Otestovalo Rusko protidružicovou zbraň?

Zástupci americké a britské armády (na titulní fotce John “Jay” Raymond, hlava amerického kosmického velitelství a šéf kosmických činností Kosmických sil) ve čtvrtek uvedli, že mají důkazy o ruské zkoušce kosmické protidružicové zbraně. Zmiňovali přitom událost z 15. července, při které podle analytiků ruská armádní družice na oběžné dráze vypálila neupřesněný vysokorychlostní projektil. Neexistuje žádný důkaz, že by tento projektil zasáhl nějakou družici, ale k jeho uvolnění z ruské armádní družice Kosmos 2543 zřejmě došlo ve chvíli, kdy tato družice prolétávala v blízkosti jiné ruské družice. Americké kosmické velitelství dále uvedlo, že celý průběh sledovaného jevu odpovídá testu protidružicové zbraně.

Dráha letu letu rakety při vynášení Kosmosu 2542.

Dráha letu letu rakety při vynášení Kosmosu 2542. Zdroj: http://www.russianspaceweb.com/

Americké kosmické velitelství má důkazy, že Rusko provedlo nedestruktivní test kosmické protidružicové zbraně,“ uvedli armádní činitelé v oficiálním prohlášení, kde dále stojí: „Rusko uvolnilo objekt v blízkosti jiné ruské družice, což připomíná událost, kterou Rusko na oběžné dráze provedlo v roce 2017. Celá událost není ve shodě s uváděným účelem mise – inspekcí jiných družic.“

Ruské ministerstvo obrany uvedlo v loňském roce, že družice Kosmos 2543 je součástí systému, který má umožnit přiblížení k jiným ruským družicím na oběžné dráze a provést kontrolu jejich stavu. Samotný Kosmos 2543 se uvolnil z jiné ruské armádní družice (Kosmos 2542). O vynesení z kosmodromu Pleseck se 25. listopadu 2019 postarala raketa Sojuz 2-1v (viz náš tehdejší článek). „Družice Kosmos 2542 byla vypuštěna 25. listopadu 2019 a navedena na retrográdní oběžnou dráhu s výškou perigea 368 km, apogea 858 km a sklonem 97,9° vůči rovníku. Necelé dva týdny po startu, 6. prosince 2019, se od družice oddělila menší družice později označená jako Kosmos 2543. Tato družice má pravděpodobně velkou manévrovací schopnost a v podstatě hned po vypuštění z mateřské sondy začala zvyšovat perigeum své oběžné dráhy,“ uvedl Michal Václavík z České kosmické kanceláře.

Podmínky startu a následné uvolnění dceřiné družice na oběžné dráze připomnělo jinou ruskou armádní misi. Ta startovala v červnu 2017 na stejné raketě a následně uvolnila dvě malé družice. Ruská oficiální místa tehdy misi popisovala jako demonstraci inspekční družice, která má být schopna přiblížení k jinému objektu na oběžné dráze za účelem jeho snímkování.

Kosmos 2542 během přiblížení k družici USA 245

Kosmos 2542 během přiblížení k družici USA 245 Zdroj: https://i.dailymail.co.uk/

Nová mise vypuštěná vloni v listopadu se chovala stejně i podle údajů amerického střediska pro sledování objektů na oběžné dráze – minimálně podle veřejně dostupných údajů. Jenže místo manévrování blízko jiných ruských družic začal Kosmos 2542 upravovat svou oběžnou dráhu tak, aby se blížila dráze, po které obíhá americká průzkumná družice označená USA 245.

Analýza elementů oběžných drah odhalila možnost přiblížení se k americké špionážní družici USA 245, což je 4. generace optických fotoprůzkumných družic typu KH-11 (pravděpodobně s manévrovacími schopnostmi a snížením radarové a optické detekce převzatých z družic Misty). Zvažovaná byla také možnost přiblížení k družici USA 224 stejného typu jako USA 245, ke kterému ale nedošlo,“ uvedl Michal Václavík a dodal: „Dne 10. prosince 2019 družice USA 245 opustila svoji dosavadní oběžnou dráhu, aby bylo zabráněno potenciálnímu přiblížení Kosmosu 2543. Začala kosmická honička. Podobná situace se opakovala od konce ledna do poloviny února 2020, kdy upravila mateřská sonda Kosmos 2542 svoji oběžnou dráhu s rozdílem ve sklonu roviny oběhu o 0,3° a periody o 1 sekundu oproti USA 245. Vzájemná vzdálenost obou družic tak v nejlepším případě byla pouze několik desítek kilometrů. V druhé půlce února 2020 začala výrazně měnit svoji oběžnou dráhu i družice Kosmos 2543, která se přiblížila 26. února 2020 na cca 150 km k USA 245. Družice USA 245 opět unikla na jinou oběžnou dráhu. Obdobná situace se opakovala na přelomu května a června 2020. Mimo získání informací (fotografií) o americké družici USA 245 vedla tato honička také k donucení Američany „zbytečně“ spotřebovat část pohonných látek a snížit tak životnost družice. Oproti Kosmos 2543 byl Kosmos 2542 od konce dubna 2020 na jiné oběžné dráze nesynchronizované s USA 245.

