Případ nepilotovaného Starlineru je uzavřen

Agentura NASA a firma Boeing dokončily výsledné zhodnocení mise OFT z prosince 2019 a pokračují v přípravách na opakovanou misi OFT-2, která proběhne letos v zatím neupřesněném termínu. „NASA a Boeing udělaly hodně práce při hodnocení závad nepilotovaného testu Startlineru,“ uvedl Steve Jurczyk, přidružený administrátor NASA a dodal: „Vše, co jsme zjistili, nám pomůže posunout se vpřed ve vývoji a zkouškách Starlineru, ale i celého komerčního programu.“ Společná komise nyní dokončila i vyšetřování poslední anomálie – přerušované komunikace mezi lodí Starliner a pozemním střediskem. Ještě se sluší připomenout, že tým už dříve vyřešil vyšetřování dalších dvou závad.

Starliner ukončil misi OFT nočním přistáním v Novém Mexiku.

Starliner ukončil misi OFT nočním přistáním v Novém Mexiku.
Zdroj: https://www.nasa.gov/

Při součtu všech tří anomálií vytvořil hodnotící tým celkem 80 doporučení pro Boeing, jak ve spolupráci s NASA nastavit další kroky, z nichž některé už probíhají. Seznam konkrétních doporučení je považován za citlivou informaci, NASA představila pět kategorií, do kterých doporučení patří.

  • Testy a simulace: 21 doporučení pro více zkoušek integrace hardwaru a softwaru, komplexních testů, které při každém letu mají nasbírat co nejvíce informací, analýzy chování subsystémů a jejich limitů, vyřešení problémů objevených při těchto simulacích.
  • Požadavky: 10 doporučení pro zhodnocení všech softwarových požadavků s různými logickými podmínkami ke komplexnímu pokrytí testů.
  • Procesní a provozní vylepšení: 35 doporučení pro změnu palubní dokumentace, posílení požadovaných účastníků při revizích dat z testů, širší zapojení expertů daných oborů v otázkách klíčových bezpečnostních systémů.
  • Software: 7 doporučení včetně aktualizace programového kódu a s tím souvisejících projevů ke korekci počítadla času od zahájení mise, anomálií při odhození servisního modulu a zrobustnění algoritmů pro práci s anténou.
  • Znalosti a modifikace hardwaru: 7 doporučení jako jsou organizační změny struktury hlášení chyb, pozměnění přístupu k nezávislému ověřování, přidání radiofrekvenčního filtru, který zabrání mimopásmovému rušení.

Na základě tohoto vyšetřování i vlastní analýzy se Boeing v dubnu rozhodl zopakovat misi OFT bez dodatečných plateb od vlády, aby prokázal, že Starliner splňuje požadavky NASA včetně připojení k ISS. Odborníci z nezávislého týmu budou do dalších kroků zapojeni jakožto cenní partneři. Všechny získané poznatky pak chce agentura obecně uplatit k posílení celého odvětví komerční kosmonautiky. Do budoucích programů tedy budou zabudovány následující poznatky:

  • Bude vyžadováno, aby plán řízení systémů dodávaný každým dodavatelem obsahoval specifické požadavky související s přístupem řízení dodavatele.
  • Bude zajištěno, aby NASA před provedením testu zkontrolovala a schválila plány zkoušek pro ověření rizika dodavatele.
  • Bude zajištěno, aby týmy nezávislého ověřování a vyšetřování nezávislé na NASA poskytovaly informace zástupcům dodavatele.
  • Dojde k implementaci přístupu, který zajistí, že alternativní standardy budou přezkoumány a schváleny před zahájením vývojových prací.
  • Vznikne dokument osvědčených postupů pro budoucí programy, které implementují model sdílené odpovědnosti používaný v programu komerčních pilotovaných lodí.
  • Budou vyhodnoceny činnosti společnosti Boeing vyvinuté společným nezávislým kontrolním týmem z hlediska použitelnosti po certifikaci.

Přeloženo z:
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://spacenews.com/wp-content/uploads/2019/12/starliner-orbit-879×485.jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/49258250868_0e5795b4a9_3k.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “Případ nepilotovaného Starlineru je uzavřen”

  1. ldx napsal:

    Tak bych podle množství v bodů ve zprávě bych řekl, že u Boeingu mají dost práce na půlroku dopředu… Zároveň to znamená, že celá mise Starlineru byla nedotažená a uspěchaná, to by se firmě s kvalitním řízením a test-managementem stávat nemělo, vypadá to jako čistá amatérština. Za takhle odvedený projekt by mi osobně v práci drbali hlavu nejmíň dva měsíce. Nechápu to a může to být problém i do budoucna.

