Teleskop Euclid, který připravuje Evropská kosmická agentura ve spolupráci s NASA, má hodně smělý úkol – pozorovat miliardy vzdálených a slabě svítících galaxií. Díky těmto pozorováním má pomoci lépe pochopit podstatu temné energie a temné hmoty. Z technologického hlediska jde o poměrně náročnou misi a takové většinou při realizaci čelí mnoha problémům – požadavky definované potřebami mise jsou často na hranici současných možností techniky. Mise Euclid se s tím nyní potýká na vlastní kůži. Problémy se objevily hned na několika frontách.
„Nedaří se vyrobit primární zrcadlo požadované kvality, přistroje VIS a NISP se potýkají s mnoha problémy,“ jmenuje dva hlavní problémy Michal Václavík z České kosmické kanceláře a hned dodává další komplikaci: „Dostupnost nosné rakety Sojuz 2 je také nejistá (probíhají akceptační testy na zatím neexistující Ariane 62, zejména kvazistatické zatížení).“
Aby toho nebylo málo, tak ve skluzu je i NASA, která se na projektu podílí dodávkou některých systémů. V poslední době se ale ukázalo, že Američané nestíhají dodat slíbené HgCdTe detektory v plánovaném termínu. Jak na závěr doplňuje Michal Václavík, výše jmenované problémy by podle aktuálních předpokladů neměly ovlivnit termín vypuštění: „Start je ale stále naplánován na polovinu roku 2022 s dvouměsíční rezervou.“
Zdroje informací:
Michal Václavík
Zdroje obrázků:
http://sci.esa.int/science-e-media/img/bf/Euclid_spacecraft_illustration_1.jpg
https://www.researchgate.net/…light-beams-for-the-VIS-NISP-and-FGS.png
https://euclid.cnes.fr/…/201601/image/bpc_euclid-eclate-partie-froide-nisp.png?itok=i8oejUxg
Misia ESA by mala letieť na ESA Nosiči, nech € zostanú v EU !
Matně si pamatuji, že primární zrcadlo od Safran Reosc je už úplně hotovo, psalo se o tom řekl bych tak 3-4 měsíce “ tomunazad:)“s tím, že už bylo přepraveno do Airbusu a vloženo do montáže , došlo snad nějakému jeho poškození ?
Ano, je to zajímavé. Viděli jsme na fotografii M1 zrcadla se stříbrnou vrstvou (lesklé). Na nejbližší vibrační a teplotní test „neletové“ STM verze EUCLIDu se montovalo zrcadlo bez stříbrné vrstvy.
Netuším, ke které montáži měli předat zrcadlo, zmíněné v minulém článku.
Nejsem si vědom toho, že by se již prováděla montáž „letové“ verze, tzv. Flight Model.
Vypadá to, že mají dost neshodných kusů M1 na rozdávání.
The silver-coated, 1.2-m diameter concave parabolic mirror was recently delivered to Airbus from its French manufacturer, Safran Reosc…. to psali v půlce listopadu, pak jsem v prosinci četl, že už začala Integration of Euclid secondary mirror support structure, čili se mi možná chybně spojilo, že už to dávají celé dohromady?