ŽIVĚ: První výstup z ISS v roce 2020

Když vloni 18. října vystoupily do volného prostoru americké astronautky Christina Koch a Jessica Meir, byla toho plná média – v celé historii kosmonautiky se totiž vůbec poprvé vydaly do volného prostoru dvě ženy. Astronautkám tehdy dokonce ještě během výstupu volal prezident Donald Trump. Ve středu se tyhle dvě astronautky, mimochodem údajně nejlepší kamarádky, vydají do volného prostoru znovu. Jejich úkolem bude pokračovat v práci, kterou na podzim loňského roku začaly. Zhruba šest a půl hodiny dlouhá kosmická procházka bude ve znamení výměny starých nikl-vodíkových akumulátorů za nové lithium-iontové.

NASA TV, jejíž okno s přímým přenosem najdete v tomto článku, by měla začít vysílat ve středu v 11:30 SEČ, přičemž výstup samotný má začít ve 12:50 našeho času. Obě ženy zamíří k příhradové konstrukci stanice, konkrétně k nosníku P6. Z útrob ISS jim budou pomáhat Luca Parmitano a Andrew Morgan, jejichž úkolem bude ovládat robotické rameno Canadarm 2. Za pět dní si pak Jessica s Christinou výstup zopakují – na 20. ledna je plánován pátý a poslední výstup zaměřený na aktuální kolo výměny akumulátorů. A pokud se nic nepokazí, tak 25. ledna vystoupí do volného prostoru Parmitano a Morgan, kteří svým čtvrtým výstupem zakončí mimořádně složitou opravdu vědeckého přístroje AMS-02.

ŽIVĚ: První výstup z ISS v roce 2020, 5.0 out of 5 based on 8 ratings