Poprvé v historii musela ESA provést uhybný manévr k záchraně před kolizí, která hrozila s družicí konstelace Starlink.
2. září 17:26
Poprvé v historii musela ESA provést uhybný manévr k záchraně před kolizí, která hrozila s družicí konstelace Starlink.
2. září 17:26
Jádro Ariane 6 stojí na rampě
Na nové rampě kosmodromu CSG byla dnes vztyčena spojená sestava centrálního a horního stupně rakety Ariane 6 určená k premiérovému letu tohoto evropského nosiče.
24. dubna 23:25
SLIM opět obživnul
Japonský lunární lander se včera ozval i po třetí přečkané noci! Původně byl stavěný pouze na přečkání jednoho lunární dne a navíc přistál v nestandardní pozici.
24. dubna 13:05
Start rakety Electron
Z kosmodromu Mahia nosná raketa Electron. Rakety vynesla dvě družice na rozdílné retrográdní oběžné dráhy. Vynesena byla jihokorejská družice NeonSat-1 a experimentální solární plachetnice NASA ACS3.
24. dubna 10:00
Informační podpůrné síly
Čína spustila 19. dubna Informační podpůrné síly (ISF) Lidové osvobozenecké armády (PLA). ISF fakticky nahrazuje Síly strategické podpory (SSF), které velely vesmírným silám PLA.
24. dubna 8:00
PLD Space
Společnost PLD Space 23. dubna oznámila, že k dnešnímu dni získala od svých průmyslových a kvalifikovaných institucionálních akcionářů 78 milionů eur na rozšíření výrobních zařízení pro svou nosnou raketu Miura.
23. dubna 14:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
http://dsl.sk/article.php?article=22894
„ESA a SpaceX boli v kontakte, SpaceX ale avizovala že neplánuje uskutočniť žiadnu akciu a reagovala tak ESA.“
zeby arogancia americkej firmy? namiesto toho aby sa uhybal bezcenny satelit tak sa musi uhybat drahy meteorologicky, fakt super
Ono to možná bude složitější. Tento kus nemusel mít v pořádku iontový motor. Družice dělají podobné manévry relativně běžně.
podla vsetkeho to mal byt jeden zo satelitov na ktorom musk skusa riadenu deorbitaciu takze iontovy motor by mu fungovat mal
To, že funguje motor pro dlouhodobé manévrování, ještě neznamená možnost krátkodobého rychlého uhnutí.
Pracuje se s pravděpodobností kolize. Je možné, že ESA má hranici, kdy už je nutné provést úhybný manévr, stanovenou přísněji. Jen můj odhad.
A platí tam přednost zprava, nebo musí oba zastavit?
🙂
Ale vážně, to jsem nečekal, že problémy nastanou už tak brzy. Vždyť je jich sotva šedesát.
Do budoucna to bude lepší, protože ty družice už budou umět aktivně vyhodnocovat riziko srážky a samy uhnou.
Tak hlavně aby neuhnuly obě na stejnou stranu. 🙂
Třeba časem vznikne něco jako TCAS pro družice 🙂
Při plánovaném množství všech možných konstelací to bude spíš nutnost než možnost. Jednoduché to rozhodně nebude. Rychlosti jsou velké a čas na reakci tím pádem krátký. Navíc se tam pohybuje spousta smetí, které žádný signál nevysílá a nemůže manévrovat.
Tak informace o kolizním kurzu se smetím dodává operátorům satelitů NASA
Úhybné manévry jsou ve vesmíru úplně běžná věc. Družic už máme tolik, že se musí vyhnout nejen odpadu, ale i sobě.
Mám otázku, možnost kolize si hlídá každý provozovatel sám? Jak se rozhoduje kdo má uhnout?
Díky
Řeší to buďto sami, ale dohlíží na to i ostatní, kteří mohou provozovatele upozornit. Při manévrech záleží na tom, která strana má k manévru lepší předpoklady.