě sem byla již v úterý 20. února vyvezena raketa Falcon 9, aby provedla tradiční simulaci předstartovní přípravy zakončenou statickým zážehem. Úkolem těchto zkoušek je ověřit, že raketa funguje správně a že je schopna zvládnout předstartovní aktivitu.

Zážeh samotný většinou u nových stupňů trvá tři a půl sekundy, během kterých raketu drží na místě speciální čelisti a senzory zatím sbírají informace o chodu motorů. Včera došlo ke statickému zážehu až na konci vymezeného okna, ale to nic nemění na faktu, že Falcon je připraven na další misi. Po zážehu začala tradiční základní analýza dat a jelikož se v nich neobjevil žádný problém, mohla SpaceX na Twitteru oznámit, že se start blíží. Start pro španělského satelitního operátora Hispasat je momentálně plánován na tuto neděli, tedy 25. února.

Zatímco technici na rampě odčerpávali palivo z nádrží rakety, programátoři se pustili do hloubkové analýzy dat, aby mohli podrobně prozkoumat chování všech klíčových systémů. Falcon 9 mohl být sklopen do horizontální polohy a převezen do montážní haly. Raketa je totiž při zážehu tvořena pouze prvním a druhým stupněm – chybí jí aerodynamický kryt s nákladem. Právě v těchto dnech by mělo dojít k jeho instalaci na horní stupeň a raketa bude kompletní. Několik hodin před startem dojde k vývozu kompletního nosiče na rampu 40, kde se bude chystat ostrý start.

Gary Blair vyfotil stupeň číslo 1044 na základně McGregor.

Gary Blair vyfotil stupeň číslo 1044 na základně McGregor.
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

Při této misi se použije zbrusu nový první stupeň s výrobním číslem 1044, který byl v listopadu loňského roku zpozorován na texaské základně McGregor. Právě zde probíhají statické zážehy všech nových stupňů, než jsou odeslány na kosmodrom. Zdejší zážehy trvají mnohem déle než ty, které probíhají na rampě před startem – jejich délka se pohybuje od minuty po dobu, která odpovídá letovému profil, což je zhruba dvě a půl minuty.

Družice Hispasat 30W-6, která se někdy označuje také jako Hispasat 1F, bude raketou Falcon vynesena na dráhu přechodovou ke geostacionární. Jde o eliptickou dráhu, jejíž nejvyšší bod se nachází ve výšce geostacionární dráhy (zhruba 36 000 km vysoko). Družice pak s pomocí vlastních motorů zakulatí oběžnou dráhu na geostacionární úrovni. O výrobu družice se postarala společnost Space Systems/Loral a jejím provozovatelem bude operátor Hispasat.

Družice Hispasat 30W-6

Družice Hispasat 30W-6
Zdroj: https://www.sslmda.com

Hispasat 30W-6 má za úkol nahradit družici Hispasat 1D, kterou v roce 2002 vynesla raketa Atlas IIAS. Hispasat 1F pokryje signálem v pásmu Ku Evropu, a velkou část Ameriky, což zajistí 48 transpondérů v pásmu Ku. Kromě toho disponuje ještě šesti transpondéry v pásmu Ka, které budou vyčleněny pro oblast jižní a střední Evropy s dosahem do severní Afriky.

Družice postavená na platformě SSL 1300 by měla na oběžné dráze fungovat po dobu patnácti let. Hispasat 1F váží 6092 kilogramů a ještě pár hodin před vydáním tohoto článku se soudilo, že takový náklad Falcon 9 sice vynést dokáže, ale je to moc těžké na přistání prvního stupně. Nový stupeň se tak vůbec neměl pokoušet o přistání na mořské plošině OCISLY (Of Course I Still Love You).

Očití svědkové však z okolí rampy hlásí, že raketa disponuje přistávacíma nohama a roštovými kormidly. To vedlo k myšlence, že SpaceX nechce stupeň je tak bez užitku zahodit, ale místo toho jej před jeho zničením opět využije k nácviku drsného přistávacího manévru. Elon Musk pro tento sestup používá výraz „very high retrothrust landing“, tedy přistání s vysokou úrovní tahu.

