Zážeh na cestě ke znovupoužitelnosti

Statický zážeh stupně F9-023 na zákaldně McGregor před opakovaným použitím. Fotka vznikla na konci ledna 2017.

Minulý týden zažila texaská základna McGregor další statický zážeh prvního stupně Falconu 9. Na tom by nebylo nic tak neobvyklého, kdyby se ale nejednalo o zážeh zachráněného stupně, který se má již brzy dočkat historicky prvního znovupoužití. Jelikož zastáváme názor, že mimořádné projekty si zaslouží mimořádnou pozornost, rozhodli jsme se Vás o tomto kroku informovat v článku. Stejně tak se budeme i nadále snažit sledovat další osud tohoto stupně – ať už co se přepravy na kosmodrom, nebo dalších příprav týče, vždyť nejsme daleko od dalšího přelomového kroku v historii kosmonautiky.

První stupeň Falconu 9, který přistál jako první v historii na mořské plošině a který bude jako první použitý opakovaně.

První stupeň Falconu 9, který přistál jako první v historii na mořské plošině a který bude jako první použitý opakovaně.
Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Informaci o úspěšném testu přinesla dnes ráno našeho času sama firma SpaceX, která o něm informovala na svém Twitteru. Lidem, kteří se o SpaceX zajímají tato zpráva nepřinesla žádné bližší údaje o chystaném startu, ale dočkali jsme se povedené noční fotky ze statického zážehu. Tento tweet má ale velký symbolický význam. SpaceX začíná internetovou veřejnost připravovat na to, co se blíží – na první znovupoužití prvního stupně.

Pro úplnost ještě doplním, že tento stupeň pochází z mise CRS-8, při které Falcon 9 vynášel k ISS zásobovací loď Dragon i s nafukovacím modulem BEAM. Ke startu došlo 8. dubna a jednalo se o druhé úspěšné přistání prvního stupně, přičemž vůbec poprvé se podařilo přistát na mořské plošině. Historické znovupoužití tohoto stupně by mělo přijít při vynesení komunikační družice SES-10, která již dorazila na kosmodrom. Termín startu zatím neznáme, ale vzhledem k úrovni příprav můžeme spekulovat o druhé polovině března.

Zdroje informací:
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/C3irNyvXUAAGdve.jpg:large
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/54/CRS-8_(26239020092).jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

21 komentářů ke článku “Zážeh na cestě ke znovupoužitelnosti”

  1. Fantasta napsal:

    Jestli si dobře pamatuji, tak ty zážehy byly na “ plnou nádrž“ – na celou dobu činnosti prvního stupně. Je to tak?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Plný zážeh podstupuje jen stupeň, který vynášel JCSat-14, myslím, že všechny ostatní mají jen klasický několikasekundový. Na startovní rampě před startem jsou všechny statické zážehy krátké,ale myslím, že stejné je to i na McGregoru před odesláním na kosmodrom. Je ale pravda, že nevíme, kolikrát byl tento stupeň zapálen před zážehem minulý týden, ze kterého je ona fotka.

      • Kamil napsal:

        Já myslel, že v McGregoru nové stupně podstupují plný zážeh. A několika sekundový na kosmodromu. A tak jsem předpokládal, že zkušební zážeh toho použitého stupně byl taky plný.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Přiznám se, že tímhle si nejsem úplně jistý.

      • Fantasta napsal:

        Ano, plné testování podstupuje stupeň od JCSat-14, jinak nové stupně mají jen krátký několikasekundový zážeh během přípravy před startem.

      • Fantasta napsal:

        Pro zajímavost “ starý“ motor RD-170 z rakety Eněrgija byl konstruovaných na desetinásobné použití , boostre měly měkce přistávat . Ale jen v plánech…

  2. Kamil napsal:

    Kolikrát tedy zazehli ten testovací stupeň? Poslední informace byla osmkrát

  3. VaclavC napsal:

    Předpokládám, že na těchto zachráněných stupních musí něco udělat s nádržemi na helium, aby nedošlo k podobné události jako loni v září. Není k tomu nějaká informace, jak se něco takového udělá na už hotovém stupni?

