ŽIVĚ: Kometa Siding Spring u Marsu

Tak jsme se konečně dočkali. Do historického průletu komety C/2013 A1 Siding Spring kolem Marsu zbývají jen poslední hodiny. Kometa byla objevena teprve vloni a k jejímu maximálnímu přiblížení k rudé planetě dojde dnes večer ve 20:27 našeho času a kometa se dostane k Marsu na vzdálenost 139 500 km. Bude tedy desetkrát blíže, než jakákoliv kometa u Země v moderní éře lidstva. Je to jako kdyby vesmír nabídl vědcům neplánovaný vánoční dárek. Odborníci se už nemohou dočkat výsledků, které jim tato unikátní událost přinese. V dnešním článku Vám nabízíme možnost sledovat živé vysílání Evropské kosmické agentury.

Nečekejte ale přímý přenos od Marsu. Fotky a výsledky měření dorazí až v dalších dnech. Už teď vám ale mohu slíbit, že se na našem blogu můžete těšit na shrnutí výsledků, které na zemi dorazí. Takto unikátní událost totiž nemůžeme nechat bez povšimnutí.

ŽIVĚ: Kometa Siding Spring u Marsu, 2.5 out of 5 based on 6 ratings

Rating: 2.5/5 (6 votes cast)

11 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Kometa Siding Spring u Marsu”

1. Martin Gembec napsal:

Přesto doufám, že v RAW datech z vozítek bude něco vidět… A pokud ano, tak to nebude v následujících dnech, ale už zítra 🙂

Já myslím, že něco uvidíme určitě, přecijen magnituda -6 už musí být vidět. Hlavně Curiosity už dříve ukázala, že s „astrofotkami“ nemá problém.
      Btw. ty následující dny jsem tam dal schválně jako pojistku, kdyby se zveřejnění náhodou trochu opozdilo. 🙂

• Martin Gembec napsal:

Důležité je, že i M31 je pro MastCam řešitelný problém, protože při vší úctě, nic než fotku jádra a jeho okolí nečekám. Tedy potěší mě i slabá čárka ve snímku plném šumu. Pořád taky věřím MRO že rozliší jádro aspoň na pár pixelech a budeme znát velikost jádra. Zajímavé může být, co udělají částice komy a atmosféra, protože komase mi jeví celkem velká na fotkách a koneckonců i jinde píšou, že je trochu větší než se očekávalo.. pěkné foto http://www.astrobin.com/full/129715/0/

Povedená fotka, jen co je pravda!
          Někde jsem četl, že velikost jádra na fotkách z MRO by měla být mezi 4 a 16 pixely. Tak se nechme překvapit.

2. Martin Gembec napsal:

Koukám na UMSF, že na fotce z MSL jsou v Eridanu hvězdy 4. velikosti v pohodě vidět, takže kdyby koma a alespoň náznak ohonu měly aspoň 4 mag, tak na fotce by byla vidět kometka tak, jak ji známe z pohledu okem do dalekohledu i my… chce to štěstí, že jas nebude směrem od jádra moc klesat. Přeci jen to bude rozloženo do velké úhlové plochy.

3. Radek napsal:

V neděli večer jsem zahlédl kometu v souhvězdí velkého vozu z Prahy v 19:23.Je možné že se jednalo o tuto kometu?

V tom případě určitě nešlo o kometu Siding Spring. Ta se v té době nacházela na pomezí mezi souhvězdími Střelce a Hadonoše, tedy hodně daleko od Velké medvědice. Bohužel se mi ale nepodařilo vypátrat, zda v tomto souhvězdí nějaká kometa momentálně je.

• Martin Gembec napsal:

Předpokládejme, že šlo o humor ze strany Radka. Je snad jasné, že těžko mohl okem vidět ve Velkém vozu kometu, navíc z Prahy 😉