Druhé přistání prvního stupně v řadě!

První stupeň rakety Falcon 9, která dnes vynesla na dráhu přechodovou ke geostacionární telekomunikační družici JCSat-14, dokázal úspěšně přistát na mořské plošině. Dnešní mise ale nebyla vůbec jednoduchá. To, že se startovalo (a přistávalo) za tmy ani tolik nevadilo, horší byl ale letový profil, který byl mnohem náročnější než při minulém úspěšném přistání na mořskou plošinu. První stupeň klesal rychleji a kvůli úspoře paliva došlo i k vynechání prvního ze tří zážehů. SpaceX ale opět dokázala měkce dosednout s prvním stupněm své rakety – již potřetí v historii a při druhém startu za sebou.

Článek postupně rozšíříme o nové fotky a videa – dovolíme si Vás tedy pozvat k opakované návštěvě. Třeba tu najdete něco, co tu zatím není.

První stupeň rakety Falcon 9 po přistání na plošinu Of Course I Still Love You

První stupeň rakety Falcon 9 po přistání na plošinu Of Course I Still Love You
Zdroj: http://forum.nasaspaceflight.com/

Elon Musk právě ve svém tweetu potvrdil, že první stupeň dnes přistával na tři motory – je to vůbec poprvé, kdy se SpaceX podobný manévr podařil. Firma se o třímotorové přistání již pokoušela, ale nikdy nebyl tento pokus úspěšný. Obě měkká dosednutí byla provedena na jeden zažehnutý motor. Použití tří motorů klade zvýšené nároky na řídící systém i na raketu samotnou, která prochází větším přetížením. Přistávací zážeh začal se třemi motory, pak první stupeň vypnul dva krajní a o finální dosednutí se postaral pouze centrální motor.

První stupeň, který přistál 6. května na mořské plošině.

První stupeň, který přistál 6. května na mořské plošině.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Dvě nohy jsou prokazatelně uvnitř středového kruhu. Klobouk dolů!

Dvě nohy jsou prokazatelně uvnitř středového kruhu. Klobouk dolů!
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Třetí úspěšně zachráněný stupeň

Třetí úspěšně zachráněný stupeň
Zdroj: https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflight101.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…10c0987b62b07054c9b97c71f2792a04&oe=57B709E2
http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=39843.0;attach=1114325;image
https://pbs.twimg.com/media/ChyqghhUUAAqqtb.jpg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…1cff8442bbc7015121ad7020f2f85fa9&oe=57B54467
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…7b28c0ff6610a5ab9dca1cf9bf77d5bc&oe=57A5F14A

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

66 komentářů ke článku “Druhé přistání prvního stupně v řadě!”

  1. rado napsal:

    Tak som kvôli vám a spacex prišiel neskoro do práce, čo som mal potom od šéfa patrične okorenené. Ale čo tam po tom. Falcon bol famózny a dnešný prenos taktiež! Klobúk dole a len tak ďalej. 🙂

  2. Jindra napsal:

    Jak dloujo trva nejrychle draha letu k iss z floridy dokazal by to letel i falcon 9? Předem díky

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Rychlý letový profil může teoreticky využít každá raketa. Rusové k němu sáhli proto, že Sojuzy mají za sebou stovky letů a tak už raketu technici dobře znají. U rychlého letového profilu je totiž potřeba dosáhnout velmi přesné oběžné dráhy. Na druhou stranu u nákladních letů k ISS není potřeba ve většině případů moc spěchat, takže naprosto postačuje běžný, tedy dvoudenní letový profil.

  3. Spytihněv napsal:

    Měl bych dotaz zcela mimo téma. Tři skvělé články o konstrukci/vybavení sondy TGO/EDM vyšly s odstupem 11 dní. Od posledního už je to měsíc a přístrojové vybavení EDM nikde. Bude…? 🙂

  4. roman.hronza napsal:

    Skvělé zážitky. Jak ten ranní v přímém přenosu, tak i ten aktuální ze záznamu. Výborná práce (SpaceX i kosmanautix) 🙂

  5. Štěpán napsal:

    Jen mám otázku: Byl teda online-psaný přehled? Mě se nic neukázalo :/

  6. Racek napsal:

    To bylo fakt pěkný. Bravo! A teď zbývá jen …. prodat to. A to tedy teprve bude ten velký krok. Přeji mu to, je to opravdu zajímavá myšlenka kterou se podařilo realizovat, ale celkový úspěch závisí na důvěře zákazníků a sazeb pojistného. A důvěra, na tom je zatím Muskův úspěch (zejména TESLA výhradně) založen. A to víte, důvěra je rozmarná a nevěrná paní, občas, že?