Neoficiální vizualizace zobrazující předpokládané rozložení útrob družic řady KH-11. Zdroj: https://upload.wikimedia.org

Kosmos 2543 se letos začal přibližovat k jiné ruské armádní družici jen pár týdnů předtím, než 15. července uvolnil svou vlastní minidružici, kterou americké síly označují za test protidružicové zbraně. „Ruský družicový systém použitý k provedení této protidružicové zbraně je stejný, který zhruba před rokem způsobil obavy, když s ním Rusko manévrovalo blízko americké vládní družice,“ uvedl John W. “Jay” Raymond, hlava amerického kosmického velitelství a šéf kosmických činností Kosmických sil ve čtvrtečním prohlášení, kde je dále uvedeno: „Je to další důkaz ruských přetrvávajících snah o vývoj a zkoušky kosmických systémů, které jsou v souladu s armádní doktrínou publikovanou Kremlem. Ta počítá s vývojem zbraní, které by dokázaly ohrozit americké a spojenecké kosmické prostředky.“

V červnu 2020 upravil sérií šesti manévrů Kosmos 2543 svoji oběžnou dráhu a přiblížil se k družici Kosmos 2535 vypuštěné 10. července 2019. Tato družice je s velkou pravděpodobností radarový kalibrační cíl, ale s jistotou to tvrdit nelze. Dne 17. června 2020 se obě družice přiblížily na vzdálenost 100 m a vzájemná rychlost byla menší než 0,1 m/s. Takto zůstaly několik dní,“ říká Michal Václavík a pokračuje: „O měsíc později, 15. července 2020, Ministerstvo obrany Ruské federace oficiálně oznámilo, že družice Kosmos 2543 je inspekční družicí a pořídila hodnotné optické informace o cílovém tělese Kosmos 2535. Stejný den se přibližně v 9:50 SELČ oddělil od Kosmosu 2543 nový objekt, který byl střediskem NORAD katalogizován pod číslem 45915. Vzájemná rychlost nového objektu a mateřského tělesa byla okolo 200 m/s.

Příprava na start rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542

Příprava na start rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542 Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

To je vystřelení projektilu, nikoliv oddělení družice,“ tweetoval Brian Weeden, ředitel plánovacího programu a technický poradce Secure World Foundation, který dále uvedl: „Ale také to má daleko do přesvědčivé zbraňové zkoušky. Zařadil bych to ale do znepokojivé kategorie.

18. kosmická řídící eskadra Letectva Spojených států amerických (18SPCS), podílející se mimo jiné na nepřetržitém provozu sítě pro sledování blízkého kosmického prostoru, oznámila pečlivé sledování objektu vypuštěného z družice Kosmos 2543. Aktuálně je Kosmos 2542 na oběžné dráze s výškou perigea 304 km, apogea 899 km a sklonem 97,79°, Kosmos 2543 na oběžné dráze s výškou perigea 603 km, apogea 618 km a sklonem 97,87°. Objekt 45915 je na oběžné dráze s výškou perigea 505 km, apogea 783 km a sklonem 97,87°,“ říká Michal Václavík.

Vývoz rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542

Vývoz rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542 Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Takový objekt vypuštěný z družice by se dal využít jako kinetická zbraň proti jiné družici. K situaci se vyjádřilo i americké ministerstvo zahraničí, které toto ruské kosmické armádní jednání označilo za pokrytecké a znepokojivé. „Tato událost zdůrazňuje pokrytecké obhajování ruské kontroly zbraní ve vesmíru, kterým se Moskva snaží omezit možnosti Spojených států, aniž by zjevně neměla v úmyslu zastavit svůj vlastní program pro vesmírný boj – ať už jde o pozemní protidružicové zbraně tak i to, co se zdá být skutečnou protidružicovou zbraní na oběžné dráze.

Start rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542

Start rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542 Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Zástupci britské armády také vyjádřili obavy z ruského „inspekčního“ družicového systému. „Znepokojuje nás způsob, jakým Rusko otestovalo jednu ze svých družic tím, že vypustilo projektil s vlastnostmi zbraně,“ uvedl Harvey Smith, šéf britského kosmického ředitelství a dodal: „Akce tohoto druhu ohrožují mírové využívání vesmíru a mohou vytvořit úlomky, které by mohly představovat hrozbu pro družice a kosmické systémy, na nichž svět závisí. Vyzýváme Rusko, aby se takovému testování vyhýbalo. Rovněž žádáme Rusko, aby nadále konstruktivně spolupracovalo se Spojeným královstvím a dalšími partnery na podpoře zodpovědného chování v kosmickém prostoru.

Graf zobrazující vzdálenost družice Kosmos 2543 a 2535 v průběhu času.

Graf zobrazující vzdálenost družice Kosmos 2543 a 2535 v průběhu času. Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Organizace Associated Press ve čtvrtek oznámila, že Rusko k události z 15. července uvedlo, že šlo o zapojení „malé družice“, která provedla inspekci jiné ruské družice „z velké blízkosti s použitím speciálního vybavení“. Zástupci americké armády protestovali už v dubnu – tehdy to bylo kvůli zkoušce ruského systému, který je také označován jako protidružicová zbraň. Tehdy šlo o zkoušku ruské armádní střely Nudol, která sice při dubnové zkoušce nemířila na žádnou konkrétní družici, ale Američané uvedli, že jde o systém navržený k ničení družic na oběžné dráze.

V historii najdeme celou řadu zkoušek pozemních protidružicových zbraní – ať už v USA, Rusko, Číně, nebo nejnověji v Indii. Americká armáda také disponuje inspekčními družicemi na geosynchronní dráze. Americké letectvo má k dispozici nepilotovaný miniraketoplán X-37B, který také uvolňuje dříve neohlášené družice, ale žádný z těchto strojů zatím nikdy nepředvedl události, které dělaly Kosmos 2542 a Kosmos 2543. „Test z minulého týdne je dalším důkazem, že americké a spojenecké kosmické systémy jsou v reálném, vážném a rostoucím ohrožení,“ uvedlo americké kosmické velitelství ve svém prohlášení.

