SLEDUJEME: Sestavování prototypu Starship

Už tuto sobotu má mít Elon Musk na texaské základně Boca Chica tiskovou konferenci, na které představí aktuální novinky kolem systému Starship. Vynikající kulisou této konference bude prototyp lodi Starship, který by mohl snad ještě v říjnu (reálněji do konce roku) provést zkušební skok do výšky 20 kilometrů. Zařízení je již vybavené třemi motory Raptor a ještě včera jej tvořily tři části – spodní s ocasními plochami a motory, dále zužující se sekce a špička. Dnes ve tři ráno místního času byla špička usazena na zužující se část. Očekává se, že dnes dojde ke spojení obou hlavních částí prototypu. Je možné, že se tak děje jen kvůli blížící se tiskovce, po které bude prototyp opět rozložen, ale i kdyby šlo jen o zkoušku sestavení, bude to jistě mimořádný pohled, o který vás nechceme připravit. Máme tedy pro Vás psaný online přenos a hned dva videopřenosy.

Zdroje informací:
https://www.youtube.com/
https://www.youtube.com/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent-prg1-1.xx.fbcdn.net/…69554a700906923c7c4a8b0f1a9e8a8&oe=5DEF3871

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

168 komentářů ke článku “SLEDUJEME: Sestavování prototypu Starship”

  1. Petr napsal:

    Trochu málo místa, ale jeřábník si snad poradí.

  2. Tano napsal:

    Nedovedu si vůbec představit, jak se v budoucnu celá Starship bude nasazovat na Super Heavy 🙂

  3. casso napsal:

    pohlad na „dno vodnej veze“ – tri motory raptor.
    https://twitter.com/elonmusk/status/1177314408604680192/photo/1

    ked pozeram na robotnikov ktory celu noc na tom makaju, prial by som si aby sa take nieco dialo aj na nasich dialniciach 😀

  4. michal napsal:

    Proc se tomu rika ‚kachni plocha‘ ? to je oficialni nazev? zni to tak nejak.. detinsky. Ale moc diky za prenos!

  5. Vašek napsal:

    Ten prototyp je obrovsky…nedokazu si predstavit jak velka bude finalni sestava nosic plus starship

  6. ventYl napsal:

    Ked som si teraz pozeral tie fotky zo skladania a zvarania, tak by podla mna bolo rovnako huste, keby starship pocas prezentacie skladali, ako keby bol uz zlozeny. Mozno by to nebol taky dobry marketing, ale zato by to bol tazky industrial.

  7. David Literák napsal:

    Tak jsem se konečně dočkal prodloužení ramene 11200 … chtělo by to smajlík se srdíčkami v očích 😀

  8. Tano napsal:

    Na scénu přijel další obrovský jeřáb.

  9. Libor Žák napsal:

    Dělá to úhel, nebo ohnisko kamery, že se zdá, jako by byla ta větší rovná část nějak nakřivo? Na záběru to vypadá skoro jako věž v Pise. Předpokládám, že v reálu to mají dokonale vyrovnané.

  10. Tano napsal:

    Tak největší jeřáb se nám za dnešek poprvé pohnul.

  11. Tano napsal:

    Nebudou to nakonec chtít celé sestavit až v tu sobotu na prezentaci? Jako takovou třešničku na dortu 🙂

  12. Vladimir Todt napsal:

    Trochu matematiky na zde diskutované otázky, které jsou mimo.

    Mk1+2 hmotnost s palivem s plnými nádržemí 1400 t. Mk4+5 odlehčené 1320 t.
    3 atmosférické motory Raptor s tahem 200 tun!
    Mk1+2 bude tak mít určitě max tah 600 tun. tedy tyto prototypy nemohou být zcela naplněny a naloženy – vůbec by se neodlepili od země.

    Další prototypy s Raptory 3+3, kde by vakuové účinnější verze měli mít fixovanou trysku, aby se při startu na zemi vibracemi nerozpadli, a také vyšší tah, řekněme 220 t. Tedy celk. tah 3×200+3×220=1260t. A to Bůh ví jaký je skutečný tah vakuových motorů u země – asi spíše nižší, protože velká tryska způsobuje utržení vnitřních proudnic z vnitřní strany trysky v husté atmosféře, protože tlak plynů ke konci velké trysky je nižší než okolní atmosférický u země. Tedy Plně naložená SS s aktuálními verzemi Raptorů se od země vůbec neodlepí, tedy úvahy o SSO startu SS na oběžnou dráhu i s malým nákladem se současnými 6 Raptory jsou fantazmagorie.

