New Glenn pomalu vzniká

Raketa New Glenn

Společnost Blue Origin o svých pokrocích neinformuje tak často, jak by si třeba většina fanoušků kosmonautiky přála, ale to neznamená, že firma nekráčí vpřed. V posledních dnech se oficiální YouTube kanál této společnosti začíná plnit videy, na kterých se Blue Origin chlubí jednotlivými aspekty nového nosiče New Glenn se znovupoužitelným prvním stupněm. V tomto článku najdete všechny čtyři aktuálně vydané klipy – každý s délku pár desítek sekund. V prvních dvou si prohlédnete gigantický aerodynamický kryt, druhý Vám ukáže výrobu nádrží prvního stupně s použitím třecího svařování s promíšením a v posledním na Vás čeká statický zážeh motoru BE-3U pro horní stupeň rakety, jejíž první start by mohl přijít už v příštím roce.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Dohb-6pW0AE8uhj.jpg:large

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

25 komentářů ke článku “New Glenn pomalu vzniká”

  1. racek napsal:

    No, sleduji to už nějakou dobu a tahle firma se mi líbí čím dál tím víc. Postupuje bez humbuku, ale jistě. Myslím bude řada lidí překvapených. Těším se. A snad se brzo dočkáme i výkonnějších verzí.

  2. Jiny Honza napsal:

    Hezká raketa, těším se jak ji budou učit přistávat. Ovšem při přístupu BO z toho asi moc neuvidíme. Natož pak sestřih nejlepších výbuchů. 🙂

    Taky jsem zvědavý, co bude takový „drobeček“ vozit. Zatím se nám ten trh letů do vesmíru moc nerozjel. A to příští rok začne létat i Vulcan a Ariane 6.

  3. Hawk napsal:

    Prvni navrhy jsou z roku 2012, mame rok 2020 a nosic se jeste ani nezvedl z rampy a jestli je slabsi nez FH, tak si nejsem jisty zda najde vyuziti v Artemis, treba jako nosic zasobovaci lode pro Gateway.
    Na druhou stranu sehraje uzitecnou roli jako konkurence FH pro vynaseni tezsich/objemnejsich nakladu na LEO, coz je dulezite pro komercializaci blizkeho vesmiru.

  4. Tomas Kratochvil napsal:

    Tak jsem rád, že BO vypustil nějaká videa ze svých továren. je v nich vidět přístup a pojetí výroby, který je mi velmi blízký. Čistota, pořádek, promyšlenost, stroje, přípravky, haly. Novináři i diskutující referují o BO jako o pomalé, spící či stagnující firmě a ani tento článek si to v nadpisu neodpustil.
    Zajíc Spacex je v této chvíli velice rychlý ve výrobě nových hromad nerezového šrotu, ale stále se nám vrací na startovní čáru, zatímco želva BO vyrábí pomalu ale kvalitně letové prototypy. Tedy skutečné prototypy. Nikoli technické demonstrátory pro částečné zkoušky. Želva se dostane do cíle rychleji, než zajíc.
    Líbí se mi také promyšlená architektura pro Měsíc. Hydrolox horní stupeň a měsíční lander je defakto předělaný New Shepard. V příštích pár letech vyroste Spacex velká konkurence v podobě BO a uvidíme, kde bude v té době sen o Marsu.

    • Radoslav Karásek napsal:

      Vám není ani trochu trápne porovnávať hrušky a jablká? Porovnávate raketu, ktorá je na cieľovej čiare s prototypom ešte tak pár metrov pred štartovacou čiarou.

      Ako viete ako to vyzeralo pri návrhu NG pár mesiacov od začiatku realizácie? Prečo neporovnáte výrobnú linku na FH s NG? Ja som presvedčený, že o cca 10 rokov, keď sa možno SH/SS začne blížiť k letovým kusom s ľuďmi, tak to nebude vyzerať ani trošku inak ako sme videli na videách.

    • Bohumil Boruvka napsal:

      Nejsem si jist ze BO bude velka konkurence-Jak uz jsem napsal na diskusi na elonX BO zacala drive nez SpaceX a jedine co ma je temer dokonceny motor pro orbitalni raketu.Pro New Glen maji prorad jen dily ktere se musi smontovat a nakonec otestovat na ostro.Zatimco SpaceX za tu dobu vyvinula uz 3 orbitalni rakety 2 kosmicke lode a na dalsi pracuje,a jak se zda vyrabeni hromad nerezoveho srotu je celkem rychli a levny zpusob vyvoje.Nechapejte me presto spatne,jsem velky fanousek obou firem protoze obe delaji neco trosku jineho a uzasneho!

    • Vladimir Todt napsal:

      Jakožto označený a občas umínusovaný „Muskofob“ na vedlejším webu, asi takto.
      BO firma je o 2 roky starší než SpaceX, s vyšším zdrojem financování. Např. rozhovor z člověkem, který pracoval v obou firmách se o BO vyjádřil, že je to spíše koníček 1 muže, který na to má a není moc tlačen jít kupředu, proto pomalejší postup a méně reálných výsledků a dosud nedosáhla orbity.
      Srovnáváte raketu, která ano má vyšší nosnost na vyšší dráhy než FH, v tomto je lépe promyšlená, ale je stále jen částečně znovupoužitelná jako F9/FH s nosičem, který aspiruje na plnou znovupoužitelnost a s asi 3x vyšší nosností. Jehož plný výzkum a stavba se více rozjely před 2 lety. Předtím to byly hlavně studie a vývoj zmenšené verze motoru s omezeným týmem a omezenými financemi a s mnohem vyššími riziky a náročností než je New Glenn.

