Všechna zrcadla pro JWST na jednom místě

Před pár dny jsme si připomněli čtvrtstoletí existence Hubbleova teleskopu, stroje, který nepopsatelně posunul možnosti astronomie. Jenže vývoj jde dopředu a technologie rychle stárnou. Proto se i famózní Hubble dočká nástupce, který bude minimálně o jednu třídu lepší. Bude jím dalekohled Jamese Webba, který by se měl do vesmíru podívat v roce 2018. I přesto, že do startu zbývá ještě dost času, tak už několik let probíhají přípravy. Před pár dny si mohla NASA z dlouhého seznamu dílčích kroků odškrtnout další položku – Do Goddardova střediska dorazila i poslední zásilka segmentů, ze kterých se bude skládat primární zrcadlo teleskopu s průměrem 6,5 metru.

Všechna zrcadla pro JWST na jednom místě, 2.5 out of 5 based on 10 ratings

Rating: 2.5/5 (10 votes cast)

11 komentářů ke článku “Všechna zrcadla pro JWST na jednom místě”

1. Petr Čech napsal:

Proč jsou pod tím ochranným krytem a proč je tak velký? Když to bude odolávat prostředí vesmíru, tak by tomu vzduch v čisté místnosti neměl nic udělat, ne?

Hlavním úkolem krytů je chránit cenný náklad před poškrábáním během transportu. NASA se navíc drží pravidla maximální opatrnosti – když už jsou kryty k k dispozici, tak ať se používají i po maximální dobu to jde. Nejen při transportu, kdy jsou nejdůležitější. Stát se může vždycky všechno – ze stropu se nedejbože může něco odloupnout a spadne to na zrcadlo a tak dále. Snahou je dosáhnout co nejlepšího stavu celého aparátu v době startu, kdy se dají podmínky ještě ovlivnit.

• Croco napsal:

Ze stropu se nedejbože může něco odloupnout a spadne to na zrcadlo … a takové rozbité zrcadlo, to je 7 let neštěstí! 🙂

• Josef napsal:

Žádné prostředí není dost čisté, aby se v něm nevyskytlo nějaké smetí, prach…

2. Radoslav Packa napsal:

HST si určite zaslúži čestnú náhradu, čo JWST určite je, ale to slimačie tempo so zástavkami ma trochu znervózňuje. Nehovoriac o tom aká zložitá procedúra čaká teleskop po štarte. Každopádne prajem tomuto ambicióznemu projektu úspech.

• edemski napsal:

S tím šnečím tempem bych byl opatrný 😉 „Na začátku roku 1986 vypadal říjnový start dalekohledu již celkem reálně, ale havárie raketoplánu Challenger zastavila americký vesmírný program.“ Letěl až o čtyři roky později

3. Spytihněv Čumpelík napsal:

Měl bych dotaz k příbuznému tématu. Chystaný dalekohled WFIRST. Když se o něm začalo mluvit, byl určen do L2. Ale poté, co NASA vyfasovala od NRO družici KeyHole a tu hodlá použít k tomuto projektu, plány na L2 nějak ustaly a vypadá to na obyčejnou geocentrickou dráhu. Je to tak? A pokud ano, tak proč?

Je to tak. WFIRST má být umístěn na geosynchronní dráze ve výšce 42 164 km se sklonem 28,5°. Osobně se domnívám, že svou roli může sehrát i hmotnost – dalekohled bude o 200 kg těžší, než JWST a NASA zřejmě chce použít levnější nosič. WFIRST nebude vlajkovou lodí a vědeckou misi může splnit i na oběžné dráze Země.

• Spytihněv Čumpelík napsal:

Takže před darem od NRO byl dalekohled šitý na míru cestě do L2, poté už se NASA musela přizpůsobit větší hmotnosti. To by mohlo být vysvětlení. Díky moc.

4. jozef pindas napsal:

Vynikakuca vec mat oci vo vesmire, ale od pradavna ako zijem, ma niekde trapi, ze ako sa dostat k novym svetom, svetom zitia nasho druhu, ja ocakavam ,ze uvidime okrem uloh fyziky aj taku … Vacsi dokaz aj ked vizualny, dokaz videnia blizsie k planetam, ktore by mhli byt nas domov, aj pozriet sa na ciernu dieru je cool, ale vidiet konecne planetu a dokazat tuzbu ist niekde. Vidiet nove svety. To je ono.