Největší letadlo světa opustilo hangár

Před zhruba pěti týdny jsme Vám přinesli fotografie, které zachycovaly pokrok ve stavbě letounu Stratolaunch. Od té doby technici evidentně hodně zapracovali, protože letoun byl před pár dny poprvé vyvezen z montážního hangáru v kalifornském Mojave. Stroj, který disponuje dvojicí trupů a šesti motory z Boeingu 747 vypadá majestátně a zároveň trochu děsivě – jako kdyby to byl technologický Frankenstein sešitý z několika různých dílů. Vývoz před hangár ale v žádném případě neznamená, že se blíží první ostrý start. Na ten si budeme muset počkat minimálně do roku 2019.

Porovnání letounu Stratolaunch s ostatními letadly.

Porovnání letounu Stratolaunch s ostatními letadly.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

K čemu tedy slouží aktuální vývoz? Kromě toho, že se firma může poprvé v historii pochlubit pohledem na kompletní letoun, jsou zde i praktické důvody. Před ostrým provozem se musí otestovat kompletně všechny systémy, jejichž zkoušky budou vzhledem k rozměrům a tvarům letounu hodně důkladné. V první řadě mají proběhnut zkoušky tankování paliva a postupně se firma propracuje k větším technologickým výzvám. Sluší se poznamenat, že se jedná o stroj s největším rozpětím křídel v historii – 117 metrů.

V reálném provozu bude mezi oběma trupy zavěšena kosmická raketa, která se uvolní ve výšce zhruba deseti kilometrů, aby následně zamířila k obloze. Jedná se v podstatě o zvětšenou verzi systému, který známe v podání letounu WhiteKnightTwo a SpaceShipTwo.

This slideshow requires JavaScript.

Zdroje informací:
http://stratolaunch.com/
http://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/drone1_website.jpg
https://upload.wikimedia.org/…/1165px-Stratolaunch_comparison.svg.png
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/drone2-website.jpg
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/drone3-website.jpg
http://stratolaunch.com/…/desktop/Stratolaunch-leaves-hangar2-website.jpg
http://stratolaunch.com/…/desktop/strato-leaves-hangar1-website.jpg
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/stratonew1.jpg
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/stratonew2.jpg
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/stratonew3.jpg
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/stratonew4.jpg
http://stratolaunch.com/images/slideshow/slideshow2/desktop/stratonew5.jpg

Největší letadlo světa opustilo hangár, 5.0 out of 5 based on 22 ratings
Pin It
(Visited 3 568 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (22 votes cast)
(Visited 3 568 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


43 komentářů ke článku “Největší letadlo světa opustilo hangár”

  1. RiMr napsal:

    …jestli tohle někdy poletí, lhostejno zda s nákladem či nikoliv… klobouk dolů…
    Namáhání toho centroplánu na krut, ohyb a “cokoliv” musí být obrovské!

  2. Kamil napsal:

    Dvojitá smrková husa.
    Ale přijde mi to jako část skutečné kosmické techniky, ne jak ty hračky od Virgin Galactic. S dvouset tunovou raketou nebo kosmoplánem už by se na orbitu dalo doletět

  3. kopapaka napsal:

    “…stroj, který vznikl spojením křídel dvou běžných letadel…”
    Tak zrovna o tomto pochybuju…
    Nevím o letadle, které by mělo na toto vhodná křídla.
    Tady bude nové úplně všechno.

  4. asdf napsal:

    Překvapují mě ty dvě pilotní kabiny. To jako že tam budou dva piloti naráz?

  5. Jindra napsal:

    A už se ví jakou raketu bude vynášet?

  6. Jiný Honza napsal:

    “Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné”

    Kdyby udělali elegantní bezpilotní samokřídlo s motory z SR-71, měli by snad šanci. Tahle obluda proti znovupoužitelnému 1.stupni Falconu 9 nemá nejmenší naději na úspěch.

  7. Václav Čermák napsal:

    V čem je výhoda tohoto přístupu? Rychlosti to raketě až tak moc nepřidá, předpokládám, že takováto obluda je podzvuková, takže většinu rychlosti si stejně raketa musí vyrobit za svoje palivo. Ušetří jí to těch cca 10km husté atmosféry a asi se nemusí tolik hlídat počasí. Jinak mne nic nenapadá…

  8. Robert1 napsal:

    Preco podobne koncepty nelietaju ovela vyssie ale “iba” 10km vysoko pri vypusteni rakety ? Ake parametre tam hraju rolu ? Dakujem.

  9. Robert1 napsal:

    Ano, z pohladu hustoty atmosfery to uz asi moc velku rolu nehra, skor som myslel z pohladu energetickej vyhodnosti vyniest raketu napr. do vysky 30km, selsky rozum by povedal ze by sa dalo usetrit dost paliva. Pytam sa len zo zaujimavosti, je mi jasne ze to maju velmi dobre vypocitane co je najvyhodnejsie z hladiska roznych parametrov a poziadaviek.

  10. Amper napsal:

    No, ja uz mam trochu zkusenosti s poradnymi materialy na modelech ( a myslim ze RiMr taky 🙂 )

    Pokud se v tom clovek nepohybuje tak netusi ze pro spoustu soucasnych modelaru jsou uhlikove a kevlarove komponzity dost bezna zalezitost jiz nekolik let. Stejne tak jako provadeni vypoctu pri vlasni konstrukci letadel (protoze na hmotnosti proste zalezi 😀 ).

    A presto me to na prvni pohled prijde taky dost divny a trochu me unika proc nespojili vyskovky vzadu. Ale je mozne ze pocitaj s tim ze FBW system to zvladne ukocirovat v mezich parametru. Na druhou stranu – ten centroplan musi zvladnout podveseni nekolika desitek tun rakety. Asi to bude slusnej “uhlikovy ingot” 🙂

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.