    • Ondra_99 napsal:

      Tak o to, ze by nebyl zajem bych se nebal. Vsak uz SES oznamili, ze maji zajem aby se u nich pouzily jiz pouzite 1. stupne. Jen SES ma dalsi misy za dlouho, chteli by letet drive, tak proto se ted bude jednat s neakym dalsim zajemcem.

      • Racek napsal:

        Přesně tak. OOvšem důvěra se musí získávat a dá to fušku. Prostě tři úspěšné starty. On ten užitečný náklad obvykle stojí mnohonásobek rakety.

  7. Vladimír Podivínský napsal:

    Článek na novinky.cz
    První stupeň rakety Falcon 9 podruhé přistál na mořské startovací plošině
    Startovací plošina? To je nějaká novinka 🙂
    ☺️☺️☺️

  8. Peter P napsal:

    Uz sa vie ci SpaceX uz nasla zaujemcu pre let pouzitou raketou?

    Predpokladam, ze toto pristatie si vyzadovalo omnoho vacsie napatie materialu, kedze sa letelo vyssiou rychlostou a nebrzdilo sa, tak ako pri predchadzajucom lete. Mozno aj toto bude rozhodujuci faktor pre zakaznika ktory poleti znovupouzitym prvym stupnom.

    Inak paradny prenos, je to jedna velka show od zaciatku do konca. Mozno v buducnosti sa pridaju videa z krytu, vrtulniku a pod. Prenos parada Dusan to zvladol dokonale.

  9. JP napsal:

    Čmloudilo jim to po přistání hezky, ale předpokládám, že když motory bez problémů to zvládají ofukování plamenem 3 motorů tak takový ohýnek je jen pro pousmání. BTW Nechtěl bych být tím technikem co vypouští zbytky toho kyslíku.

    • Daniel Heřt Redakce napsal:

      Kyslík je v pohodě, stačí otevřít ventily a vyvaří se za chvíli sám. S petrolejem je to horší.

      • Fantasta napsal:

        Já mám 3 m3 kapalného kyslíku v zásobníku, pravda výborná izolace, ale po otevření ventilů se nic nevaří, na to se musí dodat teplo, hodně tepla. Plný vydrží 4 měsíce otevřený – odtlakovaný, než se odpaří. A plocha, kudy může teplo do nádrže Falcona není velká – spíš to vidím na aktivní profukování vnitřku vzduchem. Plášť má izolaci – slabou, ale má. Jinak by raketa v mžiku byla jako sněhulák.

      • JP napsal:

        Právě a jestli jsou tam toho 1-2 tuny, takto podle mě musí normálně odčerpat. Na moři v noci a s RP 1 čkou přímo pod tim brrr.

  10. Tonda napsal:

    Bylo to krásný!Teď by to chtělo po dojetí do přístavu takový trochu upravený erektor,který opačným postupem sklopí stupeň a odveze ho do hangáru.Nebo ještě lepší by bylo sklopit ho hned na plošině a třeba přeložit na transportní loď ,aby plošina nemusela vždy do přístavu,pokud není poškozená,jen změnit pozici a čekat na další přistání.Já věřím,že EM to má vymyšlené,jen o tom ještě nedal nám fandům vědět!Je to pěkně napínavé!O překvapení nebude nouze!

  11. Radim Redakce napsal:

    Jednou je nic, dvakrát je zvyk!

  12. zvejkal napsal:

    Zaujal ma komentar na youtube : “ I don’t know they are like 3 feet off center, should it still count? “

    🙂

    • Rudolf Šíma napsal:

      Trocha šlendriánu se vždycky vloudí. 🙂

    • Fantasta napsal:

      Hm, jeden borec na to odpověděl : “ Myslím, že je to selhání, pár lidí by mělo být vyhozeno..“ Velká euforie všech fandů, včetně mně. Ještě mi teda trošku svírá srdce, jestli ty plameny z motorové sekce uhasili, nějak to moc nešlo a pak vypli obraz. Kamera z nádrže ukázala ještě dost kapalného kyslíku, to samé bude o patro níž s RP-1.

      • dicede napsal:

        Myslim, ze neslo o „pozar“, ale jen nechavali dohoret zbytky paliva kvuli bezpecnosti prevozu prvniho stupne.