    A nějak jsem vlastně i minul, jak ten problém vyřešili principiálně.

    • Vojta napsal:

      Pokud vím, tak to vyřešili tím, že budou hélium tlakovat trochu teplejší (teplejší než bod tuhnutí kyslíku). Neměly by tak se uvnitř opletení tvořit krystalky a vlákna by neměla praskat. Akorát bude tankování trvat trochu déle. Do budoucna snad nádrže přepracují. Jinak pochybuji, že by bylo možné héliovou nádrž vyjmout bez poškození kyslíkové.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Přesně tak, technologicky se tam nemění nic, změnil se jen průběh tankování, aby docházelo k menšímu tepelnému namáhání. Časem se SpaceX k rychlému tankování vrátí, ale to už budou nádrže upravené.

      • VaclavC napsal:

        Aha, takže se starými stupni nemusí dělat nic. Děkuji za odpovědi.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Ano, což je velká výhoda.

      • Ondra napsal:

        To neni tak uplne pravda. Nevratili se pouze k pomalejsimu tankovani oproti rychlosti, ktere zkouseli 1.9. Ale jiz bylo tankovani zrychleni od zacatku roku nebo v pocatku roku 2016. Aneb bylo teoreticky mozne pristani i se satelitem na GEO o hmotnosti Echostar 23. To se nyni pokouset nebudou, takze se vratili vice zpet. To znamena, ze dochazelo k poskozovani COPVs na vsech letech od te doby a jsou mozna poskozeny i zachranene stupne. Aneb poskozeni, důlky, ktere nasli na troskach COPVs, ktere simulovane dokazali znovu vytvorit i v McGregor. Nebylo to poskozeni, ktere při 1. startu zapricinilo vybuch, ale co to udela u 2. – 3. startu? Nestartujete s pouzitym modelem, ale „poskozenym“ modelem oproti navrhu designu. Bouchl sice 2 stupen, ale Space X nikdy nerekla, ze ty dulky/poskozeni nasli pouze na COPVs 2. stupne tzn. jsou postihnute i 1.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Jasně, ale zase tady máme stupeň z JCSat-14, který má za sebou minimálně 8 zážehů s plnou délkou hoření. To už leccos naznačuje.

      • Ondra napsal:

        Dle tohoto predpokladu by nedošlo k 1.9., ale prsklo by jim to uz v Texasu. I ve SpaceX pracuji jen lide. 🙂 A testovaci scenare pisi prave lide. Testovaci scenar „otestujte vse“, „otestujte to nejlepe jak to jde“ konci hur, nez kdyz mate bodovy seznam. A plne zazehy na stojaka je jina kava nez maximalni zatizeni pri startu. Agilni vyvoj ve Space X je tak rychly, ze o zrychleni tankovani mohlo byt rozhodnuto az po odjezdu 2. stupne z Texasu. Tankovani v Texasu probiha jinak. Zadny erektor, cerpadla jsou zrejme jina. Nikdy netlaci palivo do stejne vysky u 2. stupne v kosmodromu vs. Texas. V Texasu se 2. stupen netestuje nasazeny na 1. stupni. Vubec by mne zajimalo, jak testuji Vac verzi při zemi… Plny vykon ve vakuove komore? Nevim nevim. Asi to neni test 1:1. Jen bych chtel vratit do reality predstavu o komplexnosti testovani.

  4. Branislav Pecho napsal:

    Hmm, nikdy by ma nenapadlo, že sa svojho života zažijem takéto prelomové obdobie kozmonautiky. Po DC-X,zrušení Venture Star-u, X-30 atď. Nuž, konečne sa to niekam hýbe verím, že sa nakoniec dožijem aj pristátia na Marse. Má síce len 40, ale ešte pred pár rokmi by som takémuto scenáru neveril. Koľkokrát je, aspoň teoreticky, možné použiť motory? Prípadne, počíta sa s viacnásobným štartom tohto konkrétneho stupňa?

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.