    Stačí jednoduchá matematika a základní známé znalosti ohledně aktuálních parametrů SS. Současná SS je na tom stejně jako Ariane 5 bez postranních boosterů, která se bez nich také od země neodlepí. proto na Zemi potřebuje SS pro let na orbitu a ještě navíc a nákladem přídavný 1. stupeň (booster) SH.

    Pro rejpaly dopředu dodávám. Ano toto na Měsíci a Marsu neplatí vzhledem k šestinové/třetinové gravitaci. Kde plně natankovaná SS v odlehčené verzi by vážila 220/440 tun, při cca stejném tahu přes 1200 t. Tedy tam normálně odstartuje i kdyby měla naloženo přes 100 tun nákladu navíc, tedy tam přes 16/33 tun.

  13. David Literák napsal:

    Podle mého jsou to náběžné plochy na „křídla“, které jsou odpovědí na hromady příspěvků v otázce konstrukce jejich uchycení 🙂

  14. mike napsal:

    Kdyby nestihli postavit první stupeň do 2022, tak kolik tun paliva je schopná dostat samotná STARSHIP na orbitu?

    Věřím druhý stupeň(STARSHIP) možná hotový bude, kdyby se třeba 10x vrtátila na zem na dočernání paliva a vždy by doplila trochou zbytků parkující druhou starship na ortbitě, tak by mohli aspoň jednu loď poslat na MARS!

  15. Petr napsal:

    V noci patrně dělali na spodní části kabelovou lávku pro kabely, vše na povrchu vedle potrubí patrně pro helium, nebo pro naplnění přistávacích nádrží?

  16. Ctirad napsal:

    Že zobrazený závěs přenese (smykovou) sílu 16t působící na něj ve směru kolmém na plochu křídla si dovedu představit, ovšem že přenese ohybový moment vyvolaný výslednicí 411,6 kN na příslušném rameni (= kolmá vzdálenost těžiště křídla od osy závěsu) si nějak představit nedovedu.

    • Mike napsal:

      Asi chápu co myslíte, ale nechápu Váš text úplně. Prostě laicky řečeno:
      při průchodu atmosférou se budou mít tendenci křídla sklopit (či utrhnout), myslíte že? Co když to je dělané tak, že úplně sklopit nepůjdou a v nějvětším namáhání budou v „pantech“ na zarážkách do širokého \o/ a až trochu zbrzdí bude možné s křídly pohnout, aby byla -o- a dobrzí ještě více? Tak bych to udělal já… 😀

      • otaznick napsal:

        Uz se tesim, az to bude na prezentaci zobrazeno v animaci. 🙂

      • Ctirad napsal:

        Ano, myslím že si rozumíme. Co píšete by věci pomohlo, ale i tak to namáhání závěsu „na ulomení“ bude obrovské. Možná, že po prezentaci to ještě rozhodí, aby to upravili. Myslím, že to samé se provede i s mnoha jinými věcmi.

      • Tommy napsal:

        Když vidím ty závěsy, tak si hned vzpomenu na závěsy shuttle a external tank. Tam byly stejně hubený a přesto udržely obrovské hmotnostní rozdíly mezi orbiterem a postupně se vyprazdňující napdrží. Proto se toho nyní nebojím a myslím, že to mají dobře spočítané.

  17. Petr napsal:

    Dnes a zítra má být klidný vítr, pak zesílí poryvy 23 uzlů-cca 50 km/hod
    https://www.windy.com/26.063/-97.149?25.499,-97.149,8

  18. Petr napsal:

    To jsou pracanti, stále pracují, otázka je kvalita prací.

  19. David Literák napsal:

    Řekl bych, že montují nádstavec na 11200. Ale asi jen krátký – výška ramene s ním je 132m 🙂

  20. spodní voda napsal:

    Tohle odpověděl Musk na dotaz EA kolik to bude mít přistávacích nohou:

    Six. Two windward, one under each fin & two leeward. Provides redundancy for landing on unimproved surfaces.

  21. Petr napsal:

    Ony stojí velké peníze ty mobilní jeřáby a nejsou to rohlíky na krámu.

  22. Petr napsal:

    V Texasu je 0:30 a stále pracují.

  23. Petr napsal:

    V Texasu je zatím jen 21 30 a čile pracují.