Start rakety Sojuz 2-1v s družicí Kosmos 2542

Družice Kosmos 2542, 2543 a objekt 45915 jsou pravděpodobně součástí programu inspekčních a ASAT (Anti-satellite) družic 14F150. Obdobný průběh měla mise družice Kosmos 2519 vypuštěné 23. června 2017, a ze kterého se později oddělila menší družice Kosmos 2521 a z ní později Kosmos 2523. Předpokládá se, a nedávné prohlášení vedení ruské armády to potvrzuje, že Kosmos 2521 je inspekční družice s vysokou mírou manévrovatelnosti a Kosmos 2523 pravděpodobně projektil, který po oddělení již dále nemanévruje,“ uvedl Michal Václavík a dodal: „Počáteční oběžná dráha mateřských sond Kosmos 2519 a Kosmos 2542 je poměrně nezvyklá, z čehož se dá usuzovat na záměr jejího využití k dlouhodobému sledování cizích družic. Je tak jisté, že nejde o pokračování programu 14F153, při němž byly vypuštěny tři družice Kosmos 2491, 2499 a 2504 v letech 2013, 2014 a 2015. Tyto družice měly možnost přibližovat se k cizím družicím a provádět inspekční manévry. Je možné, že z nich vychází inspekční družice Kosmos 2521 a 2543.

Americké Kosmické síly byly založeny vloni v prosinci jako nové odvětví americké armády, které přebralo většinu kosmických misí a povinností od amerického letectva. „Ruský vývoj a testování orbitálních zbraní zdůrazňuje význam zřízení amerických Kosmických sil jakožto nové pobočky ozbrojených sil a amerického vesmírného velení jakožto sjednoceného vojenského velení vesmíru pro Zemi,“ stojí v oficiálním prohlášení vydaném ve čtvrtek. „Protidružicové družice nejsou ničím novým. Sovětský svaz s jejich vývojem a testováním začal již počátkem 60. let 20. století. Postupně do 90. let 20. století vznikly tři generace družic IS (istrebitěľ sputnikov) a uskutečnilo se i několik ostrých testů na oběžné dráze okolo Země,“ uzavřel Michal Václavík.

Michal Václavík – Česká kosmická kancelář

50 komentářů ke článku “Otestovalo Rusko protidružicovou zbraň?”

1. Zdenek_konstrukce napsal:

Dobrý den
    je nějaká možnost použít klasické satelity třeba nové od Starlinku jako protidružicovou zbaň? Jelikož mohou manévrovat a je jich opravdu hodně tak je poslat na kolizní dráhy.
    Nedělám si iluze o tom že by v případě konfliktu nenakráčeli vojáci US do řídícího střediska a nepřevzali kontrolu.
    Jinak je zajímavé zjištění, že US a Anglie mají dost prostředků na to aby sledovali kde se co šustne okolo satelitu RU.
    Přitom nedávno bylo několik článků jak nemohou najít některé své starší satelity.
    Tuší někdo jak to probíhá po tech. stránce. Zaměření a stálé sledování všech satelitů i velikosti kubesatu.
    Děkuji

Americká armáda monitoruje oběžné dráhy všech družic na oběžné dráze Země a část úlomků. Neomezuje se jen na ruské družice, sleduje obecně oběžné dráhy většiny objektů.
      A co se první úvahy týče – nejde jen o Starlinky. Jakákoliv družice se může stát zbraní, když bude navedena na kolizní kurs. Ale problémem je nepřesnost takového manévru, kdy by družice na své sebevražedné cestě možná minula cíl.

2. majomusk napsal:

Ano,vojenska technika sa bude presuvat na orbitu,militarizacia vesmiru,co sa dalo aj cakat…aspon sa budu prachy davat do nosicov a inych technologii 😀
    Chcem sa opytat,vzdy ma zaujimalo,ze do akej vysky max dokazeme teraz nieco zostrelit?Myslim tym zo zeme balistickymi riadenymi strelami smer vesmir…nizka orbita a vyssie….Napr. keby nam nieco hrozilo z vesmiru a chceli by sme to znicit,do akej vzdialenosti v sucasnosti dokazeme dostrelit?Ale ako v kratkom case,keby nam fakt nieco hrozilo,to je jedno co ale ci mame nejaku tu obranu vobec proti comusi…hocicomu….

• David R. napsal:

Nerozumím úplně dotazu. Pro sestřelení satelitu nebo ICBM je technika v zásadě stejná, ICBM mají apogeum 1200 km, ničí se ve střední části letu, než se rozdělí na jednotlivé hlavice. Protiraketa musí mít výkonovou rezervu, protože cíl manévruje. Takže má mnohem vyšší dostup. Satelity mohou být o něco výše, ale kdo by dělal zbraň, která by některé existující cíle nedovedla zasáhnout? Zkoušky se sice provádějí na nízkých satelitech, ale to jen proto, aby na orbitě zbylo méně úlomků. Dosah antisatelitních zbraní bude nejspíš geostacionární dráha.
      „Něco z vesmíru“ je naprosto jiná kategorie. Satelit se dá zlikvidovat v podstatě miniaturním projektilem – pokud ty dvě věci letí proti sobě, tak kinetická energie malé kulky odpovídá granátu. Testovaný „projektil“ bych přesto nenazýval kinetickou zbraní. Ve vojenské technice je běžné, že střela cíl mine o pár metrů, zejména když cíl manévruje. Proto se používá výbušná hlavice, která exploduje v momentě, kdy je cíl blízko, a střepiny zajistí, že se aspoň nějaká trefí. „Něco z vesmíru“ ovšem může být asteroid a pak je nutný úplně jiný kalibr. Tam může být i vodíková bomba slabá.
      Jak daleko dokážeme dostřelit… to také nechápu jak myslíte, vždyť stačí překonat 2. kosmickou rychlost a pak už to letí samo. Problém není vzdálenost, ale rychlost reakce. Když není ta technika připravená včas k akci, je na prd.