Tato zkouška probíhala už při minulé misi s družicí SES-16/GovSat-1. Podle všeho se SpaceX snaží vypilovat techniku přistávání stupňů, které mají v nádržích jen velmi málo paliva. Tradiční formát přistávání se v takovém případě použít nedá, protože by k němu nebylo dost pohonných hmot. Dá se to však obejít tím, že se přistávací zážeh provede se třemi zapálenými motory a ne jen s jedním jako obvykle. Takový zážeh trvá mnohem kratší dobu a v porovnání s jednomotorovým zážehem spotřebuje méně paliva. Dal by se tedy využívat pro záchranu stupňů, které využily většinu paliva na urychlení nákladu. Detailně se tomuto manévru věnoval článek na webu elonX.cz.

Stupeň Falconu 9 při misi SES-16 také zkoušel sestup s vysokou úrovní tahu. Nečekaně po dopadu na hladinu přežil.

Stupeň Falconu 9 při misi SES-16 také zkoušel sestup s vysokou úrovní tahu. Nečekaně po dopadu na hladinu přežil.
Zdroj: https://o.aolcdn.com

Tento extrémní přistávací zážeh však klade mimořádně vysoké nároky na přesnost provedení. Zážeh musí začít později, rychlost sestupu při něm klesá mnohem rychleji a v okamžiku dosažení přistávací plošiny musí být nulová. Jakákoliv chybička – třeba zážeh o zlomek sekundy později – způsobí, že stupeň nestihne dostatečně zpomalit a ve velké rychlosti zasáhne přistávací plošinu. Soudilo se, že SpaceX zřejmě chce tento složitý manévr nacvičit nad volnou hladinou, kde nic nebezpečného nehrozí a jakmile bude mít firma jistotu, že novou metodu již vypilovala k dokonalosti, začne ji používat i pro přistání na plošině.

Stejně tak se spekulovalo o tom, že když pro aktuální misi nebude plošina potřebná, mohu se dělníci soustředit na její opravu. Při nepovedeném přistání centrálního stupně premiérového Falconu Heavy totiž došlo k poškození některých palubních systémů, které nyní vyžadují opravu. Pro úplnost ještě připomeňme, že přistání centrálního stupně Falconu Heavy se nepodařilo kvůli tomu, že dvěma ze tří přistávacích motorů došla zápalná směs TEA-TEB, která zajišťuje zapálení paliva a okysličovadla ve spalovací komoře. Stupeň dopadl rychlostí zhruba 500 km/h nějakých sto metrů od plošiny, kterou pak zasáhly jeho trosky. Při pohledu do plánu startů se zdálo, že by plošina měla být potřebná až 30. března, kdy má Falcon 9 vynášet z Floridy družici Bangabandhu-1.

OCISLY vyplouvá na moře - archivní snímek

OCISLY vyplouvá na moře – archivní snímek
Zdroj: https://scontent-vie1-1.cdninstagram.com/

Situace se ale včera pozdě večer poměrně výrazně změnila. Kolem půl jedenácté večer našeho času se na internetu objevily informace o tom, že plošiny OCISLY opustila přístav Port Canaveral. Časově by to odpovídalo scénáři, při kterém by se měl stupeň při nedělním startu pokusit o přistání. Tuto teorii podporuje i několik dalších střípků – například již zmíněná přítomnost nohou a kormidel.

Je potřeba mít na paměti, že vyplutí plošiny může mít i jiný důvod. Je možné, že plošina vyrazila jen na cvičnou plavbu pro kontrolu opravených systémů a časová shoda je jen náhodná. Přesto si můžeme pohrávat s myšlenkou, že nás o víkendu čeká jedno neplánované přistání, které by navíc bylo opravdu velkou technologickou výzvou.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/2018-02-20-181131.jpg
http://spacenews.com/new-and-improved-florida-pad-ready-to-resume-falcon-9-launches/
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2018/02/DSC_8508.jpg
https://www.sslmda.com/images/pressrel/hispa1f-catr.jpg
https://o.aolcdn.com/images/…signature=119f9627b162694f0bfe7a6290a5839b82ac141e

Chystá Falcon na víkend nečekané přistání?, 5.0 out of 5 based on 35 ratings
Pin It
(Visited 5 948 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (35 votes cast)
(Visited 5 948 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


19 komentářů ke článku “Chystá Falcon na víkend nečekané přistání?”