      • Samo napsal:

        Tie plamene boli aj pri minulom nočnom pristátí to budú len zvyšky paliva v tryskách a LOX po pár sekundách vypúšťa dobre to bolo vidieť minule cez deň 😉

      • Fantasta napsal:

        Jistě, že to dohořívají zbytky paliva, ale v nádržích jsou řádově tuny “ zbytků“, domnívám se že RP přečerpají technici po zajištění rakety na plošině do nádrží během plavby, kapalný kyslík se zřejmě nechá odpařit do atmosféry – ani toto odvětrání není jednoduchá věc, kyslík je těžší než vzduch a klesá na plošinu, jsou tam dieselagregáty…, odpařování takového množství kapalného kyslíku taky trvá dost dlouho, a ještě je solidně podchlazený. TEA-TEB likvidují až v přístavu, posledně jsem viděli asistenci policie a hasičů

      • Hradil Jiří napsal:

        Ví se kolik paliva zůstalo v nádržích? opravdu bych se divil, kdyby to byly tuny. Při posledním podobném pokusu došlo těsně před dosednutím palivo.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Takový údaj jsem nikde neviděl, ale tuny to asi opravdu nebudou.

      • gg napsal:

        Při přistávacím zážehu pracuje jediný motor se sníženým tahem. Pokud by v nádrži zbývalo několik tun pohonných hmot, znamenalo by to dostatek paliva na půl minuty provozu. Takové plýtvání by si jistě nedovolili.

  13. Rudolf Šíma napsal:

    Nejenom skláři, ale i obráběči kovů nebudou mít co žrát. V tomhle se Falcon 9 hodně podobá plastovým skleničkám z NDR. 🙂

    • Fantasta napsal:

      Tak nevím, jestli to je sarkazmus, pokus o vtip, hyperbola, nebo totální vypatlanost. Prosím upřesnit !

      • Rudolf Šíma napsal:

        Dětinská radost z úspěchu může mít za následek i infantilní projev. Omlouvám se pohoršeným.

      • Fantasta napsal:

        O.K. smažeme to, já jsem nemohl dospat, podobně jako pře půlstoletím při prvním přenosu z Měsíce po přistání Apolla, tak jsem to vzal téměř osobně. Za mně všechny palce nahoru – i na nohách.

      • Rudolf Šíma napsal:

        V tom nejsme ve sporu. 🙂

  14. Karel Zvoník Redakce napsal:

    To byla paráda co? 🙂 Vesmírná odysea v přímém přenosu.

  15. Fantasta napsal:

    Zde je záznam části startu a letu, krásné video ze startu motoru Merlin D Vac , zážeh TEB a hned plný tah – v našem přenosu z Kosmonautixu mi to vypadlo. https://www.youtube.com/watch?v=xlnIT39NkVM&feature=youtu.be

  16. Amper napsal:

    Myslim ze o par manazeru se musi pokouset infarkt vzhledem k tomu ze z pokusu blazniveho milionare se stava neco co zacina fungovat i v neidealnich podminkach. Nejake zpravy o krytech ?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Zatím ne, ale byla to jen taková neověřené spekulace.

      • Edemski napsal:

        Ty kryty se maj chytat teď? Myslel jsem (jak jsem to zaslechl), že mluvíš o budoucích misích :-O

      • Daniel Heřt Redakce napsal:

        Jsou to zatím všechno jenom spekulace, ale je možné že to dnes už zkusili.

      • Vojta napsal:

        Chytat? Je v plánu je zachytit ještě ve vzduchu nebo je vylovit z vody po sestupu na padáku? Zvlášť v noci by zachycení ve vzduchu mohlo být komplikované.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Pokud vím, tak aerodynamický kryt by měl na padáku přistát do oceánu – je z kompozitu a tomu slaná voda nevadí tolik, jako motorům, které je potřeba důkladně chránit.

    • Mojmir Byrtus napsal:

      Jen ať se o ně pokouší infarkt! Kolik let tvrdili, že to nejde, že to je moc drahý, že na to nejsou technologie. Elon je zářným příkladem rčení „Nikdy neříkej, že to nejde, nebo se najde někdo, kdo neví, že to nejde a udělá to!“

      Není to tak dávno, pár let z5, kdy se mu tihle „manažeři“ pošklebovali za zády. Dneska jim Elon a SpaceX přidělává hodně vrásek a je to jen dobře…

      Dušane, díky za stream, stálo za to si přivstat 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Rádo se stalo. Je nám ctí být u takových přelomových okamžiků a mít možnost je zprostředkovat ostatním.

      • Mojmir Byrtus napsal:

        Návštěva Davida Pavlíka byla dost velkým překvapením asi pro všechny. Věděl o tom někdo z redaktorů předem?

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        O tom, že pan Pavlík o našem přenosu ví, jsem věděl. Včera večer mi psal, zda budeme zase vysílat (dozvěděl se o nás při vysílání startu Falconu s lodí Dragon). Odepsal jsem mu, že ano + jsem přidal adresu streamu. Pan Pavlík pak o našem přenosu informoval na svém FB profilu. Že ale bude přímo mezi diváky a že bude reagovat i v chatu, to jsem nečekal. Myslel jsem si, že bude mít hodně práce, ale do chatu, myslím, napsal, že je doma.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.