Evropsko-ruská sonda brzdí o atmosféru Marsu

Sonda TGO postavená v Evropě a vypuštěná Ruskem dorazila k Marsu v říjnu. Před pár dny zahájila další kritickou fázi – rok trvající aerobraking, tedy postupné snižování nejvyššího bodu dráhy ze současných 33 000 kilometrů na závěrečných 400 kilometrů. Inženýři v řídícím středisku v německém Darmstadtu naplánovali sedm zážehů, které sníží nejnižší bod dráhy z původních 200 kilometrů na 113, kde už sonda začne třít o horní vrstvy atmosféry. První dva zážehy proběhly 15. a 18. března, přičemž v pondělí 20. března byl nejnižší bod ve výšce 140 kilometrů. Zbývající zážehy jsou plánovány na 24. března, 27. března, 1. dubna a 6. dubna.

Postupné snižování nejnižšího bodu dráhy umožňuje jemněji kontrolovat sestup a lépe sledovat, jak se sonda při průletech nejnižším bodem ohřeje. Modely atmosféry totiž nejsou dokonalé a opatrné snižování umožní technikům lépe „cítit“ odpor atmosféry. Sonda TGO bude skrz horní vrstvy atmosféry prolétávat ve speciální orientaci, aby nedošlo k poškození solárních panelů. Vlivem tření se při průletech podle simulací ohřejí na zhruba 70°C. Pokud by teplota vzrostla na 145°C, sonda okamžitě provede motorický manévr, který ji pošle dále od povrchu.

Sonda TGO při pozemních zkouškách.

Sonda TGO při pozemních zkouškách.
Zdroj: http://www.esa.int/

Důležité je, že sonda bude o řídkou atmosféru brzdit téměř celý rok, navíc hustota plynného obalu není konstantní a průběžně se mění vlivem sluneční aktivity, ale i kvůli prachovým bouřím. Každý průlet tedy bude svým způsobem nepředvidatelný. I proto se hodí opatrnější přístup. Aerobraking se přeruší v průběhu července a srpna – tehdy se Mars schová z pohledu ze Země za Slunce a nebude možné se sondou komunikovat. Z bezpečnostních důvodů se tak snižování dráhy přeruší.

Aerobraking je osvědčený princip, který u Marsu používaly třeba americké mise Mars Global Surveyor, Mars Odyssey a Mars Reconnaissance Orbiter. ESA si tuto techniku nacvičila u Venuše se sondou Venus Express. Výhodou tohoto procesu je, že šetří palivo. Konkrétně v případě sondy TGO se ušetří více než 600 kilogramů pohonných hmot. Sonda nejen sníží oběžnou dráhu, ale změní i její sklon, aby přelétávala nad póly a pokryla vlekou část planety. Hlavním úkolem sondy TGO je zmapovat rozložení málo zastoupených plynů v atmosféře Marsu s hlavním důrazem na metan. Ten by mohl být pozůstatkem po činnosti mikroorganismů.

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
http://www.esa.int/…/14257285-3-eng-GB/ExoMars_Trace_Gas_Orbiter.jpg
http://www.esa.int/…/ExoMars_Trace_Gas_Orbiter_during_tests.jpg

Evropsko-ruská sonda brzdí o atmosféru Marsu, 4.5 out of 5 based on 24 ratings
Pin It
(Visited 1 961 times, 1 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 4.5/5 (24 votes cast)
(Visited 1 961 times, 1 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.


15 komentářů ke článku “Evropsko-ruská sonda brzdí o atmosféru Marsu”

  1. zvejkal napsal:

    Znamena to, ze ked drahu zagulatia, tak zdvihnu jej najvissi bod, aby sa uz dalej “netrela” a nebrzdila?

  2. maro napsal:

    To je ta krásná magie kosmické mechaniky, že pokud těleso nemá atmosféru, tak k tomu aby se plavidlo dostalo z oběžné dráhy bezpečně na povrch, je potřeba stejně energie a paliva, jako když se má naopak dostat z povrchu na tu oběžnou dráhu.
    A ušetřit tu přistávací a přibližovací energii jde jen tehdy, když má to těleso nějakou atmosféru.

  3. Cx napsal:

    OT: Ten clanek o severokorejskem motoru se vrati? Nestihl jsem si ho precist 🙁

  4. JardaP napsal:

    Tak hlavně že nebrzdí o litosféru.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.