Kosmotýdeník 10. díl (18. 11. – 24. 11. 2012)

Pohled na místo přistí Sojuzu

V desátém díle Kosmotýdeníku si ukážeme,  jak vypadalo přistání Expedice 33. Následovat bude představení nově objeveného vesmírného tělesa, které dostalo název super-Jupiter. Toto těleso je 13krát hmotnější, než samotný Jupiter! Nyní se spekuluje o tom, zda se jedná o planetu nebo o hnědého trpaslíka. Teplota tohoto tělesa stoupá až na 1400 stupňů Celsia. Nakonec znovu zavítáme do historie a představíme si koncept vesmírné stanice, kterému chyběly pouze peníze na realizaci. Stanice byla nakonfigurována tak, aby se k ní mohla připojit vesmírná loď Gemini B s dvěma astronauty.

Vrátila se 33. Expedice

V neděli 18.11. přistála v kazašské stepi posádka kosmické lodi Sojuz TMA-05M. Tu tvořili tři astronauti. Konkrétně velitelka 33. dlouhodobé expedice na ISS Sunita Williamsová, dále Akihiko Hošide a Jurij Malenčenko. Strávili ve vesmíru 127 dní a z toho 125 dní na palubě Mezinárodní vesmírné stanice. V okamžiku odpojení lodě Sojuz oficiálně začala 34. Expedice.
Na videu budete moci vidět rozloučení dvou posádek, odpojení od ISS a uvítání kosmonautů.

Super-Jupiter

Kappa Andromedae b v představách malíře

Kappa Andromedae b v představách malíře
Zdroj: http://www.seuhistory.com

Mezinárodní tým astronomů objevil planetu, která je mnohem hmotnější než největší planeta naší Sluneční soustavy. Dostala tedy označení super-Jupiter. Tato planeta obíhá kolem hvězdy Kappa Andromedae, která se nachází v souhvězdí Andromedy. Hmotnost této hvězdy je dvakrát větší než v případě Slunce a je pozorovatelná pouhým okem. To, že je planeta 13krát hmotnější než Jupiter, mohl mezinárodní tým astronomů určit podle dat, která získal teleskop Subaru na Havaji. Teplota na plynném obru je až 1400 stupňů Celsia. Teplota dodává planetě načervenalou záři.

Oficiální název tohoto tělesa je Kappa Andromedae b. Mnozí si myslí, že by se mohlo jednat o hnědého trpaslíka. Jeho velikost se totiž pohybuje právě na rozhraní, které odděluje nejmasivnější planety od nejméně hmotných hnědých trpaslíků.

Koncepty vesmírných stanic

MOL - připravovaná americká stanice

MOL – připravovaná americká stanice
Zdroj: http://i.space.com

Stejně jako v minulém díle se podíváme do historie.  NASA v sedmdesátých letech měla připravené koncepty vesmírných stanic, většina z nich počítala s umělou gravitací vytvářenou rotací stanice. Byly navrženy hlavně pro lodě Apollo.
V roce 1960 vznikl koncept pojmenovaný Manned Orbiting Laboratory (MOL). Stanice byla nakonfigurována tak, aby se k ní mohla připojit vesmírná loď Gemini B se dvěma astronauty. MOL by na oběžnou dráhu vynesla raketa Titan IIIC. Posádka by na stanici strávila jeden měsíc a poté by se vrátila zpět na Zemi. První start byl naplánovaný na patnáctého prosince roku 1969, nakonec byl odložen až na rok 1971. V roce 1969 byl nakonec celý program zrušen důvodu finanční náročnosti. Astronauti, kteří byli na tento program připravování, se později stali prvními lidmi, kteří pilotovali raketoplán.