Česká republika bude mít svůj přístroj na Marsu

Tak tohle je opravdu bomba! Společná evropsko-ruská mise ExoMars 2018 je už tak dost zajímavá, ale nyní bude ještě zajímavější – minimálně pro Českou republiku. Dočkáme se totiž českého přístroje na povrchu Marsu. Konkrétně pak na přistávací plošině, která dopraví na povrch Rudé planety evropský rover. Velkou událost popsal na našem diskusním fóru Michal Václavík z České kosmické kanceláře: „Jedním z šesti vybraných přístrojů je vlnový analyzátor WAM pro měření změn magnetického pole, jehož návrh předložil tým českých vědců. WAM umožní zkoumat elektromagnetické emise atmosférického původu, magnetické anomálie na povrchu Marsu, vnitřní strukturu planety a vliv kosmického počasí.

Michal Václavík doplnil i širší souvislosti: „Expertní skupina ESA a IKI RAN vybrala šest evropských přístrojů, které doplní ruské vybavení na přistávací platformě mise ExoMars 2018. Ve dvou případech jde o samostatné přístroje a ve čtyřech jde o rozšíření ruských instrumentů METEO a MAIGRET.“ Právě jedním z vybraných přístrojů je i český WAM. Pro Českou republiku je mimořádnou poctou a ctí, že se její přístroj dostane na povrch Marsu. Návrh na přístroj podal Ústav fyziky atmosféry AV ČR, v.v.i.

Zpráva je zatím ještě horká a proto není k dispozici více detailů. Rozhodli jsme se ale, že Vás s touto úžasnou zprávou seznámíme co nejdříve a v dalších dnech přineseme podrobnější články s více informacemi – podle toho, jak je budou příslušná místa zveřejňovat. Nicméně už teď je jisté, že máme co do činění s největším českým počinem za dobu naší přítomnosti v ESA.

10 komentářů ke článku “Česká republika bude mít svůj přístroj na Marsu”

1. slappy napsal:

Hezkyy! Tak to je vážně bomba : )) Snad to bude inspirací pro českou veřejnost ohledně kosmického výzkumu.. Těším se na další info a už těď na první data z WAMu!

Některé přístroje a zařízení vyrobené na koleně a relativně velice levně z naší akademie věd vůbec nevypadají že by je dělali nějací outsideři … Tak tahle zpráva moc potěší. Doufám, že schopnosti našich vědců budou využity ještě více.

• V.Besser napsal:

nevíte o technických podrobnostech, které obsahuje METEO cást celého zařízení? Jedná se měřič písečné bouřkové činnosti prostřednictví el. mag. výbojů v rozsahu VLF přibližně od 10kHz do 250kHz. Bes.

3. roman hronza napsal:

„Ve dvou případech jde o samostatné přístroje a ve čtyřech jde o rozšíření ruských instrumentů.“ Nevíte do které skupiny patří „český“ WAM ?

4. KarelK napsal:

Skvělá zpráva a ČR by toho měla patřičně využít k propagaci jak sebe sama, tak i k propagaci vědy.
    Teď je však nutno především pevně doufat, že mise ExoMars2018 dorazí na určené místo komplet a pohromadě.

5. Evžen111 napsal:

To je rozhodně velmi dobrá zpráva, jak to napsali již ostatní přede mnou. Našim akademikům velmi gratuluji, to je obrovský úspěch. Doufám, že na přístoj dají aspoň malinkou vlaječku a dočkáme se její fotky na povrchu. To by byla paráda!
    E