Boeing rozhodl: Starliner si zopakuje misi OFT

Starliner ukončil misi OFT nočním přistáním v Novém Mexiku.

První letový test lodi Starliner nedopadl podle očekávání. Loď od Boeingu se kvůli chybě časovače nedostala na správnou dráhu a přišla tak o možnost spojení s Mezinárodní kosmickou stanicí. Musela se tedy předčasně vrátit na pevnou zemi. Během mise se podařilo otestovat některé systémy, ale při následném vyšetřování se ukázalo, že loď měla problémů více. Velmi často se objevovaly otázky, zda ve světle těchto událostí dojde k opakování nepilotované testovací mise OFT (Orbital Flight Test). Jak Boeing tak i NASA dlouho opakovaly, že na rozhodnutí je zatím čas. Nyní již oficiálně víme, že Starliner si tuto misi zopakuje.

Starliner na rampě

Starliner na rampě
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/ulalaunch/

Firma Boeing vydala v noci na úterý prohlášení, ve kterém sděluje: „Společnost Boeing je poctěna tím, že může být poskytovatelem misí programu Commercial Crew. Zavázali jsme se k dodržování bezpečnosti mužů a žen, kteří navrhují, staví a jednou budou i létat ve Starlineru. Rozhodli jsme se zopakovat misi Orbital Flight Test, abychom prokázali kvality systému Starliner. Provedení další nepilotované mise nám umožní dokončit všechny úkoly letových testů a vyhodnotit výkon druhé lodi Starliner bez dodatečných nákladů od daňových poplatníků. Poté přistoupíme k nesmírně odpovědným letům astronautů na Mezinárodní kosmickou stanici.

NASA na toto prohlášení reagovala tiskovou zprávou, ve které potvrzuje rozhodnutí Boeingu. Agentura například uvádí: „Pokud by Boeing jako další misi navrhl pilotovaný let, provedla by NASA důkladnou revizi a analýzu návrhu, aby vyhodnotila uskutečnitelnost takového plánu. Jelikož se však Boeing rozhodl jinak, NASA nebude spekulovat o tom, co přesně by agentura vyžadovala.

Agentura také uvedla, že její zástupci společně s lidmi od Boeingu začali vyhodnocovat termín realizace opakované nepilotované testovací mise. Ten sice zatím neznáme, ale podle některých zdrojů bychom mohli start očekávat ke konci letošního roku. NASA ještě uvedla, že časová osa příprav na let pilotovaného testovacího Starlineru zatím nebyla určena.

Nácvik posádky plánovaného prvního pilotovaného letu lodi Starliner

Nácvik posádky plánovaného prvního pilotovaného letu lodi Starliner
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Zdroje informací:
https://blogs.nasa.gov/
https://boeing.mediaroom.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/49258250868_0e5795b4a9_3k.jpg
https://live.staticflickr.com/65535/49205202267_2279f574fc_k.jpg
https://pbs.twimg.com/media/ERym72kWoAA3Yd9?format=jpg&name=large

Boeing rozhodl: Starliner si zopakuje misi OFT, 5.0 out of 5 based on 9 ratings
Pin It
(Visited 3 575 times, 2 visits today)
Kontaktujte autora článku - hlášení chyb a nepřesností, rady, či připomínky

Hlášení chyb a nepřesnostíClose

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 5.0/5 (9 votes cast)
(Visited 3 575 times, 2 visits today)
Níže můžete zanechat svůj komentář.

Více se o tomto tématu dočtete zde »
(odkaz vede na příslušné vlákno diskuzního fóra www.kosmonautix.cz)


29 komentářů ke článku “Boeing rozhodl: Starliner si zopakuje misi OFT”

  1. Roman89 napsal:

    Nakonec proč ne, stejně už nemají kam zpěchat, když první astronauty od dob raketoplánu sveze SpaceX se svým drakem

  2. Radim Pretsch napsal:

    To mi zní jakoby do toho hodili vidle. Někdy, možná na konci roku, to zopakujeme. No a pak se uvidí. Jsem zvědavý jaký to bude mít vývoj.

  3. Jakubko napsal:

    Prvorade vďaka za pekný článok. A myslím si že toto je správny krok, osobne fandím spacex ale toto je cesta aby Boeing preukázal že jeho systémi sú v poriadku, dúfame teda že ďalší let bude viac ako perfektný

  4. gendibal napsal:

    Zní mi to jako takový nepříliš čistý oboustranný kšeft, zaměřený na to, aby obě strany vypadaly dobře.
    Boeing: My jsme čestní a odpovědní, uděláme nový test na vlastní náklady (to působí líp, než kdyby přiznali, že k tomu byli dokopaní).
    NASA: My nic, my muzikanti, oni se k tomu rozhodli sami a dobrovolně (takže NASA díky tomu nemusí čelit politickému vydírání ze strany některých senátorů a poslanců, spjatých s Boeingem).
    Ve skutečnosti jediné férové by bylo, aby NASA na rovinu řekla: Podělali jste to, do toho lidi nestrčíme, takže si dáte repete.
    No, ale aspoň že to dopadlo takhle. Jako astronaut bych se cítil všelijak, kdybych měl nastoupit do takové potenciální létající rakve, protože nic jiného to opravdu zatím není.

    • racek napsal:

      No, zrovna nedávno jsem četl, že Boeing žádá o subvenci 80 mld tolarů. V návrzích je prý sice o něco méně, ale zřejmě bych tady viděl souvislost s ochotou let zopakovat.