LEO uz ma vyznamny strategicky potencial, tak se neco podobneho dalo ocekavat. Pokud by s tim neprislo Rusko, tak Cina, casem nekdo dalsi.
    Jak je v clanku uvedeno, protidruzicove zbrane testuje vice zemi, a hlavne s ohledem na skutecnost ,ze treba druzice na nizke obezne draze jde znicit hromadne EM pulsem napr. odpalenim jaderne hlavice zhruba na urovni LEO, je to trochu boure ve sklenici vody.

4. Zargos napsal:

Jedná se asi o test kinetické zbraně,což mohou,nrní to ZHN. USA má našlápnuto,tak Rusko bude hledat cesty jak jejich systémy,bude-li to nutné omezit či vyřadit. Vzhledem k tomu,jaký nepořádek protisatelitní zbraně zanechávají,tak je lepší ničit je ještě na zemi,což asi vědí.

• fp napsal:

ako zbran to nieje az take efektivne, ovela lacnejsie a ucinnejsie su klasicke protisatelitne strely

aby to malo vyznam tak takychto satelitov by museli do vesmiru dostat stovky aby boli v dosahu kazdeho doleziteho cudzieho satelitu. no a to by neuslo pozornosti tych krajin v blizkosti ktorych by zaparkovali taketo satelity a museli by na to reagovat napr. tym, ze same vypustia rovnake utocne satelity, pripadne ku kazdemu dolezitemu svojmu satelitu vypustia obranne satelity a to ktovie kde by skoncilo 🙂

Výhodné to je. Je možné zničit družici na jakékoli dráze, i takové, která není dosažitelná pozemní protidružicovou raketou. A také časově mnohem flexibilněji, než při použití pozemní protidružicové rakety. Zejména na vyšších oběžných drahách to je možné s pomocí útočné družice udělat také skrytě.

Nechci sem tahat politiku, ale aby bylo jasno: toto je naprosto standardní ruský pokus, jak daleko lze v daném směru zajít. V rámci pokusu se vyhodnotí intenzita protestů jednotlivých zemí, případně rozsah uvalených sankcí. Podle toho se buď pokračuje, nebo ne. Technické aspekty zde hrají (zatím) nevýznamou roli.
    Moje předchozí zmínka o „kosmickém terorismu“ se samozřejmě netýkala této konkrétní události. Měl jsem na mysi budoucí potenciál té zbraně. Ve vesmíru se dá bohužel podobnými prostředky udělat za málo peněz spousta škody, což je typické právě pro terorismus.

• fp napsal:

a nerobi to iste kazda vacsia krajina?
      to je ako ked media a politici kricia, ze rusi hliadkuju svojimi prieskumnymi lietadlali pozdlz hranic inych krajin nato a pritom presne to iste robia aj ich krajiny, ale media a politici to podaju tak ako keby toto robili len rusi a bolo to nejake necestne konanie

toto je uplne bezne chovanie sa velkych krajin, kazda krajina sonduje kde az moze zajst

• kuban napsal:

fp: v americe zase bijou černochy, my víme
        všichni ostatní: pardon, to se fakt nedá

• David R. napsal:

V podstatě máte pravdu, ale liší se ta míra troufalosti. U totalitních režimů není nutné se ptát vlastních obyvatel, co si o tom myslí, rozhoduje méně osob, zachází se tedy dál, až po anexe cizích území atd. A ono opravdu ledacos „projde“. Toto byla opravdu nepatrná zkouška, ale protestovat proti ní se prostě musí, jinak dojde na těžší kalibry.

Obávám se, že pokud by skutečně docházelo k napadání špionážních družic, dokonce těch nejdůležitějších, tak by situace nemohla vyústit v nic jiného, než ve válečný konflikt dole na zemi. Možná kdyby se Rusko více věnovalo vědě ve vesmíru, což se za poslední desítky let téměř neděje nebo nedaří, tak by mělo jiné priority, mež takto blbnout. Každopádně demokratický svět na to bude muset reagovat a zřízení americkych Kosmických sil jako protiváha je logické a správné.

• fp napsal:

a myslis si, ze usa, cina, francuzi, briti, japonci, indovia a bohvie kto vsetko nevyvijaju zbrane na nicenie nepriatelskych satelitov?
      kazda trochu vacsia krajina na toto musi pri svojej obrannej strategii mysliet a mat prostriedky ako v pripade potreby vyradit protivnikovi co najviac vojenskych satelitov

a co asi tak testuju americania s x-37, snad si nemyslis, ze robia civilny vedecky vyskum 🙂

zriadenie kozmicky sil, to bola len taka propaganda alebo v lepsom pripade reorganizacia jednotlivych zloziek armady, ale „vesmirnym vojnam“ sa v usa venovali uz predtym

v tomto pripade plati „zlodej krici, chytte zlodeja“ a v usa su na toto najvacsi specialisti

Přeháníte, nevím zda z neznalosti či záměrně. X-37 má utajené úkoly, ale z dostupných informací neexistuje jediný náznak toho, že by z něj byl při kterékoliv misi vypálen vysokorychlostní projektil. Krok, který nyní provedlo Rusko je na jiném levelu než ostatními státy prováděné armádní mise. V tom je právě tato situace dosti výjimečná (minimálně z měřítku posledních let). Protidružicové zbraně vyvíjelo několik států – naposledy provedla takovou zkoušku Indie, ale výstřel projektilu z družice tady opravdu hodně dlouho nebyl od kohokoliv kromě Ruska. Nelze to srovnat s čímkoliv v podání ostatních států v posledních letech. To je prostý fakt.