  1. M_M napsal:

    Pokud věci neselhávají, málo inovujete! A SpaceX to tedy zase drtí až na dřeň. Jako by FH nebyl dost velkej úspěch, ještě se třeba můžeme v únoru dočkat dalšího úspěchu, ať už rekordního přistání, nebo záchrany krytů.

  2. Jirka Hadač napsal:

    Docela by mě zajímalo, kam to může reusable nosnost posunout ze současných cca 5,4t na GTO.

  3. entes napsal:

    Elon by se asi rad podival na MArs jeste za sveho zivota,tak to musi valet

    • Tom napsal:

      Přesně to mě taky napadlo 🙂 Je to docela nevídané, když je tak schopný člověk tak nedočkavý.

    • HnD napsal:

      Na druhou stranu stopnul včerejší start, u kterého byla překročená rychlost větru jen o 2% (což může být odchylka v rámci chyby měření). Myslím, že si velmi dobře uvědomuje všechna rizika.

      • entes napsal:

        nemyslim ze to stopnul primo on, urcite maji nejaky proces a analytika

        • Yokotashi napsal:

          Kdyby Elon rekl, ze se poleti, tak by se letelo. Jenomze co by z toho mel?

          Pokud by se neco nepovedlo, tak by se branila pojistovna, takze by SpaceX platila znicenou druzici.

          Pokud by si myslel, ze limity toho, co raketa zvladne jsou spatne nastavene, tak je lepsi prenastavit cele limity, nez nekde mavnout rukou nad dvema procenty.

          A pokud jsou limity spocitane a nastavene nadoraz (a verim tomu, ze v ramci moznosti jsou a vubec by me neprekvapilo, kdyby se po kazdem tezsim startu posouvaly o kousicek nahoru), tak by bylo hloupe riskovat zniceni rakety, satelitu a povesti spolehlive firmy.

          Popravde receno jsem rad, ze se PR oddeleni SpaceX neboji riskovat pri pristavani pote, co je naklad zakaznika na orbite. Firma, ktere porad neco vybuchuje by se spatne provedenym PR nemusela pro neinformovane zakazniky vypadat dostatecne duveryhodne, coz by byla skoda.

          • Tom napsal:

            Neinformovaný zákazník je v oblasti vesmírného průmyslu oxymóron, řekl bych.

        • tyčka napsal:

          Jde i o veřejné mínění, které je důležité pro získání zakázek od NASA. Neboť to zajímá politiky, co to schvalují.

  4. daniel napsal:

    čo by na tú plošinu pristávalo keď 1. stupeň nemá nohy?

    • Dušan Majer napsal:

      Přečtěte si článek ještě jednou – pozorovatelé hlásí, že stupeň má nohy i kormidla.

      • daniel napsal:

        roštová kormidla mal od samého začiatku, na rampu bol vztýčený ale bez nôh, a pokiaľ viem neprebehla správa o tom žeby bola raketa sklopená (pochybujem žeby sa nohy dali namontovať keď je raketa vztýčená na rampe)…. najskôr tí “očití svedkovia” pomýlili biele plochy (po nohách) na 1. stupni so samotnými nohami.

  5. Vladimír Todt napsal:

    Pokud by se skutečně pokusili o přistání na plošině, tak si dost věří. U FH se přistávalo už se záverečným manévrem 1-3-1. Zde by to bylo vlastně 0-3. A pokud by se to spustilo pozdě, tak můžou udělat díru do OCISLY. Při spuštění dříve by jim stupeň odskočil zpátky nahoru a spadnou opět zpět nebo buchnout vedle do moře.

Zanechte komentář