Sledování vody z vesmíru: GRACE-FO

GRACE-FO

Pozorování planety Země a zejména studium klimatu je jedním z hlavních úkolů současné kosmonautiky. Ať chceme nebo ne, ať už si to uvědomuje či nikoliv, i drobné změny v klimatu mohou mít dalekosáhlé globální následky, které se ve výsledku odrazí nejen na stavu naší planety, ale také na způsobu, jakým funguje naše společnost. Zemské klima je velmi úzce spjato s vodou, jejím pohybem a výskytem na různých místech planety ve všech skupenstvích. Pokud tedy chceme porozumět dlouhodobým změnám klimatu a jeho vývoji, zcela logicky musíme sledovat zemské vodstvo a pohyby vodních mas. A právě toto pozorování je hlavním úkolem dvojice sond označovaných jako GRACE-FO, které se zaměřují na studium gravitace naší rodné planety. Ptáte se, jak voda souvisí s gravitací? To už se dozvíte ve videu v tomto článku.

GRACE-FO je společným projektem americké NASA a Německého centra geologických věd (GFZ). Navazuje na dlouhodobý a úspěšný výzkum sondy GRACE, která kolem Země kroužila od roku 2002 celých patnáct let a svou činnost tedy ukončila teprve minulý rok. Je radostí vidět, že výzkum klimatu, který vyžaduje především dlouhodobá pozorování, je uskutečňován na sebe navazujícími sondami. Díky tomu budou mít vědci k dispozici dostatek dat v průběhu několika dekád.

Původně měla sonda startovat z kazašského kosmodromu Bajkonur pomocí ruské rakety Dněpr na přelomu let 2017 a 2018. Start se však posunul nejen časově ale i prostorově. Ke změně totiž došlo i u nosné rakety, kterou je nyní americký Falcon 9 od SpaceX. Dvojice GRACE-FO navíc bude prostor pod aerodynamickým krytem sdílet s pěticí telekomunikačních družic Iridium NEXT. A teď už slíbené video.

Sledování vody z vesmíru: GRACE-FO, 5.0 out of 5 based on 9 ratings

Rating: 5.0/5 (9 votes cast)

3 komentáře ke článku “Sledování vody z vesmíru: GRACE-FO”

1. Geo napsal:

Velice potřebná mise , objevujeme mimo Zemi a pod svícnem je skoro tma .

2. casso napsal:

prekvapuje ma ze pouzity sposob merania zmien objemu vody je zalozeny prave na merani odchyliek gravitacneho pola a fascinuje ma presnost s akou toto meranie musia robit aby tieto udaje ziskali.

Je to opravdu mimořádně přesné měření. Ale ta metoda je hrozně chytrá, protože se takto dá měřit i podpovrchová voda v odlehlých oblastech.