• fp napsal:

to, ze neboli vystrelene neznamena, ze to z neho nejde spravit
        a nemusi to byt zrovna x-37 ale som presvedceny o tom, ze usa ma tiez nieco podobne, proste musia to mat. nehrajme sa tu teraz na pacifistov

ak niekto prehana tak su to americania a briti a aj ty a vsetci co tu moralizujete nad tym, ze rusko si dovolilo nieco(nikto nevie co, vobec to nemusel byt ziadny projektil, to su len domnieky) vypustit, alebo ak chces vystrelit zo satelitu

a ked uz spominas tu skusku indov, tak tam bolo okolo toho tiez vela moralizovania zo strany usa a pritom oni take skusky tiez robili, ale ked si to dovoli niekto druhy tak je zrazu zle. tomu sa hovori POKRYTECTVO 🙂

Dovolím si vás upozornit, že ve své svaté válce, kdy za každou cenu hájíte Rusko (ano, je to očividné i když mi na to napíšete, že to tak není), zapomínáte na jeden podstatný rozdíl. Indové vypálili pozemní raketu, která zasáhla jejich družici. V případě aktuálního případu ruské družice je ale rozdíl v tom, že střelu nevypálila raketa, ale družic, tudíž ten projektil má 1. kosmickou rychlost a může ohrožovat i další družice. Takže i když se snažíte Rusko obhajovat, tady prostě taháte za kratší konec provazu. Něco podobného totiž neudělal nikdo jiný za poslední desítky let.
        A nad Vaší úvahou , že USA určitě má něco podobného, se musím pousmát. To už je vyložená snaha chytat se stébla, když se topíte. Sice to nemáte jak dokázat, ale domníváte se, že to tak je. Ano, možná Američané takovou možnost mají také, ale rozdíl je v tom, že u nich o tom můžeme pouze spekulovat, zatímco u Ruska o tom máme jednoznačný důkaz.
        P.S. Opravdu by mne zajímalo, jak byste označil objekt, který mateřskou družici opustí rychlostí cca 200 m/s, když to, cituji: „vobec to nemusel byt ziadny projektil“. Jak jsem psal již několikrát, vaše marná snaha bagatelizovat tuto v posledních letech nesrovnatelnou událost a spekulovat o tom, že ostatní MOŽNÁ mají k dispozici to samé (jenže to nedělají … hmm … takže je to z vaší strany jen nepodložená domněnka), je jen důkazem, že se snažíte ze všech sil (však marně) obhajovat Rusko. Náš web je však zásadně apolitický a tudíž vás chci upozornit, že pokud v budoucnu překročíte hranici běžné diskuse a sklouznete k trollingu (já vím, napíšete, že vám o to nejde, ale z dřívějších let mám mnoho zkušeností s podobnými obhájci Ruska, kam jejich diskuse vede), tak že můžete čelit restrikcím a v krajním případě i banu. Ne, to není výhrůžka, to je jen upozornění v rámci udržení slušné diskuse. Začal jste ve svých komentářích používat nepodložené spekulace, tak vás jen upozorňuji, abyste toho nechal a držel se faktů.

• fp napsal:

s tou indiou si to vobec nepochopil ako som to myslel
        skus citat prispevky poriadne, viem ze to mas tazke ked chces precitat uplne vsetko a preto cez ne len tak preletis, ale nepomaha to kvalite diskusie ked odpovedas na nieco co v prispevku vobec nebolo

a o tvojej apolitickosti presvedcuj vies koho 🙂
        netvrdim, ze si nejaky tazky rusobijec, ale objektivy rozhodne niesi.

Váš názor na mou apolitičnost je v této diskusi absolutně nepodstatný. Já samozřejmě nejsem neomylný (to není nikdo), ale dělám vše pro to, abych měřil všem stejným metrem – ostatně už od začátku existence našeho webu je to jeden z pilířů, na kterých stojíme. Já prostě nemohu za to, že Rusko udělalo to, co udělalo. Vy se snažíte Rusko za každou cenu obhajovat, ale i kdybyste se postavil na hlavu, tak prostě taháte za kratší konec provazu, protože fakta jsou jasná. Vaše spekulace o tom, že ostatní asi mají k dispozici to samé, jen to nedělají, jsou opravdu úsměvné. Narozdíl od vás jaksi cítím rozdíl mezi vypálením projektilu z družice na oběžné dráze a z rakety. Na vašem místě bych se zdržel dalších komentářů v této diskusi, neboť nejenže se snažíte překrucovat realitu, ale také začínáte psát osobně mířené komentáře. A to je něco, na co u nás opravdu nejsme zvyklý. Takže zatáhněte za tu ruční brzdu sám, nebo to udělám já.

• yamato napsal:

ty si taky whataboutista ze by si mal byt vo vykladovom slovniku…

ked uz tak porovnavas, daj aj nejaky rusky vedecky program, porovnatelny s tym americkym, japonskym alebo europskym. Vesmirny priemysel im pomalicky kolabuje, a jedine na co ho este vyuzivaju su taketo teroristicke vojenske demonstracie sily.