      Ale dobře, tak můžeme taky srovnávat zaježděnou sériovou oktávku (která se vlastně ještě staví) s budoucí např. Teslou třídy X s novými bateriemi a dojezdem minimálně 900 km na dálnici. 😀

    • gendibal napsal:

      Až ten zajíc přemění ty hory nerezového šrotu na použitelnou raketu, tak to bude pravděpodobně konec celého Glenna, pro kterého rázem nebude použití. Ten má šanci pouze a jedině jako konkurence FH, ale vedle SS/SH to bude trabant proti mercedesu.

      • KarelT napsal:

        Jenže tady je právě jestli SS/SH vůbec bude, kdy a s jakými parametry. NG je reálnější, mimo jiné proto že není tak ambiciózní. Dragon 2 byl taky hodně ambiciózní (motorické přistání, Mars) a dopadl poněkud ořezaně.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Jen bych chtěl říct, že je něco jiného naspat, že něco pomalu vzniká a že něco vzniká pomalu. Je to jen jiné pořadí slov, ale význam je odlišný. Zatímco v druhém případě je významem sdělení, že je vývoj dlouhý, první případ, který jsem v nadpisu použil, říká něco jiného. Když něco pomalu vzniká, tak to znamená, že už se to blíží. Třeba: Pomalu se nám blíží Vánoce. Pomalu tu máme konec roku a tak dále. Vývoj New Glenn trvá stejně dlouho jako u jiných srovnatelných nosičů.

    • RoliD napsal:

      Tomáši tak to bylo hodně slabé srovnání. Víte on NG je srovnatelný pouze s FH. A FH lítá a to úspěšně. NG nemá zatím nic. Starlink je úplně jiná velikost a koncepce. Ale to vám je stejně jedno že?

  5. hynekol napsal:

    Mrkněte na dva týdny staré/nové skoro hodinové video z továrny ULA od autora kanálu SmarterEveryDay: https://www.youtube.com/watch?v=o0fG_lnVhHw Průvodcem je samotný CEO of ULA Tory Bruno.

    A pak k tomu ještě 15minutový dodatek s povídáním o motorech, konkurenci a dalších věcech, které se nehodily do prvního videa: https://www.youtube.com/watch?v=DQaPOIQLEUo

    A kdo by neměl dost, stejný autor a stejný průvodce – https://www.youtube.com/watch?v=x-vXJL8jXBk „UP CLOSE Delta IV Heavy Launch Pad Tour“

  6. zvejkal napsal:

    Vyzera to supersofistikovane 🙂
    Som zvedavy, ze ci to bude aj tak lietat, ale verim, ze ano.
    New Glenn bude niekde medzi F9 a FH ?

    • majomusk napsal:

      New Glenn je o trocha slabší ako FH.Chcú sa zamerať hlavne na Mesiac narozdiel od Muska,ktorý chce Mars.Blue origin(Jeff Bezos) mal v pláne aj silnejšiu raketu New armstrong,ale o tej sa nič nevie…

      • Piranha napsal:

        New Glenn samozřejmě ještě neletěl, ale má efektivnější design, palivo, motory prvního stupně a o hodně lepší druhý stupeň.

        Takže v konfiguraci reusable (tak má New Glenn létat vždy) vám vyjde nosnost na LEO plus minus podobná, ale nosnost na GTO už má New Glenn 2x vyšší ! New Glenn pokud se něco nepokazí, tak bude bestie !

      • KarelT napsal:

        Ano, přesně tak, proto by zatím v nosnosti třeba k měsíci na Gateway měla být o dost lepší. SPACEX by musela zapracovat a udělat silnější horní stupeň. Možná k tomu dodjde, pokud se vývoj na Starhipu/SH potáhne nebo zabředne do slepé uličky.

      • Hawk napsal:

        Muze nekdo pro blizsi predstavu porovnat teoretickou max. homotnost nakladu vynaseneho FH a New Glennu ke Gateway?

  7. peter1492 napsal:

    Pomaly dalej zajdes, ale BlueOrigin ma velmi pomale tempo a bohuzial to hraju skor na krasu. Su sice lepsi nez tradicna ULA, ale aj napriek tomu ze sa budu snazit zachranovat prvy stupen to ma mna cele posoby troche megalomansky. Ale aj tak im drzim palce.

    • pbpitko napsal:

      Vraj sú omnoho lepší ako ULA ktorá má za sebou(aj pred sebou) iba zopár desiatok úspešných vynášok najšpičkovejších vedeckých misií. Ale to sa predsa nepočíta.

      • peter1492 napsal:

        Mal som samozrejne nam mysli inovacie. ULA sa zabeou len minulost a uspechy, ale plany do buducna ukazuju ze firma do 10 rokov nebude vobec konkurencieschopna.

        BlueOrigin ma vlastny motor BE-4 (u ULA nepocitam motory pre Deltu RS-68 a jej variant), kedze motory pre Atlas sa nakupuju v Ruskej Federacii. BlueOrigin ma snahu o plne recyklovatelny prvy stupen co samozrejme posuva ULA do pozicie spolocnosti, ktore je odsudena opustit trh. Uspechy z minulosti im vobec v nicom nepomozu.

    • Bohumil Boruvka napsal:

      Nemyslim si ze jsou lepsi nez ULA-Jeste jim nic neletelo na orbitu,ale jsem rad ze se konecne zacinaji ozivat ze se neco deje,nemuzu se dockat az budou litat to bude velika show!!

  8. mikaSEdlinen napsal:

    To tajnůstkáření Blue Origin má něco do sebe, na New Glenn se těším.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.