Testovací nádrž pro Starship

Na kosmodromu Boca Chica je v těchto dnech opět živo. Dělníci tu postupně svařili dva polokulovité konce nádrží, u kterých se předpokládalo, že budou použity na Starship SN1, kterou jsme dříve znali jako Mk3. Jenže poslední hodiny ukázaly, že SpaceX má s těmito díly úplně jiné plány. Dělníci ke každé kupoli připojili jeden prstenec a v průběhu noci na dnešek obě části spojili. Vznikla tak zmenšená verze nádrže lodi Starship, která již brzy podstoupí zkoušky. SpaceX chce zřejmě prozkoumat pevnost svarů v exponovaných místech nádrží ještě než přistoupí ke stavbě testovacího prototypu lodi.

Sestavení testovací nádrže od místní zpravodajky Mary.

Sestavení testovací nádrže od místní zpravodajky Mary.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Teď když víme, co SpaceX staví, dostává význam i dříve avizované uzavření místní silnice číslo 4. K této uzavírce by mělo dojít již v noci na čtvrtek mezi 2:00 a 3:00 SEČ (19:00 až 20:00 místního času). Dá se očekávat, že v této době dojde k převozu dokončené testovací nádrže z montážní oblasti na startovní rampu.

Zde tato zmenšená nádrž podstoupí zkoušky tlakování, při kterých bude vystavena provoznímu tlaku. Tyto zkoušky mají za úkol prověřit odolnost její konstrukce, aby se pokud možno minimalizovala možnost roztržení svarů, ke kterému došlo u Starship Mk 1.

Aktualizace 8. ledna 18:35
Podle aktuálních informací se zdá, že nádrž byla znovu rozdělena na dvě části.

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://forum.nasaspaceflight.com/…49602.0;attach=1604989;image
https://pbs.twimg.com/media/ENu23ZQWkAA-R0c?format=jpg&name=small

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

11 komentářů ke článku “Testovací nádrž pro Starship”

  1. chello napsal:

    Ta deformace při zvednutí vrchlíku se skruží mě celkem překvapila. Vpasování horní části tak nějak přesně bylo celkem umění 🙂

  2. Vladimir Todt napsal:

    Dnešní uzavírka zrušena.

  3. Vladimir Todt napsal:

    Proběhne testování na zjištění meze pevnosti nádrže? Předpokládám, že ne.
    Není jistota, že by minimálně část vršku spadla na nádrže za bermou na západ od standu. Minule měli s Mk1 velké štěstí, že se jim vrchlík nezabořil směrem na západ do nádrží s kapalným kyslíkem a metanem, ale letěl na sever a zabořil se do pískobahna.

    Všimli jste si také, že betonová „launchstand“ plocha byla obestavěna na okrajích betonovými zátarasy?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      To nevím, Chris Bergin píše jen: mated ahead transportation on the RollLift for a tanking test

      • Vladimir Todt napsal:

        pro dnešek je to stejně jedno, zase tu testovací nádrž rozebrali. 🙂

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Třeba dělali jen fit check.

      • Vladimir Todt napsal:

        To ano, ale když jsem večer a v noci při práci po očku koukal na video, tak se mi zdálo, že i svařovali. Pak toho nechali. Asi to nesedí přesně. Tady jde o milimetry a i méně. Problémy v cm jsou neakceptovatelné. Pak by část sváru byla napínána více a praskla by klidně i jen při pracovním tlaku.
        Ono se to nezdá, ale pro představu na LabPadre foru jsem jim spočítal, že např. 9 m průměrný prstenec oceli 301 se při rodílu teploty o 15 °C (10 nad ránem 25 ve dne) změní v průměru o cca 2 mm. A plechy mají 4 mm tloušťku. A už s tím je problém. A to nepočítám nepřesnost obvodu při odřezání před svařením. Sice zde jde asi o problém rovnosti hrany skruže, ale + možná i průměru a zvlnění okraje.

        Na jednom zoomu bylo vidět jak přesně byly na skružích napsány průměry. Např. 9,07 a 8,95 nebo tak nějak.

    • gg napsal:

      Čekal bych, že aerodynamika letícího plechu je otřesná a navíc že poškodit nádrže s kyslíkem nebo metanem, pokud nejsou pod čistě atmosférickým tlakem, nebude tak úplně jednoduché (viz onu slavnou anekdotu o bouchání do natlakovaného Centauru kladivem).

Napište komentář k Vladimir Todt

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.