Ano aj ine staty maju vojensky vesmirny program, ale ked nieco testuju vo vesmire, tak si davaju pozor na nasledky. Cina a rusko nie. Hlavny je efekt. A hlavne v pripade ruska, ktore tych hospodarskych zdrojov nema na rozdavanie, je pchanie penazi do takehoto divadla len dalsim z priznakov militantneho nacionalizmu.

• fp napsal:

rusky vedecky program? vesmirny? ako nikdy si nepocul o ISS? asi nie 🙂
        exomars? nic? 🙂
        samozrejme nemaju ho taky velky ako usa a eu

napis, koho a co tymto ohrozili? nikoho a nic

• Jaro Pudelka napsal:

Že vaše reakcie niekoho pripomínajú. Až neskutočne. Len tak ďalej až do banu.

Pán si nakonec opravdu vykoledoval ban, jelikož v jiné diskusi na našem webu nedbal na moje opakovaná varování a dokonce ve svém posledním komentáři použil vulgární výraz.

7. rhronza napsal:

Tahle zkušenost zvýrazňuje význam doplňování paliva družicím na oběžné dráze (a v důsledcích i význam znovupoužitelných nosičů) – viz poznámka v článku ke zbytečnému spotřebování paliva USA 245 a tím snížení její životnosti.
    Pokud doplňování paliva bude běžně fungovat, můžeme dočkat dlouhodobých „tanečků“ vojenských družic.

• David R. napsal:

Problém je v tom, že celkem laciná družice, možná jen velikosti cubedatu, může zničit družici za miliardu dolarů – např. nejnovější keyhole. Tento nepoměr je podobný, jako když jeden terorista zničí mrakodrap. Je to v podstatě kosmický terorismus. Těžko se na to najde ekonomická protizbraň.

• fp napsal:

v com je to akoze v podstate terorizmus? znicili tym nejaku cudziu druzicu? a ak to budu pouzivat pocas vojny tak snad je lepsie znicit druzicu ako poslat jadrovu bombu na civilistov
        ci snad ak pocas vojny jedna strana konfliku zostreli vojenske lietadlo tak to je terorizmus? a ked sa pocas mieru vyrabaju protilietadlove zbrane tak to je tiez terorizmus? tam tiez plati, ze relativne lacnou raketou dokazes zostrelit o 2 rady drahsie lietadlo

Tady je problém, že ten projektil krouží kolem Země i nadále (a ještě dlouho bude) a tak může zasáhnout i objekt, na který původně nemířil.

To ale není problém, to se týká jakékoli části kosmické tříště.

Jasně, já jsem se jen snažil ukázat rozdíl oproti čtenářem zmiňované vojenské střele, která letí nějakou dobu a pak buďto zasáhne cíl, nebo bouchne. Chtěl jsem poukázat na rozdíl, kdy tento projektil zůstane (zřejmě) neovladatelný po řádově delší dobu.

• fp napsal:

asi velmi nesledujes spravy, lebo strela moze aj minut povodny ciel a zasiahnut neplanovane iny ciel a zrovna civilny
        ukrajincom sa pri vojenskom cviceni podarilo zostrelit ruske civilne lietadlo a to bolo pri cviceni, pri bojovom nasadeni tych incidentov bolo niekolko kedy armada zostrelila omylom civilne lietadlo, takze myslim si, ze testy protilietadlovych rakiet su nebezpecnejsie ako ten projektil co vystrelil rusky satelit

• yamato napsal:

mozno to niekomu nie je jasne, ale porovnavanie zbludilej strely na zemi a vo vesmire je uplne neadekvatne.

zbludile strely vo vesmire budu lietat dovtedy, kym nezostupia do atmosfery (co mozu byt aj stovky alebo tisice rokov). Ak nebodaj nieco trafia, vytvoria statisice dalsich zbludilych striel, ktore tam budu takisto poletovat mozno stovky az tisice rokov, a niektore z nich zarucene trafia nieco dalsie. Kaskadovy efekt je takmer zaruceny.

vo vesmire su okrem vojenskych satelitov aj stovky civilnych, od telekomu cez meteo, geolokacne, vedecke atd. Kazdy kto ma moderny smarphone vyuziva druzicove sluzby, ani o tom nevie. To je multibilionovy civilny priemysel a statisice pracovnych miest.

takze ked si nekto tam hore zacne strielat zo vzduchovky, tak je to terorista ohrozujuci civilizovany svet a ziadny whataboutizmus a mylne zostrely civilnych lietadiel na tom nezmenia vobec nic.

boha uz neprehanaj
        si jeden z najvacsich muskofilov a ty tu budes robit problemy z jedneho objektu na obeznej drahe? nepride ti to trochu trapne pisat o kaskadovom efekte hlavne ked vsetci vieme ako podporuje 30tisicovu megakonstelaciu starlinku? 🙂 kolko nefunkcnych satelitov bude produkovat spacex? to bude desiatky rocne a tiez bude trvat roky kym sa z tych orbit samovolne stiahnu

ak je ten objekt(ze je to projektil tvrdia len amici, dokazane to nijak nemaju) dostatocne velky na detekciu tak nepredstavuje o nic vacsi problem ako ostatne objekty co uz lietaju neriadene na orbite a tych su dnes tisice
        kolko druhych stupnov falconov dnes lieta na orbite? urcite viac ako tych ruskych „projektilov“ a tie niesu problem? to nieje terorizmus? ved aj ten moze ohrozit civilne satelity uplne rovnako ako ten neznamy rusky objekt

takze laskovo prestante robit z komara somara lebo sa len strapnujete

amikov len se… ze rusi maju moznost ist si z blizka obhliadnut ich niekolkomiliardove satelity a donutit ich minat drahocenne palivo ked sa tieto prieskumne satelity zacnu k tym americkym priblizovat

ako zbran to nieje vobec idealne riesenie, ovela lahsie je zostrelit satelit raketou zo zeme ako z orbity kinetickym projektilom. aby sa to dalo pouzit ako zbran tak by to museli mat v blizkosti kazdeho nepriatelskeho satelitu inak by trvalo dlho kym by sa z nejakej orbity ta zbran dostala do pozicii ze zasiahne konkretny satelit.