  24. Tano napsal:

    To, že teď sundají spodní část rakety z přepravníků je už celkem jisté, ale jestli dnes večer ještě propojí obě části … 🙂

  25. David Literák napsal:

    Řekl bych že tohle je konečná, zafixují jeřábem spodní sekci, kdyby přišly větry a jdou chrnět. Jdu s nimi. SeeYa zítra

  26. Tano napsal:

    Malá technická, je půl druhé v noci 😉
    Oba jeřábnici z velkého jeřábu zatím jen vykoukli z kabiny, ale ještě nešli někde pryč, takže se ještě na něco čeká. Tak ještě taky chvíli počkám.

  27. selfish napsal:

    vypada to ze to budou zvedat brzo, jeste si zrejme privezli plosinu pro lidi co prohodi ty haky, pochubuju ze to budou chtit delat za tmy

  28. Racek napsal:

    Asi blbě vidím, ale moc jako dobrý řemeslo to nevypadá. Tohle přece nemůže být vážně míněný prototyp, spíš jakási velmi hrubá maketa.
    No, konec konců, pro auta i letadla se taky dělají dřevěné modely, tak co.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Podle všeho by mělo jít jen o kosmetickou vadu. Povrch totiž vlastně moc deformovaný není. Pouze tím, jak je lesklý, je i sebemenší (milimetrová nerovnost) hrozně vidět. Prohnutý povrch na objektu s průměrem 9 metrů úplně hladký asi nebude nikdy. Ta lesklost prozradí i sebemenší prohnutí a tvarovou nepřesnost. Zvlášť na něčem co má průměr devět metrů – tam se to nasčítá.

    • maro napsal:

      Tak samozřejmě ani tohle do vesmíru nepoletí. Staví to jen aby si osahali jak přistávat s takhle velkou lodí. O nějaký ďolík vůbec nejde.

      • Petr Groh napsal:

        Kde příteli berete tu jistotu?

        Já bych řekl, že právě tohle už se na oběžnou dráhu podívá.
        Tedy, pokud se neprojeví nějaký nečekaný zádrhel.

  29. MartinH napsal:

    Já to tu kvůli Kosmoschůzce málem prošvihl, ale už sleduji na mobilu z vlaku…

  30. gjebls napsal:

    Mě to připadne jako by se to naklánělo jak šikmá věz :O

  31. ixb1 napsal:

    Řekl bych že tu špičku musí před svařením porovnat,protože jim to zrovna buhvíjak nesedělo.

  32. Tano napsal:

    Dugi máš pravdu, když si to video přehraji zpětně, tak ta špička se opravdu trochu hýbe. Že by to tam bylo úplně volné ???

  33. Radoslav Karásek napsal:

    Možno hlúpa otázka, ale palivo má byť len v tom spodnom diely, kde vidíme horné „dno“ nádrže, alebo je aj v špičke nejaká nádrž? (dole metán, hore kyslík)

  34. Vladimír Todt napsal:

    Se spodkem vyjeli k silnici, mezitím je vidět, že vršek není stále svařený dohromady. Hmmm. Jaké bude rozuzlení?

  35. gjebls napsal:

    no snad k tomu nedojde 🙂 ale ber me to ze už jen to že se staví takováhle super vyspělá věc moc fandím Space X a snad se stanu svědkem přistání člověka na Marsu 😉

  36. Petr napsal:

    Hezká nádrž na metan a kyslík….:-)

  37. Honzax napsal:

    Zajimalo by me, jestli to co tam ted sundavaji tim jerabem jsou pristavaci nohy, nebo ty „kachni plochy“ pro spicku 🙂

  38. gjebls napsal:

    spojení už se asi blíží sem zvědav jestli jen na oko nebo je to spojovací fáze……..ale každopádně sleduji každičký díl co se týče vesmíru

  39. Tano napsal:

    Koukám jak blázen, jak s tou raketou po té zemi jezdí rychle :-))

  40. Vít Výmola napsal:

    No, celá stavba je takové technické porno. 🙂

  41. Vladimír Todt napsal:

    Přímý psaný přenos zaspal? 😀

  42. ixb1 napsal:

    Vzpomínám si jak Dušan v televizi říkal,že Indové jsou ve svém kosmickém programu tak trochu pankeři,ale co je potom tohle že 🙂

  43. zdeňek napsal:

    Super, super super. Držím palce.

  44. Pavelll napsal:

    To si žijeme – takřka ve stejnou dobu vznikají v USA 2 velké rakety!! 🙂 Doufám, že se to oběma týmům povede … a Dugi bude moci při komentovaném přenosu z úspěšných startů či dokonce přistání vtipkovat o „kosmickém pornu“ 😉

Napište komentář k Dušan Majer

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.