Poprvé v historii musela ESA provést uhybný manévr k záchraně před kolizí, která hrozila s družicí konstelace Starlink.
2. září 17:26
Poprvé v historii musela ESA provést uhybný manévr k záchraně před kolizí, která hrozila s družicí konstelace Starlink.
2. září 17:26
PLD Space
Společnost PLD Space 23. dubna oznámila, že k dnešnímu dni získala od svých průmyslových a kvalifikovaných institucionálních akcionářů 78 milionů eur na rozšíření výrobních zařízení pro svou nosnou raketu Miura.
23. dubna 14:00
BlueHalo
Výzkumná laboratoř letectva udělila společnosti BlueHalo kontrakt ve výši 24,4 milionu dolarů na podporu laboratorního Satellite Assessment Center, organizace, která modeluje a analyzuje zranitelnost vesmírných systémů.
21. dubna 15:00
Orbex
Orbex, společnost se sídlem ve Spojeném království vyvíjející malou nosnou raketu, získala 20,8 milionu dolarů. Finance mají posloužit k urychlení prací na jejich nosné raketě Prime, s nosností až 180 Kg na LEO.
21. dubna 13:00
Slovinsko podepsalo Artemis Accords
NASA a slovinská vláda oznámily, že Slovinsko podepsalo Artemis Accords při společném dialogu v Lublani. Slovinsko je 39. zemí , která podepsala dohody.
21. dubna 10:00
Zemřel Muhammed Faris
Zemřel kosmonaut Muhammed Faris, který byl prvním kosmonautem ze Sýrie a druhým Arabem, který letěl do vesmíru, zemřel ve věku 72 let. Faris letěl jako člen posádky Sojuzu TM-3.
Čest jeho památce.
20. dubna 15:00
Starší pořady na Stream.cz (skončily v prosinci 2018)
http://dsl.sk/article.php?article=22894
„ESA a SpaceX boli v kontakte, SpaceX ale avizovala že neplánuje uskutočniť žiadnu akciu a reagovala tak ESA.“
zeby arogancia americkej firmy? namiesto toho aby sa uhybal bezcenny satelit tak sa musi uhybat drahy meteorologicky, fakt super
Ono to možná bude složitější. Tento kus nemusel mít v pořádku iontový motor. Družice dělají podobné manévry relativně běžně.
podla vsetkeho to mal byt jeden zo satelitov na ktorom musk skusa riadenu deorbitaciu takze iontovy motor by mu fungovat mal
To, že funguje motor pro dlouhodobé manévrování, ještě neznamená možnost krátkodobého rychlého uhnutí.
Pracuje se s pravděpodobností kolize. Je možné, že ESA má hranici, kdy už je nutné provést úhybný manévr, stanovenou přísněji. Jen můj odhad.
A platí tam přednost zprava, nebo musí oba zastavit?
🙂
Ale vážně, to jsem nečekal, že problémy nastanou už tak brzy. Vždyť je jich sotva šedesát.
Do budoucna to bude lepší, protože ty družice už budou umět aktivně vyhodnocovat riziko srážky a samy uhnou.
Tak hlavně aby neuhnuly obě na stejnou stranu. 🙂
Třeba časem vznikne něco jako TCAS pro družice 🙂
Při plánovaném množství všech možných konstelací to bude spíš nutnost než možnost. Jednoduché to rozhodně nebude. Rychlosti jsou velké a čas na reakci tím pádem krátký. Navíc se tam pohybuje spousta smetí, které žádný signál nevysílá a nemůže manévrovat.
Tak informace o kolizním kurzu se smetím dodává operátorům satelitů NASA
Úhybné manévry jsou ve vesmíru úplně běžná věc. Družic už máme tolik, že se musí vyhnout nejen odpadu, ale i sobě.
Mám otázku, možnost kolize si hlídá každý provozovatel sám? Jak se rozhoduje kdo má uhnout?
Díky
Řeší to buďto sami, ale dohlíží na to i ostatní, kteří mohou provozovatele upozornit. Při manévrech záleží na tom, která strana má k manévru lepší předpoklady.