      • Štěpán napsal:

        Tolar a dolar jsou jiné měny. Předpokládám že jde o dolary

        • Piranha napsal:

          Trocha OT:

          Dollar a Tolar byly prakticky totéž ještě do roku 1933 ! Tedy mince stovky let definované obsahem cca 20 až 27 g čistého stříbra (ve slitině).
          V tom roce Roosevelt zrušil zlatý standard a nařídil odevzdat občanům fyzické zlato za “papírovou” protihodnotu v novém devalvovaném kurzu. To mělo neblahé následky i na všechny ostatní směnné kurzy (včetně Dollar x stříbro) a v dalších letech začaly být mince raženy ze stále chudší slitiny.

          Ale ještě do roku 1965 v USA dobíhaly (= byly platné jako legální platidlo !) poslední staré Dollary s původním obsahem stříbra – drahého kovu. Tedy v podstatě Tolary 😀

          80 Mld současných “papírových” dollarů odpovídá 1500 tun zlata, nebo 150 000 tun stříbra. Už jsme si zvykli že peníze jsou jen nuly a jedničky na účtě, ale když to člověk převede na něco reálného, tak mu občas padne čelist 😀

        • racek napsal:

          No, já jím říkám tolary, jak se občas ve finančních kruzích u nás říká. Konec konců, vznikly u nás v Jáchymově a teprve později se to občas pozměnilo na dolar, nejen v USA to byla i národní měna.

    • Dušan Majer napsal:

      Já nechci, aby to znělo špatně, ale tohle je ukázka toho, že jsou situace, kdy se nejde zachovat dobře vůči všem. Kdyby to nezopakovali, tak jim NASA nadržuje. když to zopakují, tak je to nepříliš čistý kšeft. :-/

    • KarelT napsal:

      Výraz “létající rakev” působí ve světle explodujícího Dragonu poměrně zaujatě. Proto se dělají testy které problémy odhalí a taky to tak funguje. On ten Starliner nebude nějak méně bezpečný než Dragon. Rozdíl je cena, Dragon má velký trunk pro nehermetizovaný náklad, Starliner zase umí přistát na souši. Holt Boeing podcenil simulace a testy, teď to musí dohnat při dalším ostrém letu, což bohužel znamená další zdržení.

  5. Vaclav napsal:

    Závad mělo být šedesát, což je neuvěřitelné číslo. Samozřejmě jde o to jakého druhu závady byly. Dvě z nich ale měly intenzitu vedoucí k případné havárii. Není divu, že Boeing nečekal na příkaz z NASA a se ctí z toho vybruslil.

  6. David R. napsal:

    Pandemie + problémy s Boeingy Max = nelétá se a nekupují se letadla = spousta lidí u Boeingu nemá do čeho píchnout. Tak aspoň udělají jeden Starliner navíc. A možná vychytají nějaké ty chybičky. Velmi rozumné.

  7. Kamil napsal:

    Rozumné rozhodnutí. A do politického pozadí bych raději nešťoural, i tak pár důležitých lidí přijde o prémie.

  8. Mattonius napsal:

    Mě to celkem příjde, jakoby Boeing radši přistoupil na další let, aby nemusel čelit důkladným prověrkám, které by mohly odhalit další chyby či chyby v procesech.

    • Vladimir Todt napsal:

      To je první co mě po přečtení taky napadlo.

    • Dušan Majer napsal:

      Ale no tak! Tohle už je snad zbytečné. Kdyby ten test nezopakovali, tak zase píšete, že jim NASA nadržuje a nevyžaduje od nich opakování. Kdo chce psa bít …

    • MarianGrega napsal:

      Drahí priatelia kozmonautiky, verím, že Vami lomcujú mnohé emócie, ale tiež ( je to len príklad ) nesadáte každé ráno (ako ani ja nie) do nového a otestovaného auta. Takže, sadáte do toho, ktoré vlastníte a ako napr. ja včera ráno – prišiel som náhle o brzdy – som auto musel odstaviť. Proste nedokonalá ľudská práca a opotrebenie (nutnosť, ktorej sa v skutočnom svete nedá vyhnúť). Preto sa mi zdajú špekulácie ohľadom vykonanej či nevykonanej opravnej OFT2 divné, pretože ľudská práca vždy so sebou nesie riziko. To, že napr. (je to len príklad) ruské Sojuzy sú tak úspešné no na druhej strane veľmi stiesnené a prakticky – aku tu mnohí argumentujú – od roku 1962 tie isté (ale len vzhľadovo) nemení nič na tom, že sa vpriebehu času vyvýjajú a TESTUJÚ nové pilotované transportné kozmické lode. Niektoré už i šli do dôchodku, čo napr. Space Shuttle (zase veľmi úspešný a znovupoužiteľný) určite ešte nič podobné po jeho odchode neprekonalo. Preto, prosím, berte na vedomie, že sme LEN ľudia a naša práca je chybujúca. Je to prirodzené, žijeme v reálnom svete. Ďakujem.

  9. Petr Kasan napsal:

    Jestli jsem četl správně z různých zdrojů, Boeing plánuje použít Starliner2 pro nepilotované opáčko – OFT2. Starliner3 (použitý na první OFT misi) je již přiřazený pro první “ostrý” pilotovaný let (Williams a spol.). Je tady ale ještě pilotovaná demonstrační mise CFT. Pokud byly vyrobeny jen tři Starlinery a jedničku vyřadili po pad abort testu… Chystá se Boeing vyrobit ještě jeden Starliner? Informace o tom jsem nikde nenašel.

  10. SFENCE napsal:

    Tohle rozhodnuti neni prekvapive.
    Proste radeji dvakrat mer nez jednou poletis.

Zanechte komentář

You must be logged in to post a comment.