Jak byste nazval objekt, který mateřskou družici opustil rychlostí 200 m/s, když podle vás není jisté, že je to projektil? Chcete snad říct, že se takovou rychlostí běžně oddělují sub-družice?
        A zkuste nemíchat jablka s hruškami. Družice Starlink jsou vybaveny pohonným systémem, který jim umožňuje manévrovat a také klesnout do atmosféry, kde shoří. Jde o ovladatelné objekty, což s velkou pravděpodobností není případ tohoto projektilu.
        Stejně tak je hloupé i přirovnání k horním stupňům nějakých raket. Ty jsou tam kvůli tomu, že vynášely nějaký užitečný náklad. Naopak ruský projektil je tam jen proto, že jedna strana chtěla zcela zbytečně zamachrovat a ukázat, co dokáže. Praktický význam to nemá. Stejně jako byla zbytečná indická demonstrace schopnosti sestřelit vlastní družici, stejně tak je zbytečný i tento ruský projektil. V obou případech jde o zbytečné navyšování počtu neovladatelných kosmických objektů, které tam nemusely být, kdyby někdo nechtěl prokázat své armádní schopnosti.
        P.S. Nemohu se zbavit dojmu, že prostě jen trollíte. Dávejte si na to pozor, takový diskusní tyl tu nemáme rádi.

ako by som to nazval?
        asi tak, ze je to neznamy objekt ktory opustil matersku druzicu 🙂 lebo zatial o tom prd vieme a prd o tom vedia aj amici co to vskutocnosti je, alebo ty si ten objekt videl a vies, ze na 100% je to projektil? moze ale nemusi to byt, ale ty tu s tym operujes ako by to bol uz jednoznacne potvrdeny fakt

ano ak je starlink funkcny tak vie manevrovat, ale napadlo tak, ze aj starlink od genialneho muska sa moze pokazit a potom uz manevrovat nebude vediet? ci to sa snad nemoze stat? pri 30k satelitoch to budu desiatky mozno stovky rocne co sa pokazia tak, ze budu neovladatelne

a ci to bolo len machrovanie, alebo preco to spravili tak to vedia len rusi, velke krajiny proste vyvijaju a testuju zbrane, stym ty nic neurobis a robia to krajiny ktore nemas rad, ale rovnako to robia krajiny ktore rad mas, proste to je skutocny svet a nie nejaka utopia kde vsetci ziju spolu stastni a v mieri

ten indicky test mal vyznam pre indiu, presne tak ako podobne testy mali vyznam pre rusko, cinu, usa a bohvie kto vsetko uz pred indiou taky test urobil
        alebo usa moze a india nie? nieje to trochu pokrytecke, ze druhemu zakaze to co som uz ja spravil? 🙂

ja viem, ze pre teba je iny nazor ako mas ty trolenie ale s tym ja nic nenarobim, to ty sa musis naucit akceptovat ze nie kazdy ma taky nazor ako ty
        inak neviem preco je podla teba trolenie to ked tvrdim, ze rusi neurobili nic zle a nikoho a nic tym testom neohrozili. skusaju inspekcne satelity, ktorymi by vedeli skontrolovat svoje, ale samozrejme hlavne cudzie satelity, co je na tomto zle? ved spionaz robia vsetci. no a popri tom z jedneho satelitu vypustili nejaky neznamy objekt vyssou rychlostou, nikto okrem rusov nevie co presne to je a co tym sledovali a zial pravidla su nastavene tak, ze to ani nikomu nemusia povedat, tak ako nemusia amici nikomu hovorit co testuju napr. s x-37. nikoho tym testom neohrozili kedze ten objekt nic nezasiahol a je dostatocne velky na to aby mohol byt sledovany tak ako niekolko tisic dalsich objektov, takze dnes ma uplne rovnake postavenia ako vsetky nefunkcne objekty na orbite

Myslím, že tady je načase tuto diskusi poslat k ledu, protože se zacyklila. Pomalu se to začíná měnit na překřikování bez ladu a skladu. Co se takhle shodnout na tom, že se obě strany neshodnou a pravděpodobně ani jedna druhou nepřesvědčí a v míru se rozejít?