    • pave69 napsal:

      Co já mám zkušenosti z korporátu, tak to dobře vystihuje „firemní standard“, nastavený CEO, který si pod sebe vybral lidi, hlídající hlavně profit a reportující směrem nahoru vše co nejrůžověji, bez ohledu na realitu. Je to v synergii se stavem SW boeingu 737. Vzhledem k principu padajícího primordiálního stádia koprolitu je tím promořená celá firma a pokud nevymění alespoň tak 100-200 lidí od vrcholu hierarchie směrem dolů, tak se z toho nevyhrabou.
      Škoda těch šikovných lidí dole, ale na druhou stranu, spousta jich může přejít třeba do SpaceX.

    • pbpitko napsal:

      „Zároveň to znamená, že celá mise Starlineru byla nedotažená a uspěchaná”
      A čo to krásne BOOOM na CrewDragone ?
      🙁 😀

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Vy nevidíte rozdíl mezi tím, že k selhání Starlineru došlo při testovacím kosmickém letu, zatímco u Crew Dragonu šlo o pozemní zkoušku? Necítíte mezi oběma těmi situacemi rozdíl? Ano, obě to byly zkoušky, ale je přece rozdíl, zda se chyba objeví během pozemních zkoušek, nebo při ostrém testu na oběžné dráze. Při testovací misi na oběžné dráze by se mělo už pouze ověřovat, zda je vše v pořádku, zda se všechny chyby opravdu vychytaly při pozemních zkouškách. Mimochodem Starliner si také užil s pohonným systémem pro únikový systém. A řeší to dneska někdo? Ne, stejně jako je zbytečné řešit explozi CD. V obou případech šlo o objevení závady během pozemních zkoušek, které jsou k tomu určeny.
        Tuhle svou teorii, která srovnává jablka a hrušky píšete už delší dobu, ale teď už jsem se proti tomu musel ozvat, protože je to fakt postavené na hlavu.

  2. pave69 napsal:

    NASA to vyšlo jako Houdinimu. Nezaplatila Boeningu ty nemuslimské peníze za umožnění auditu a místo toho ho nechala pěkně si vymáchat čumák ve vlastním odpadu za jeho peníze. Mohlo to taky ale dopadnout úplně naopak, problémy se mohly projevit až při pilotovaném letu a byl by z toho Sojuz 1 verze 2.0

    • Vaclav napsal:

      Pokud by na palubě byla posádka, zapnula by pohon a dostala by se na orbitu a vše proběhlo hladce včetně spojení s ISS. Na podobné situace je cvičena, byla by to rutina. Od samého počátku američtí astronauti řídili své lodě a najednou se vyžaduje automatická mise bez posádky.

      • pave69 napsal:

        Ano, a možná by proto nikoho nenapadlo zkontrolovat zbytek kódu, takže při sestupu by servisní modul narazil do přistávacího a zbytky by mohli hledat přes tři státy.

      • Vojta napsal:

        „Od samého počátku američtí astronauti řídili své lodě a najednou se vyžaduje automatická mise bez posádky.“

        …a proto všechny americké pilotované lodě až na Vámi neoblíbený Shuttle absolvovaly alespoň jeden nepilotovaný let.

      • SGaba napsal:

        Pokud by…
        Tady není žádné ,,Pokud by“.

  3. Jan Jancura napsal:

    Budou závěry z tohoto vyšetřování taky přiměřeně aplikovány na SLS?

    • Jiří Hošek Redakce napsal:

      Závěry z vyšetřování přibližují model testování komerčních pilotovaných lodí standardům, které již jsou nastaveny při testech centrálního stupně SLS
      – požadované řešení problémů objevených při simulacích = test č. 3 u SLS, který byl shodou okolností dokončen včera
      – požadované komplexní end-to-end testy hardwaru a softwaru = test č. 8 u SLS
      – kontrola a schvalování testů nezávislým kontrolním týmem NASA = průběžná analýza dat z testů CS SLS prováděná v MSFC

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.