Proti inspekčním družicím nemám absolutně nic, ale proti zbytečné demonstraci síly budu mít vždy námitky, ať ji provede kdokoliv. Nevím, proč pracujete s myšlenkou, že některé státy mám a jiné nemám rád. Já přistupuji ke všem stejně bez rozdílu – a jestli máte opačný názor, tak je to váš problém, ne můj. A co se Starlinku týče, tak tam je hned několik ochran proti selhání pohonného systému. Tím prvním je, že se družice umísťují na dráhu, na které by dlouho nevydržely. Vlastním pohonem se pak přesunou na vyšší dráhy. Ty, které mají poškozený systém to nezvládnou a shoří v atmosféře. A selhání na provozní dráze má bránit kratší životnost družic. Ty se mají po 5 – 7 letech stáhnout do atmosféry a nahradit novými, ačkoliv by vydržely i dále. Je to právě krok k tomu, aby vlivem zastarávání začaly selhávat.
        P.S. Zjevně jste nepochopil, že vaše komentáře tíhnou k trollingu ne obsahem, ale formou. Samozřejmě toleruji ostatní názory, ale pokud je prezentuje někdo, kdo se snaží bagatelizovat kroky jedné strany a naopak hutně poukazuje na to, že ostatní MOŽNÁ dělají to samé, pak je to pro mne diskutující, který svým komunikačním stylem vybočuje z toho, na co jsme na našem webu zvyklí. A je absolutně jedno, zda se zastává Ruska, Číny, Indie, či USA. Jde o formu. Takže ještě jednou to berte jako varování. Nejsme u nás zvyklí banovat bez varování, každý dostane upozornění. Nemůžeme totiž dovolit, aby diskutující s podobně agresivním argumentačním stylem rozvrátili diskuse na našem webu.

To ano, ale neznáme hmotnost projektilu a ten navíc nezpomalí díky odporu atmosféry.

Kinetická energie roste s druhou mocninou rychlosti. A o energie tady jde v první řadě

• kuban napsal:

cca 210m/s má střela 7,62×39 zhruba 1km od ústí hlavně (smrtící účinek 1,5km)
      přibližně 200m/s úsťovou rychlost má zhruba 5kg mina z minometu s dostřelem cca 4-5km

znamenají tyto skutečnosti něco ve vztahu z neznámému objektu o neznámé hmotnosti, který touto rychlostí náhle opustil armádní družici? objektu, který je dostatečně velký (hmotný) na to, aby se dala určit jeho dráha?

osobně mi to připadá jako nezdravý precedens, který by mohl mít hluboké následky na všech stranách

• Tovy napsal:

Souhlas. Takové zkoušky bych klidně přirovnal ke zkouškám zbraní hromadného ničení na Zemi. Proto by se měly zakázat pod přísnými sankcemi. Svinčík, který po sobě takové testy zanechají, bude mizet dost dlouho.

Navíc – pokud byl objekt detekován fyzicky, tak jeho velikost nebude zrovna malá…

• racek napsal:

Nic, co by druhá strana nedělala, třeba i jiným způsobem. A děje se to už od konce druhé světové, např. nad SSSR při špionážních letech zahynulo či padlo do zajetí cca 500 amerických letců. Aktivity Ruska jsou, vzhledem k jeho možnostem, cca desetinové proti USA. A ty protesty a strašení je takový obvyklý folkrór, i Rusko velmi často vydává obdobná prohlášení. Z technického hlediska je to ovšem zajímavé a článek je velmi dobrý.
        Samozřejmě, vojenská a výzvědná činnost je také kosmonautika. Konec konců, bez vojenského výzkumu by civilní kosmonautika byla dnes velmi spartánská, že.
        Nechci ovšem vyvolat diskusi o přednostech spol. zřízení, to sem opravdu nepatří.. Velmoci jsou totiž ve vztahu k druhým jen horší a ještě horší, jak víme a občas to i u nás zažijeme (byl to opravdu hrozný šok, věřte mi). No, žít se s tím musí, jinak to asi nejde.

Dovolím si upozornit, že vypálit z družice projektil je něco, co značně vybočuje ze zavedených standardů a nejsem si jistý, zda v případě USA najdeme něco srovnatelného. Tady nejde o špionážní snímky, které dělají obě strany. Tohle je jiný level.

Typická snaha snaha o rozmělnění a zakamuflování problému. Místo abych se věnoval obsahu článku začnu blábolit o tom, že je Amerika stejná, vlastně horší, a sypat sem „argumenty“, která s tématem nemají nic společného. Ale samozřejmě o „přednosti systému“ (čti propagandu) vůbec nejde. Ach jo, tihle trollové

• racek napsal:

Víte, 200 m/s je rychlost náboje takové malé dámské pistolky do kabelky. Test to určitě je, ale asi jen nějaký demonstrátor. Pro ničení kinetickou energií by musela být hmotnost projektilu několik kilogramů, což je ovšem ráže kanonu cca 40 mm, což je dost. A co by udělal takový zpětný ráz s křehkou konstrukci bojového satelitu, lze jen uvažovat. Navíc potřebné přesné zaměření by bylo Pro tyto účely jsou vhodné spíše malé řízené raketky, neb nemají při odpálení zpětný ráz a léta se běžně používají.. Ostatně, může to být tento příklad. Pokud vím, nějaký kanon byl na jednom Saljutu, ale neodvážili se vystřelit, zřejmě ze strachu s poškození.
        Pane Pretsch, víte … :-))

Jelikož je objekt detekovatelný ze Země, musí být větší než cca 10 cm. Vezměme se, že základní 1U cubesat (kostka s hranou 10 cm) váží 1 kg a to v sobě má dost volného místa. Takže pokud jde třeba o nějaký „odlitek“, tak při těchto rozměrech může klidně vážit několik kg.
        A ještě je potřeba říct, že se upravily údaje o rychlosti oddělení – dříve uvedená rychlost cca 200 m/s je nyní nahrazena rozpětím 140 až 180 m/s.

Záleží jaké jsou použity metody detekce, jaký je tvar objektu a použité materiály. Jako hraniční lze na LEO detekovat objekty jak menší, tak i větší.

Díky za upřesnění, proto jsem před těch 10 cm dal cca

racek:
        Vím :-). Já jsem ovšem reagoval na vaše trollení výše. Proč mi adresujete svůj výklad, to naopak nevím.

Pánové, zkusme se vrátit ke konstruktivní debatě.